Raport: mașinile electrice produc cu 50% mai puține emisii cu efect de seră decât cele diesel

Mai mulți specialiști belgieni au calculat totalul emisiilor cu efect de seră pe care îl produce o mașină diesel și una electrică, pe toată durata lor de viață. Apoi le-au comparat ținând cont de procesul de fabricare a mașinii, a bateriei electrice și de toată cantitatea de energie consumată. A reieșit că, în Europa, mașinile electrice emit cu 50% mai puține emisii decât cele diesel, chiar și atunci când, pentru a încărca bateria, folosesc energie electrică de la centralele pe combustibili fosili.

mașini electrice
foto: wikimedia commons

 

Studiul a fost realizat de  Vrije Universiteit Brussel (VUB) la comanda ong-ului Transport&Environment (T&E).

Potrivit aceleiași surse, în dezbaterea mașini electrice vs. mașini convenționale intervin două probleme. Pe de-o parte, emisiile de gaze cu efect de seră ale mașinilor electrice și folosirea, în producția bateriilor electrice, de metale grele.

Mai mult decât atât, autorii cercetării susțin că și în cazul țărilor, care au o producție de energie electrică bazată în principal de arderea combustibililor fosili, mașinile electrice generează mai puține emisii cu efect de seră decât mașinile diesel. 

În Polonia, un vehicul electric emite cu 25% mai puțin CO2, față de unul diesel

În analiza lor, cercetătorii au luat în calcul mix-ul energetic al mai multor țări din Europa (energie provenită din combustibili fosili vs. energie verde). Chiar și în țările cu cele mai mare emisii de gaze cu efect de seră, provenite din producția energetică, așa cum sunt Polonia și Germania, mașinile electrice au înregistrat un scor mai bun.

„În Polonia, un vehicul electric emite cu 25% mai puțin CO2 pe toată durata de viață, față de o mașină diesel”, se arată în studiu.

În plus, în Suedia, amprenta de carbon a unei mașini electrice este cu 85% mai redusă decât în cazul mașinilor convenționale cu motor diesel.

„Astăzi, un vehicul electric alimentat cu energia electrică produsă în Polonia – bazată în cea mai mare parte pe arderea combustibililor fosili, are un impact mai redus asupra climei față de unul diesel, spune Yoann Le Petit, expert în cadrul T&E.

În contextul în care combustibilii fosili încep să dispară din mix-ul energetic, specialista face o previziune:

„Până în 2030, în medie, un vehicul electric va emite jumătate din cantitatea de CO2 pe care o generează o mașină diesel, incluzând aici și emisiile generate în procesul de producție.”

Citește și: Raport: Cea mai înaltă concentrație de CO2 din atmosferă din ultimii 800.000 de an

Mai multe mașini electrice, cerere mai mare de metale grele

Yoann Le Petit spune că revoluția mașinilor electrice va duce la o creștere accentuată a cererii de metale grele. Totuși, potrivit datelor T&E, nu vor exista constrângeri în ce privește aprovizionarea cu aceste materiale.

Asta doar în condițiile în care, se vor face investiții noi în mine și vor fi folosite procese inovatoare. În orice caz, industria de mașini electrice trebuie să se asigure că metalele provin din surse sustenabile, spune Le Petit.

 

Citește și: Tranziția energetică are nevoie de un combustibil intermediar. Care este acesta

 

spot_img

Ultimele știri