Micii producători în retailul românesc. Ce inițiative există și cine îi ajută

in Business, Eat Smart, Eat Smart, EcoLIFESTYLE 9 November 201747 Views

Pornind de la cel mai recent raport despre performanțele de mediu ale retailerilor din autohtoni, realizat de WWF România, Green Report a vrut să afle mai multe despre programele în care sunt implicați micii producători români. De aceea, a vorbit cu Carrefour, Cora, Kaufland, Penny, Lidl, Profi, Auchan, Metro și Selgros pentru a afla de la retaileri cum anume sunt încurajați producătorii autohtoni de alimente să intre cu produsele lor pe rafturile din magazine. 

producatori

foto: wikimedia commons

 

Până în acest moment, la solicitările noastre au răspuns Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Profi și Selgros.

Specialiștii de la WWF susțin că rolul comercianților este din ce în ce mai important în realizarea unei legături între cei care produc hrana și cei care o consumă. Importanța, spun aceștia, trebuie interpretată în contextul în care sistemul alimentar actual pune o presiune mare pe specii de animale și ecosisteme. 25-30% din emisiile cu efect de seră pe tot globul sunt datorate activităților din sistemului alimentar. În plus, 1/3 din suprafața pământului este utilizată de agricultură, care consumă și 70% din resursele de apă. Mai mult decât atât, 75% din alimentele de pe tot globul sunt produse cu 12 plante și cinci specii de animale.

Care au fost tendințele în 2016

În raportul anual realizat de WWF a fost cercetată activitatea pe care au avut-o Auchan, Billa, Carrefour, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Penny Market, Profi și Segros.

Pe lângă problemele legate de calitate, aspect și logistică mai există o piedică – producătorii nu pot asigura o continuitate în livrarea produselor. De obicei, aici se împotmolesc colaborările dintre retaileri și producători. !!!!!

În 2016, fructele românești au reprezentat 42% din oferta magazinelor, în timp ce legumele, 65%, potrivit datelor din raportul Retailer Scorecard.

„Dintre acestea, unele dintre cele mai căutate, roșiile sunt doar în proporție de 38% românești. Dintre fructele de sezon, doar 16% din strugurii disponibili pe rafturile retailerilor sunt de proveniență locală”, se arată în raport.

O tendință care s-a conturat în 2016 a fost creșterea numărului de supermarketuri care oferă fructe și legume românești cu certificare ecologică. Dacă în 2015 erau 3, în 2016, numărul a crescut la 5: (Auchan, Carrefour, Mega Image, Metro, Selgros). Aceștia au puse la dispoziție rafturi speciale unde comercializează aceste produse.

În clasamentul realizat de WWF anul trecut, Auchan, Mega Image și Lidl au obținut cele mai mari scoruri (59%, 58%, respectiv 56%). Pentru a ajunge la aceste rezultate, fiecare retailer în parte a completat un chestionar. Datele din chestionar au fost confruntate cu realitatea din teren, prin completarea de unei fișe de observație.

Importurile și exporturile de fructe și legume. Cum stă România

Cele mai recente date furnizate de Eurostat, ne arată că, în 2016, România a exportat fructe și legume în valoare totală de 811 mil. euro. Ceea ce înseamnă o creștere cu 17% (696,3 mil. euro), față de 2015.

Dacă privim importurile, în aceeași perioadă, România a importat fructe și legume în valoare de 140 de mil. euro. Adică, o scădere cu 25%, față de 2015.

Care sunt modelele prin care sunt promovați micii producători

Pentru a-i promova pe producătorii locali, retailerii recurg la mai multe modele. Fie prin colaborări, iau produsele de la micii producători și le vând ca atare, fie creează niște produse sub marcă proprie cu alimentele pe care le iau de la aceștia. De exemplu, Mega Image are un brand propriu sub care vinde produse românești: Gusturi românești. După același principiu, și Cora (produs Cora) sau Lidl (Cămara Noastră) au branduri proprii, cu același scop. Alte modele practicate mai sunt consilierea gratuită pentru producătoricooperativele sau târgurile ocazionale.

Cooperativele, un model profitabil?

În prima jumătate a lui 2017, Carrefour a lansat oficial Cooperativa Agricola Carrefour-Vărăști, în care s-au asociat 100 de familii de legumicultori din județul Giurgiu. Cooperativa există din 2016 și a pornit cu cinci membri fondatori. În prezent numără 60 de hectare cultivate. Dintre acestea, 15 hectare sunt cu solarii. Producția se ridică la 5.000 de tone de legume.

Potrivit reprezentanților Carrefour, înainte de înființarea cooperativei existau peste 420 de colaborări cu producători români de legume și fructe. O problemă erau însă intermediarii. De exemplu, familia Buturuga din Vărăști, care colabora cu retailerul și înainte de înființarea cooperativei, a avut mai întâi un PFA, după care un SRL. Colaborarea cu departamentul de achiziții al magazinului se realiza la început printr-un intermediar. Familia Buturuga nu a fost mulțumită de colaborare, așa că l-au schimbat. Însă, nici de această dată rezultatul nu s-a dovedit a fi unul eficient, așa că au eliminat intermediarul.

Reprezentații lanțului european de retail, spun că avantajele unei asemenea asocieri sunt multiple. De exemplu, este posibilă gruparea mai multor proprietari cu suprafețe mici de teren.

Potrivit Eurostat, în România se regăsesc cel mai mare număr de exploatații agricole din UE. Însă, acestea sunt și cele mai mici și fragmentate ca dimensiune. Ceea ce înseamnă că aproape 3 milioane de ferme din România au o suprafață medie de 3,6 ha.

Din cauză că există mai mulți proprietari cu suprafețe mici de teren, le este greu să ajungă cu marfa pe rafturile magazinelor. De asemenea, și unui retailer îi este dificil să-i găsească pe micii producători și să-i organizeze, spun cei care au inițiat Cooperativa Vărăști.

legume românești Cooperativa Agricola Carrefour Vărăști mic

Membrii fondatori ai Cooperativei Agricole Carrefour-Vărăști, foto: Carrefour

Un alt beneficiu este că acest tip de asociere simplifică operațiunile logistice și lanțul de aprovizionare. De exemplu, în comuna Vărăști există un depozit de 300 de mp în care este colectată și ambalată producția agricultorilor. De această operațiune se ocupă angajații Carrefour. Livrarea în rețeaua de magazine se face în maximum o zi de la recoltare, susțin reprezentanții lanțului de retail. În plus, modelul funcționează pe baza unor planuri de producție, astfel încât familiile din cooperativă să nu aibă pierderi. Totodată prețurile se negociază cu cooperativa în fiecare săptămână.

Un alt exemplu de cooperativă agricolă este a celor de la Kaufland. Proiectul a început în 2015 și se numește Cooperativa Agricolă „Țara Mea”. În 2015 cooperativa număra 60 de producători. În prezent, a ajuns la peste 350 de fermieri români, susțin cei de la Kaufland. Produsele acestora variază de la carne, lactate sau ouă, la legume și fructe, dar și conserve și skancks-uri. Produsele sunt vândute sub brandul Kaufland, „Țara Mea”.

Reprezentanții lanțului de retail german susțin că peste 50% din portofoliul lor reprezintă produse făcute în România.

De exemplu, 100% din produsele de panificație provin de la producători autohtoni, iar ouăle, în proporție de 90%. Mierea românească se găsește în procent de 60% la raft. Totodată, în sezon, spun reprezentanții Kaufland, fructele și legumele de la raft „ajung până la 100%”.

Certificări pentru produse locale și asistență pentru producători

În 2017 unul dintre programele Kaufland, care să-i ajute pe micii producători români, a fost certificarea internațională Global G.A.P (n.r. Good Agricultural Practices). Programul a fost gratuit și de el au beneficiat 18 de producători români. În cadrul acestuia, au primit certificarea internațională 62 de legume și fructe românești. Micii producători selectați în program au participat la ateliere educaționale, au învățat cum să facă analiză pe teren și cum să-și creeze un plan de dezvoltare al afacerii. Acestea au fost susținute de specialiști din International Finance Corporation (IFC).

Prin certificarea primită, care este una dintre cele mai răspândite certificări de calitate și siguranță alimentară din lume, beneficiarii pot să-și exporte produsele către piețele din întreaga lume.

Un program asemănător, de consiliere pentru producători, are și Profi. Retailerul are un parteneriat cu Universitatea de Științie Agronomice și Medicină Veterinară din Timișoara (USAMVBT). Prin acesta le oferă gratuit asistență producătorilor care sunt interesați de asociare. Reprezentanții Profi spun că în prezent lucrează cu aproximativ 100 de producători locali. Cei mai mulți producători locali ai acestui retailer provin din județele Timiș, Cluj și Giurgiu, acolo unde sunt localizate și cele trei depozite ale lanțului de magazine. De asemenea, cei de la Profi spun că au organizat caravane în Timiș, Arad și Caraș-Severin pentru a-i învăța pe fermieri cum să intre pe piața supermarketurilor.

Un parteneriat prin care oferă consiliere gratuită micilor producători are și Lidl, însă cu Universitatea de Agronomie din București. Lidl organizează sesiuni de informare, de audit și consultanță de specialitate, oferite în mod gratuit. Producătorii de fructe și legume, spun reprezentanții Lidl, se lovesc de probleme precum: lipsa infrastructurii, a tehnologiei și a organizării. Fără acestea producția nu se poate dezvolta și standardele de calitate nu pot crește.

Un alt exemplu de program pe care cei de la Lidl l-au dezvoltat este unul pentru promovarea unor soiuri românești de legume și fructe, „Cultiva în România, specific românesc”. Un prim rezultat al proiectului a fost revitalizarea soiului de roșii Buzău1600.

„Pe tot parcursul verii, clienții noștri au putut achiziționa roșii românești din acest soi cu tradiție în țara noastră, cultivate de producători locali”, au declarat reprezentanții Lidl.

În prezent, reprezentanții Lidl spun că lucrează cu aproximativ 100 de producători autohtoni.

Târguri periodice cu produse românești

O altă metodă de facilitare a accesului producătorilor autohtoni pe piață sunt târgurile periodice. De exemplu, Kaufland organizează astfel de târguri în parcările magazinelor din întreaga țară și spune că le oferă gratuit spațiu de vânzare și logistică. A început aceste inițiative din 2016 și până acum au organizat 19 târguri.

foto: Kaufland

În Cora, câțiva zeci de producătorii locali participă în programul „Cora alege românește”

Directorul de Achiziții Produse proaspete Cora, Larisa Mătăsaru, spune că „peste 90% din carnea vândută în rețeaua Cora este din producție românească”. De asemenea, „pe toată durata sezonului și cât sunt disponibile la livrare, achiziționăm fructe și legume din România în proporție de 100%”.

Colaborarea dintre producătorii locali și Cora presupune livrarea alimentelor într-un singur punct, la platforma logistică.

Problemele în colaborarea cu producătorii locali

Selgros a precizat că lucrează cu producătorii locali din Constanța, Brăila, Buzău, Bacău, Iași, Alba-Iulia, Brașov și București.

Cei de la Selgros spun că, în colaborările lor cu producătorii, au identificat mai multe probleme. Aceștia nu au linii de sortare, calibrare și ambalare standardizate și nici sisteme de depozitare sau logistică. O altă piedică este faptul că producătorii nu pot asigura o continuitate în livrarea produselor.

În raportul anul al celor de la WWF, autorii spun că „lanțurile de retail modern au început să devină cele mai importante locuri de desfacere pentru producătorii locali și globali”. Însă, „sustenabilitatea este deocamdată un cuvânt frumos și greu de înțeles, mai degrabă folosit în conferințele legate de responsabilitate, decât aplicat în genele companiilor de pe piața românească”.

Citește și: VIDEO Pepiniera de grădinari: Grădinescu, proiectul care împânzește capitala de grădini urbane

VIDEO Pepiniera de grădinari: Bio&Co, întreprinderea socială care aduce varietatea pe mesele bucureștenilor

Comentarii

comentarii