Opinie Deloitte: Vinieta Oxigen – un ├«nceput bun, dar timid

in Opinii 21 February 2020 74 Views

Traficul din Bucure╚Öti este constant eviden╚Ťiat de statistici ╚Öi studii interne ╚Öi interna╚Ťionale, care plaseaz─â Capitala Rom├óniei ├«n topurile celor mai poluate ora╚Öe din cauza num─ârului mare de ma╚Öini ╚Öi a ambuteiajelor produse. ├Än acest context, este evident─â necesitatea adopt─ârii unor solu╚Ťii pentru decongestionarea traficului ╚Öi, implicit, pentru reducerea polu─ârii. Demararea programului Oxigen, la ├«nceputul acestui an, are drept scop declarat ameliorarea ambilor indicatori.

Material de opinie de Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, și Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, Deloitte România

trafic bucuresti

Să nu uităm și că, din cauza poluării din Capitală și din alte două mari orașe, România se află sub procedură de infringement, impusă de Comisia Europeană în urmă cu doi ani.

Traficul rutier, responsabil pentru mare parte din poluare
├Än lipsa unui sistem oficial func╚Ťional de monitorizare a aerului, mai multe organiza╚Ťii civice au ├«nfiin╚Ťat platforma aerlive.ro ╚Öi aplica╚Ťia Airly la nivel interna╚Ťional, care m─âsoar─â poluarea aerului. Aceste platforme arat─â c─â, ├«n Bucure╚Öti, limitele sunt dep─â╚Öite ├«n fiecare zi de 1,5-5 ori ├«n zonele aglomerate.

Studiile men╚Ťionate ╚Öi institu╚Ťii autohtone, cum ar fi Institutul Na╚Ťional de S─ân─âtate Public─â, sus╚Ťin c─â traficul rutier este una din principalele cauze ale polu─ârii (al─âturi de num─ârul tot mai mare de ╚Öantiere de construc╚Ťii), num─ârul de ma╚Öini aflate zilnic pe str─âzile Capitalei fiind estimat la peste 2 milioane, multe dintre ele foarte vechi ╚Öi cu norme de poluare sub Euro 4 (circa 600.000 de autoturisme ├«nmatriculate ├«n Bucure╚Öti-Ilfov).

Acesta este contextul ├«n care, la 1 ianuarie 2020, a intrat ├«n vigoare proiectul Oxigen, cu dou─â componente: taxa pe ma╚Öinile cu norm─â de poluare sub Euro 4 care vor s─â circule ├«n Capital─â ╚Öi interdic╚Ťia impus─â autovehiculelor sub Euro 3 de a circula ├«n centrul ora╚Öului. Regulile devin obligatorii de la 1 martie 2020. Din 2021, se va pl─âti vinieta ╚Öi pentru automobilele Euro 4, iar din 2022, ma┼činile non-euro, Euro 1 ┼či Euro 2 nu vor mai putea circula deloc ├«n Bucure┼čti. Pentru Euro 3, interdic╚Ťia se aplic─â din 2024.

M─âsuri similare, menite s─â limiteze poluarea cauzat─â de traficul auto, exist─â ├«n multe alte ora╚Öe din lume. ├Än majoritatea cazurilor, ├«ns─â, nu se pl─âte╚Öte o tax─â de acces ├«n zonele pe care autorit─â╚Ťile doresc s─â le protejeze, denumite zone cu emisii reduse, ci, pur ╚Öi simplu, ma╚Öinile care nu ├«ndeplinesc norma de poluare admis─â nu pot circula ├«n zona respectiv─â. ├Än cele mai multe cazuri, ma╚Öinile sunt etichetate cu ab╚Ťibilduri care indic─â norma de poluare ╚Öi, ├«n func╚Ťie de aceasta, au sau nu acces ├«n anumite zone. Tarifele pentru procurarea acestora sunt modice, ├«ns─â amenzile ├«n caz de neconformare sunt consistente, de la c├óteva sute de euro/dolari la chiar mii de euro/dolari.
Acest gen de restric╚Ťii exist─â ├«n capitale europene precum Berlin, Viena, Copenhaga, Stockholm etc. ├Än Paris┬ásunt numeroase limit─âri, care se pot ├«nmul╚Ťi atunci c├ónd normele de poluare sunt dep─â╚Öite. Printre acestea este ╚Öi una de care mul╚Ťi rom├óni ├«╚Öi amintesc, ╚Öi anume circula╚Ťia alternativ─â ├«n weekend ÔÇô o s─âpt─âm├ón─â, ma╚Öinile cu num─âr ÔÇ×cu so╚ŤÔÇŁ, urm─âtoarea, cele cu num─âr ÔÇ×f─âr─â so╚ŤÔÇŁ. Londra, ├«n schimb, percepe taxe foarte mari pentru accesul autovehiculelor ├«n ora╚Ö, respectiv 12,5 lire sterline pe zi pentru autoturisme. Sunt scutite de tax─â ma╚Öinile care ├«ndeplinesc standarde de poluare foarte dure, respectiv Euro 4, ├«n cazul motoarelor pe benzin─â, ╚Öi Euro 6, ├«n cazul motoarelor diesel.
Taxele percepute fiind foarte mici ├«n majoritatea cazurilor, banii colecta╚Ťi nu sunt suficien╚Ťi pentru a demara proiecte de amploare. ├Äns─â exist─â administra╚Ťii care anun╚Ť─â c─â direc╚Ťioneaz─â banii (├«n special cei din amenzi) c─âtre proiecte de interes local. Spre exemplu, administra╚Ťia din Londra, unde taxele sunt semnificative, precizeaz─â c─â banii colecta╚Ťi astfel sunt folosi╚Ťi pentru ├«mbun─ât─â╚Ťirea calit─â╚Ťii transportului ├«n ora╚Ö.

Condi╚Ťia necesar─â ca vinieta s─â contribuie la reducerea polu─ârii
Este greu de estimat ├«n ce m─âsur─â aplicarea noii reglement─âri va rezolva problema traficului ├«n Bucure╚Öti. ├Än privin╚Ťa polu─ârii, mai apare o ├«ntrebare: este corect─â taxarea pe norm─â de poluare (EuroN) sau ar trebui taxat consumul de carburant (amprenta de carbon)? Pentru c─â o ma╚Öin─â veche, cu care se circul─â pu╚Ťin, polueaz─â mai pu╚Ťin dec├ót una nou─â, cu care se circul─â mai mult.

Taxa ├«n sine ar putea avea efect asupra reducerii polu─ârii, dar ├«n timp, cu condi╚Ťia ca banii colecta╚Ťi s─â fie utiliza╚Ťi exclusiv pentru implementarea altor m─âsuri ├«n aceast─â direc╚Ťie. Deocamdat─â, ├«ns─â, nu este foarte clar cum vor fi folosi╚Ťi banii colecta╚Ťi din taxa Oxigen. Construc╚Ťia de piste pentru biciclete, amenajarea de parcuri ╚Öi zone verzi, amenajarea de locuri de parcare pot fi astfel de op╚Ťiuni ce ar conduce la ├«mbun─ât─â╚Ťirea calit─â╚Ťii vie╚Ťii ╚Öi a aerului. ╚śi, mai ales, s─â nu uit─âm c─â solu╚Ťia g─âsit─â de natur─â pentru transferarea carbonului din atmosfer─â ├«n sol este procesul de fotosintez─â.

Num─ârul de autovehicule ÔÇ×verziÔÇŁ cre╚Öte, dar este ├«nc─â redus
Mai important─â dec├ót taxarea ma╚Öinilor poluante ar trebui s─â fie, ├«ns─â, preocuparea pentru ├«nnoirea parcului auto ╚Öi trecerea c─âtre ma╚Öini electrice. Num─ârul de ma╚Öini noi ├«nmatriculate ├«n Rom├ónia ├«n 2019 a crescut cu 23% fa╚Ť─â de anul anterior. ├Än cazul autovehiculelor ÔÇ×verziÔÇŁ, ├«n primele 11 luni ale lui 2019, v├ónz─ârile de ma╚Öini electrice ╚Öi hibrid au urcat cu aproape 50% fa╚Ť─â de aceea╚Öi perioad─â din 2018, conform Asocia╚Ťiei Produc─âtorilor ╚Öi Importatorilor de Automobile din Rom├ónia (APIA). ├Äns─â, ├«n ambele cazuri, baza de raportare este ├«nc─â redus─â.

De altfel, protec╚Ťia mediului ╚Öi ├«mbun─ât─â╚Ťirea calit─â╚Ťii aerului se afl─â pe lista de priorit─â╚Ťi a Comisiei Europene, care a lansat, la finalul anului trecut, Green Deal (pactul ecologic european), care reprezint─â o foaie de parcurs la finalul c─âreia, ├«n 2050, Europa trebuie s─â devin─â primul continent neutru din punct de vedere climatic, s─â ajung─â la zero emisii nete de gaze cu efect de ser─â. Dar, pentru a atinge obiectivul men╚Ťionat, este necesar─â cre╚Öterea obiectivelor Europei privind reducerea emisiilor p├ón─â ├«n 2030.

A╚Öadar, adoptarea unor m─âsuri pentru reducerea intensit─â╚Ťii traficului rutier ╚Öi, implicit, a polu─ârii cauzate de acesta, este mai mult dec├ót necesar─â. Programul Oxigen poate fi considerat un ├«nceput, ├«ns─â, pentru a avea efectul scontat, trebuie s─â beneficieze ╚Öi de alte m─âsuri complementare. ├Än plus, astfel de programe trebuie extinse la nivel na╚Ťional.

Comentarii

comentarii