ONG-urile cer PSD oprirea imediat─â a modific─ârilor la ordonan╚Ťa asocia╚Ťiilor ╚Öi funda╚Ťiilor

in Legislatie 22 November 2017 41 Views

Peste 60 de organiza╚Ťii neguvernamentale din toat─â Rom├ónia au adresat o scrisoare deschis─â conducerii PSD pentru a-╚Öi asuma o pozi╚Ťie transparent─â ├«n leg─âtur─â cu ini╚Ťiativa legilativ─â de modificare a Ordonan╚Ťei 26/2000, adoptat─â tacit ├«n Senatul Rom├óniei pe 21 noiembrie ca urmare a lipsei cvorumului. Conform textului proiectului de lege, organiza╚Ťiile neguvernamentale sunt┬áobligate s─â publice semestrial o declara╚Ťie detaliat─â de venituri ╚Öi cheltuieli.┬áPropunere legislativ─â a fost ini╚Ťiat─â de ┼×erban Nicolae, senator PSD, ╚Öi Liviu Ioan Adrian Ple┼čoianu, deputat PSD. ├Än acest caz, Camera Deputa╚Ťilor este for decizional.

ONG-urile cer PSD oprirea imediat─â a modific─ârilor la ordonan╚Ťa asocia╚Ťiilor ╚Öi funda╚Ťiilor

 

Red─âm mai jos textul integral al scrisorii deschise

ÔÇŁC─âtre Pre╚Öedintele PSD, domnul Liviu Dragnea

C─âtre Biroul Permanent Na╚Ťional PSD

Domnule președinte Liviu Dragnea, domnilor lideri ai PSD,

Senatul Rom├óniei a adoptat ├«n 21 noiembrie 2017, ├«n procedur─â de urgen╚Ť─â, ┬áo propunere legislativ─â referitoare la modific─âri ale┬á Ordonan╚Ťei 26/2000 cu privire la asocia╚Ťii ╚Öi funda╚Ťii. ├Än numele transparen┼úei, textul propunerii stabile┼čte c─â orice ONG trebuie s─â publice de dou─â ori pe an, ├«n Monitorul Oficial o declara┼úie de venituri ┼či cheltuieli care s─â includ─â distinct, pentru fiecare venit ├«n parte, persoana sau activitatea care a generat venitul respectiv, precum si valoarea acestuia. Sanc┼úiunea nepublic─ârii acestei declara┼úii este dizolvarea de drept a asocia┼úiei sau funda┼úiei.

Vă atragem atenţia că, în numele unui principiu drept, al transparenţei, în care credem, asistăm în fapt la o construcţie strâmbă, periculoasă pentru funcţionarea sectorului neguvernamental prin:

  • Mutarea responsabilit─â┼úii de a gestiona fondurile publice ├«n mod transparent de la autorit─â┼úile ┼či institu┼úiile publice c─âtre entit─â┼úi private: autorit─â╚Ťile de┼úin deja, ├«n acest moment ┼či potrivit cadrului legislativ actual, toate instrumentele necesare pentru a se asigura ca resursele publice sunt administrate ├«n mod responsabil. Oare informa┼úiile despre accesul la resurse publice nu exist─â deja ├«n registrele autorit─â┼úilor ┼či institu┼úiilor publice? Care este obstacolul pentru care aceste informa┼úii nu sunt utilizate?
  • Colectarea de informa┼úii cu caracter personal despre persoanele fizice donatoare: dincolo de incertitudinea modului ├«n care ar putea fi folosite aceste date, este o m─âsur─â excesiv─â prin costurile ┼či birocra┼úia asociate si, cel mai grav, o m─âsur─â de descurajare a comportamentului filantropic al cet─â┼úenilor. Oare cum ar putea o organiza┼úie care organizeaz─â campanii de str├óngere de fonduri pentru copiii bolnavi de cancer ┼či p─ârin┼úii lor, care reu┼če┼čte cu greu s─â furnizeze ni┼čte servicii care lipsesc cu des─âv├ór┼čire din oferta institu┼úiilor publice, s─â publice numele a mii sau zeci de mii de donatori individuali?
  • Introducerea unei situa┼úii de discriminare ├«ntre persoanele juridice pl─âtitoare de taxe ┼či impozite ale acestei ┼ú─âri: asocia┼úiile ┼či funda┼úiile, la fel ca oricare alt─â persoan─â juridic─â, se supun ╚Öi ├«n prezent legilor contabilit─â┼úii, depun declara┼úii ┼či situa┼úii financiare, se supun acelora┼či legi de raportare ┼či control ca toate celelalte forme juridice din Rom├ónia.
  • Introducerea unei sanc┼úiuni inexplicabile de dizolvare ├«n cazul nedepunerii acestei declara┼úii: exist─â o dispropor┼úie enorm─â ├«ntre fapt─â ┼či sanc┼úiune. Cui folose┼čte aceast─â dizolvare?

Aceea╚Öi propunere legislativ─â introduce ╚Öi limitarea libert─â╚Ťii de exprimare a orgaziza╚Ťiilor de utilitate public─â. Sub motivul just de a interzice acestor organiza╚Ťii angajarea ├«n activit─â╚Ťi politice, formularea ambigu─â a textului creaz─â posibilitatea dec─âderii din calitatea de ÔÇ×utilitate public─âÔÇŁ dac─â organiza╚Ťia desf─â╚Öoar─â ÔÇ×campanii de…opozi╚Ťie fa╚Ť─â de un partid politic sau un candidat pentru o func╚Ťie public─â ├«n care acesta poate fi numit sau alesÔÇŁ. O astfel de prevedere poate s─â blocheze, de exemplu, critica adresat─â de o organiza╚Ťie unei ini╚Ťiative legislative precum este cea pe care o discut─âm aici, acum. Oare ar mai avea curajul o astfel de organiza╚Ťie s─â semneze aceast─â scrisoare?

Guvernul Rom├óniei a dat aviz negativ acestei propuneri de act normativ. Plecarea senatorilor PSD ┼či ALDE din ┼čedin┼úa de plen a Senatului atunci cand trebuia dezb─âtut─â aceast─â propunere legislativ─â este oare un semn ca cele dou─â partide nu o sus┼úin?

V─â solicit─âm pe aceast─â cale, domnule Dragnea, ca, ├«n loc de aprob─âri tacite cu efecte periculoase asupra func╚Ťion─ârii societ─â╚Ťii civile, s─â v─â asuma╚Ťi o pozi╚Ťie clar─â fa┼ú─â de aceast─â propunere legislativ─â ╚Öi s─â o comunica┼úi public.

Credem ca oprirea imediat─â a modific─ârilor OG 26/2000, precum ┼či asumarea unei pozi╚Ťii clare ╚Öi favorabile cu privire la rolul societ─â╚Ťii civile independente din Rom├ónia, inclusiv la adresa organiza╚Ťiilor critice sunt utile pentru delimitarea Rom├óniei actuale de Rom├ónia dinainte de 1989ÔÇŁ.

Comentarii

comentarii