Micii produc─âtori ├«n retailul rom├ónesc. Ce ini╚Ťiative exist─â ╚Öi cine ├«i ajut─â

in Business, Eat Smart, Eat Smart, EcoLIFESTYLE 9 November 201773 Views

Pornind de la cel mai recent raport despre performan╚Ťele de mediu ale retailerilor din autohtoni, realizat de WWF Rom├ónia, Green Report a vrut s─â afle mai multe despre programele ├«n care sunt implica╚Ťi micii produc─âtori rom├óni. De aceea, a vorbit cu Carrefour, Cora, Kaufland, Penny, Lidl, Profi, Auchan, Metro ╚Öi Selgros pentru a afla de la retaileri cum anume sunt ├«ncuraja╚Ťi produc─âtorii autohtoni de alimente s─â intre cu produsele lor pe rafturile din magazine.┬á

producatori

foto: wikimedia commons

 

Până în acest moment, la solicitările noastre au răspuns Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Profi și Selgros.

Speciali╚Ötii de la WWF sus╚Ťin c─â rolul comercian╚Ťilor este din ce ├«n ce mai important ├«n realizarea unei leg─âturi ├«ntre cei care produc hrana ╚Öi cei care o consum─â. Importan╚Ťa, spun ace╚Ötia, trebuie interpretat─â ├«n contextul ├«n care sistemul alimentar actual pune o presiune mare pe specii de animale ╚Öi ecosisteme. 25-30% din emisiile cu efect de ser─â pe tot globul sunt datorate activit─â╚Ťilor din sistemului alimentar. ├Än plus, 1/3 din suprafa╚Ťa p─âm├óntului este utilizat─â de agricultur─â, care consum─â ╚Öi 70% din resursele de ap─â. Mai mult dec├ót at├ót, 75% din alimentele de pe tot globul sunt produse cu 12 plante ╚Öi cinci specii de animale.

Care au fost tendin╚Ťele ├«n 2016

În raportul anual realizat de WWF a fost cercetată activitatea pe care au avut-o Auchan, Billa, Carrefour, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Penny Market, Profi și Segros.

Pe l├óng─â problemele legate de calitate, aspect ╚Öi logistic─â mai exist─â o piedic─â – produc─âtorii nu pot asigura o continuitate ├«n livrarea produselor. De obicei, aici se ├«mpotmolesc colabor─ârile dintre retaileri ╚Öi produc─âtori. !!!!!

În 2016, fructele românești au reprezentat 42% din oferta magazinelor, în timp ce legumele, 65%, potrivit datelor din raportul Retailer Scorecard.

ÔÇ×Dintre acestea, unele dintre cele mai c─âutate, ro╚Öiile sunt doar ├«n propor╚Ťie de 38% rom├óne╚Öti. Dintre fructele de sezon, doar 16% din strugurii disponibili pe rafturile retailerilor sunt de provenien╚Ť─â local─âÔÇŁ, se arat─â ├«n raport.

O tendin╚Ť─â care s-a conturat ├«n 2016 a fost cre╚Öterea num─ârului de supermarketuri care ofer─â fructe ╚Öi legume rom├óne╚Öti cu certificare ecologic─â. Dac─â ├«n 2015 erau 3, ├«n 2016, num─ârul a crescut la 5: (Auchan, Carrefour, Mega Image, Metro, Selgros). Ace╚Ötia au puse la dispozi╚Ťie rafturi speciale unde comercializeaz─â aceste produse.

├Än clasamentul realizat de WWF anul trecut, Auchan, Mega Image ╚Öi Lidl au ob╚Ťinut cele mai mari scoruri (59%, 58%, respectiv 56%). Pentru a ajunge la aceste rezultate, fiecare retailer ├«n parte a completat un chestionar. Datele din chestionar au fost confruntate cu realitatea din teren, prin completarea de unei fi╚Öe de observa╚Ťie.

Importurile și exporturile de fructe și legume. Cum stă România

Cele mai recente date furnizate de Eurostat, ne arat─â c─â, ├«n 2016, Rom├ónia a exportat fructe ╚Öi legume ├«n valoare total─â de 811 mil. euro. Ceea ce ├«nseamn─â o cre╚Ötere cu 17% (696,3 mil. euro), fa╚Ť─â de 2015.

Dac─â privim importurile, ├«n aceea╚Öi perioad─â, Rom├ónia a importat fructe ╚Öi legume ├«n valoare de 140 de mil. euro. Adic─â, o sc─âdere cu 25%, fa╚Ť─â de 2015.

Care sunt modelele prin care sunt promova╚Ťi micii produc─âtori

Pentru a-i promova pe producătorii locali, retailerii recurg la mai multe modele. Fie prin colaborări, iau produsele de la micii producători și le vând ca atare, fie creează niște produse sub marcă proprie cu alimentele pe care le iau de la aceștia. De exemplu, Mega Image are un brand propriu sub care vinde produse românești: Gusturi românești. După același principiu, și Cora (produs Cora) sau Lidl (Cămara Noastră) au branduri proprii, cu același scop. Alte modele practicate mai sunt consilierea gratuită pentru producători, cooperativele sau târgurile ocazionale.

Cooperativele, un model profitabil?

├Än prima jum─âtate a lui 2017, Carrefour a lansat oficial Cooperativa Agricola Carrefour-V─âr─â╚Öti, ├«n care s-au asociat 100 de familii de legumicultori din jude╚Ťul Giurgiu. Cooperativa exist─â din 2016 ╚Öi a pornit cu cinci membri fondatori. ├Än prezent num─âr─â 60 de hectare cultivate. Dintre acestea, 15 hectare sunt cu solarii. Produc╚Ťia se ridic─â la 5.000 de tone de legume.

Potrivit reprezentan╚Ťilor Carrefour, ├«nainte de ├«nfiin╚Ťarea cooperativei existau peste 420 de colabor─âri cu produc─âtori rom├óni de legume ╚Öi fructe. O problem─â erau ├«ns─â intermediarii. De exemplu, familia Buturuga din V─âr─â╚Öti, care colabora cu retailerul ╚Öi ├«nainte de ├«nfiin╚Ťarea cooperativei, a avut mai ├«nt├ói un PFA, dup─â care un SRL. Colaborarea cu departamentul de achizi╚Ťii al magazinului se realiza la ├«nceput printr-un intermediar. Familia Buturuga nu a fost mul╚Ťumit─â de colaborare, a╚Öa c─â l-au schimbat. ├Äns─â, nici de aceast─â dat─â rezultatul nu s-a dovedit a fi unul eficient, a╚Öa c─â au eliminat intermediarul.

Reprezenta╚Ťii lan╚Ťului european de retail, spun c─â avantajele unei asemenea asocieri sunt multiple. De exemplu, este posibil─â gruparea mai multor proprietari cu suprafe╚Ťe mici de teren.

Potrivit Eurostat, ├«n Rom├ónia se reg─âsesc cel mai mare num─âr de exploata╚Ťii agricole din UE. ├Äns─â, acestea sunt ╚Öi cele mai mici ╚Öi fragmentate ca dimensiune. Ceea ce ├«nseamn─â c─â aproape 3 milioane de ferme din Rom├ónia au o suprafa╚Ť─â medie de 3,6 ha.

Din cauz─â c─â exist─â mai mul╚Ťi proprietari cu suprafe╚Ťe mici de teren, le este greu s─â ajung─â cu marfa pe rafturile magazinelor. De asemenea, ╚Öi unui retailer ├«i este dificil s─â-i g─âseasc─â pe micii produc─âtori ╚Öi s─â-i organizeze, spun cei care au ini╚Ťiat Cooperativa V─âr─â╚Öti.

legume românești Cooperativa Agricola Carrefour Vărăști mic

Membrii fondatori ai Cooperativei Agricole Carrefour-Vărăști, foto: Carrefour

Un alt beneficiu este c─â acest tip de asociere simplific─â opera╚Ťiunile logistice ╚Öi lan╚Ťul de aprovizionare. De exemplu, ├«n comuna V─âr─â╚Öti exist─â un depozit de 300 de mp ├«n care este colectat─â ╚Öi ambalat─â produc╚Ťia agricultorilor. De aceast─â opera╚Ťiune se ocup─â angaja╚Ťii Carrefour. Livrarea ├«n re╚Ťeaua de magazine se face ├«n maximum o zi de la recoltare, sus╚Ťin reprezentan╚Ťii lan╚Ťului de retail. ├Än plus, modelul func╚Ťioneaz─â pe baza unor planuri de produc╚Ťie, astfel ├«nc├ót familiile din cooperativ─â s─â nu aib─â pierderi. Totodat─â pre╚Ťurile se negociaz─â cu cooperativa ├«n fiecare s─âpt─âm├ón─â.

Un alt exemplu de cooperativ─â agricol─â este a celor de la Kaufland. Proiectul a ├«nceput ├«n 2015 ╚Öi se nume╚Öte Cooperativa Agricol─â ÔÇ×╚Üara MeaÔÇŁ. ├Än 2015 cooperativa num─âra 60 de produc─âtori. ├Än prezent, a ajuns la peste 350 de fermieri rom├óni, sus╚Ťin cei de la Kaufland. Produsele acestora variaz─â de la carne, lactate sau ou─â, la legume ╚Öi fructe, dar ╚Öi conserve ╚Öi skancks-uri. Produsele sunt v├óndute sub brandul Kaufland, ÔÇ×╚Üara MeaÔÇŁ.

Reprezentan╚Ťii lan╚Ťului de retail german sus╚Ťin c─â peste 50% din portofoliul lor reprezint─â produse f─âcute ├«n Rom├ónia.

De exemplu, 100% din produsele de panifica╚Ťie provin de la produc─âtori autohtoni, iar ou─âle, ├«n propor╚Ťie de 90%. Mierea rom├óneasc─â se g─âse╚Öte ├«n procent de 60% la raft. Totodat─â, ├«n sezon, spun reprezentan╚Ťii Kaufland, fructele ╚Öi legumele de la raft ÔÇ×ajung p├ón─â la 100%ÔÇŁ.

Certific─âri pentru produse locale ╚Öi asisten╚Ť─â pentru produc─âtori

├Än 2017 unul dintre programele Kaufland, care s─â-i ajute pe micii produc─âtori rom├óni, a fost certificarea interna╚Ťional─â Global G.A.P (n.r. Good Agricultural Practices). Programul a fost gratuit ╚Öi de el au beneficiat 18 de produc─âtori rom├óni. ├Än cadrul acestuia, au primit certificarea interna╚Ťional─â 62 de legume ╚Öi fructe rom├óne╚Öti. Micii produc─âtori selecta╚Ťi ├«n program au participat la ateliere educa╚Ťionale, au ├«nv─â╚Ťat cum s─â fac─â analiz─â pe teren ╚Öi cum s─â-╚Öi creeze un plan de dezvoltare al afacerii. Acestea au fost sus╚Ťinute de speciali╚Öti din International Finance Corporation (IFC).

Prin certificarea primit─â, care este una dintre cele mai r─âsp├óndite certific─âri de calitate ╚Öi siguran╚Ť─â alimentar─â din lume, beneficiarii pot s─â-╚Öi exporte produsele c─âtre pie╚Ťele din ├«ntreaga lume.

Un program asem─ân─âtor, de consiliere pentru produc─âtori, are ╚Öi Profi. Retailerul are un parteneriat cu Universitatea de ╚śtiin╚Ťie Agronomice ╚Öi Medicin─â Veterinar─â din Timi╚Öoara (USAMVBT). Prin acesta le ofer─â gratuit asisten╚Ť─â produc─âtorilor care sunt interesa╚Ťi de asociare. Reprezentan╚Ťii Profi spun c─â ├«n prezent lucreaz─â cu aproximativ 100 de produc─âtori locali. Cei mai mul╚Ťi produc─âtori locali ai acestui retailer provin din jude╚Ťele Timi╚Ö, Cluj ╚Öi Giurgiu, acolo unde sunt localizate ╚Öi cele trei depozite ale lan╚Ťului de magazine. De asemenea, cei de la Profi spun c─â au organizat caravane ├«n Timi╚Ö, Arad ╚Öi Cara╚Ö-Severin pentru a-i ├«nv─â╚Ťa pe fermieri cum s─â intre pe pia╚Ťa supermarketurilor.

Un parteneriat prin care ofer─â consiliere gratuit─â micilor produc─âtori are ╚Öi Lidl, ├«ns─â cu Universitatea de Agronomie din Bucure╚Öti. Lidl organizeaz─â sesiuni de informare, de audit ╚Öi consultan╚Ť─â de specialitate, oferite ├«n mod gratuit. Produc─âtorii de fructe ╚Öi legume, spun reprezentan╚Ťii Lidl, se lovesc de probleme precum: lipsa infrastructurii, a tehnologiei ╚Öi a organiz─ârii. F─âr─â acestea produc╚Ťia nu se poate dezvolta ╚Öi standardele de calitate nu pot cre╚Öte.

Un alt exemplu de program pe care cei de la Lidl l-au dezvoltat este unul pentru promovarea unor soiuri rom├óne╚Öti de legume ╚Öi fructe, ÔÇ×Cultiva ├«n Rom├ónia, specific rom├ónescÔÇŁ. Un prim rezultat al proiectului a fost revitalizarea soiului de ro╚Öii Buz─âu1600.

ÔÇ×Pe tot parcursul verii, clien╚Ťii no╚Ötri au putut achizi╚Ťiona ro╚Öii rom├óne╚Öti din acest soi cu tradi╚Ťie ├«n ╚Ťara noastr─â, cultivate de produc─âtori localiÔÇŁ, au declarat reprezentan╚Ťii Lidl.

├Än prezent, reprezentan╚Ťii Lidl spun c─â lucreaz─â cu aproximativ 100 de produc─âtori autohtoni.

Târguri periodice cu produse românești

O alt─â metod─â de facilitare a accesului produc─âtorilor autohtoni pe pia╚Ť─â sunt t├órgurile periodice. De exemplu, Kaufland organizeaz─â astfel de t├órguri ├«n parc─ârile magazinelor din ├«ntreaga ╚Ťar─â ╚Öi spune c─â le ofer─â gratuit spa╚Ťiu de v├ónzare ╚Öi logistic─â. A ├«nceput aceste ini╚Ťiative din 2016 ╚Öi p├ón─â acum au organizat 19 t├órguri.

foto: Kaufland

├Än Cora, c├ó╚Ťiva zeci de produc─âtorii locali particip─â ├«n programul ÔÇ×Cora alege rom├óne╚ÖteÔÇŁ

Directorul de Achizi╚Ťii Produse proaspete Cora, Larisa M─ât─âsaru, spune c─â ÔÇ×peste 90% din carnea v├óndut─â ├«n re╚Ťeaua Cora este din produc╚Ťie rom├óneasc─âÔÇŁ. De asemenea, ÔÇ×pe toat─â durata sezonului ╚Öi c├ót sunt disponibile la livrare, achizi╚Ťion─âm fructe ╚Öi legume din Rom├ónia ├«n propor╚Ťie de 100%ÔÇŁ.

Colaborarea dintre producătorii locali și Cora presupune livrarea alimentelor într-un singur punct, la platforma logistică.

Problemele în colaborarea cu producătorii locali

Selgros a precizat c─â lucreaz─â cu produc─âtorii locali din Constan╚Ťa, Br─âila, Buz─âu, Bac─âu, Ia╚Öi, Alba-Iulia, Bra╚Öov ╚Öi Bucure╚Öti.

Cei de la Selgros spun că, în colaborările lor cu producătorii, au identificat mai multe probleme. Aceștia nu au linii de sortare, calibrare și ambalare standardizate și nici sisteme de depozitare sau logistică. O altă piedică este faptul că producătorii nu pot asigura o continuitate în livrarea produselor.

├Än raportul anul al celor de la WWF, autorii spun c─â ÔÇ×lan╚Ťurile de retail modern au ├«nceput s─â devin─â cele mai importante locuri de desfacere pentru produc─âtorii locali ╚Öi globaliÔÇŁ. ├Äns─â, ÔÇ×sustenabilitatea este deocamdat─â un cuv├ónt frumos ╚Öi greu de ├«n╚Ťeles, mai degrab─â folosit ├«n conferin╚Ťele legate de responsabilitate, dec├ót aplicat ├«n genele companiilor de pe pia╚Ťa rom├óneasc─âÔÇŁ.

Citește și: VIDEO Pepiniera de grădinari: Grădinescu, proiectul care împânzește capitala de grădini urbane

VIDEO Pepiniera de grădinari: Bio&Co, întreprinderea socială care aduce varietatea pe mesele bucureștenilor

Comentarii

comentarii