NEXT-E, rețeua de stații de încărcare pentru mașini electrice care va străbate Europa Centrală și de Est

in Business, Transport 9 November 201725 Views

O reţea de 222 de staţii de încărcare rapidă şi 30 ultra-rapidă pentru autovehicule electrice va conecta şase ţări din Europa Centrală şi de Est, pe rutele principale de transport.

Partenerii din cadrul consorţiului NEXT-E au semnat, joi, la Tallinn, un acord de finanţare cu INEA (Innovation and Networks Executive Agency), în valoare de 18,84 milioane euro, care va face posibilă construirea unei reţele de încărcare pentru autovehicule electrice în Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croaţia şi România.

Obiectivul nostru este de a permite cetățenilor să călătorească cu vehicule alimentate alternativ în întreaga Uniune Europeană”, a declarat Herald Ruijters, Director, DG MOVE, Direcția B – Investiții, Transporturi inovatoare și durabile, Comisia Europeană.

În luna iulie 2017, proiectul NEXT-E a fost selectat de Comisia Europeană pentru cofinanţare prin intermediul programului  Connecting Europe Facility (CEF). În cadrul acestuia, consorţiul va instala 222 de staţii de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) şi 30 de staţii de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport şi a reţelei trans-europene de transport (TEN-T).

E.ON şi MOL dezvoltă, în România, o reţea de 40 de staţii  de încărcare a vehiculelor electrice

Proiectul NEXT-E reprezintă cooperarea a patru companii de top din cadrul sectoarelor de electricitate, petrol şi gaze naturale care şi-au unit forţele cu producătorii de autovehicule pentru a crea o reţea interoperabilă de staţii de încărcare a autovehiculelor electrice, ca alternativă viabilă la autovehiculele echipate cu motoare cu ardere internă. Consorţiul este format din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika in Slovakia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON Romania), Grupului MOL (filialele din cele şase ţări participante), Hrvatska elektroprivreda din Croaţia, PETROL (în Slovenia şi Croaţia), precum şi Nissan şi BMW.

Proiectul NEXT-E este o investiție care rezolvă o mare provocare legată de mobilitatea electrică și anume condusul pe distanțe lungi. Pentru prima dată, șoferii din toată regiunea vor avea acces la o rețea de încărcătoare electrice care le va permite să ajungă din București în Praga, de exemplu, bazându-se doar pe energie electrică. Din cele 40 de staţii de încărcare din România, 21 vor reprezenta investiții realizate de MOL, acesta fiind încă un pas pe care îl facem pentru a deveni un furnizor complet de soluții de mobilitate”, a declaratCamelia Ene, CEO & Country Chairman MOL Romania.

În prezent, staţiile de încărcare a autovehiculelor electrice sunt răspândite aleatoriu şi de multe ori nearmonizate, cu risc de suprapunere sau discontinuitate în cadrul reţelei. Proiectul va asigura acces la expertiză relevantă ţărilor care, în prezent, nu au un număr mare de vehicule electrice, precum Ungaria şi România.

Piaţa de automobile electrificate – electrice şi plug-in hybrid – se află într-o fază incipientă în România, dar se dezvoltă rapid. Deja am dublat vânzările de BMW i3 în acest an, comparativ cu 2016. Automobilul electrificat se dovedeşte o soluţie bună pentru oraşe, având în vedere impactul de mediu, eficienţa şi costurile de utilizare, dar şi experienţa unică de condus. Prin proiecte de infrastructură importante extindem potenţialul de utilizare şi în afara oraşelor şi aducem noi argumente pentru extinderea pieţei. De asemenea, proiectul NEXT-E anticipează dezvoltarea automobilelor electrice către noi segmente, precum SAV, având în vedere că aşteptăm şi o creştere  importantă de capacitate a bateriilor în anii următori”, Wolfgang Schulz, director general BMW Group România.

 

Se prefigurează că instalarea staţiilor de încărcare rapidă va începe în anul 2018, în vreme ce instalarea de staţii ultra-rapidă este planificată pentru anul 2019, anticipând noua generaţie de autovehicule electrice cu autonomie extinsă. Finalizarea proiectului este estimată pentru sfârşitul anului 2020.

Comentarii

comentarii