Ora de ecologie. Programa scolara face loc notiunilor de educatie ecologica

in Ora de ecologie 8 December 2017 1,901 Views

Copiii din Rom├ónia ├«ncep s─â ├«nve╚Ťe no╚Ťiuni de ecologie, teoretic, ├«nc─â de la gr─âdini╚Ť─â, apoi procesul continu─â ├«n ╚Öcoala general─â ╚Öi liceu. ├Äns─â cuno╚Ötin╚Ťele sunt ├«nghesuite ├«n programa diferitelor materii obligatorii ╚Öi op╚Ťionale, iar┬ácheia este mai mereu dorin╚Ťa de implicare a profesorilor.

Ora de ecologie. Programa ╚Öcolar─â face loc no╚Ťiunilor de educa╚Ťie ecologic─â

Din curiozitatea de a vedea cum pot copiii din Rom├ónia s─â ├«nve╚Ťe educa╚Ťie ecologic─â la ╚Öcoal─â, facem o scurt─â radiografie a curriculei pentru ├«nv─â╚Ť─âm├óntul pre╚Öcolar, primar, gimnazial ╚Öi liceal.

De ce ar fi important acest tip de educa╚Ťie? Pentru c─â, din 1992, emisiile de carbon la nivel mondial au crescut cu 62%, resursele de ap─â potabil─â au sc─âzut cu un sfert ┼či s-au defri┼čat mai mult de 120 de milioane de hectare de p─âdure. ╚Üin├ónd cont de toate aceste date, este evident c─â fiecare dintre noi are responsabilitatea s─â contribuie la protejarea ╚Öi salvarea mediului ├«nconjur─âtor, iar un prim pas ├«n acest sens este educa╚Ťia.

Scopul educa┼úiei de mediu este ÔÇ×de a-i ajuta pe cei care ├«nva┼ú─â s─â dob├óndeasc─â cuno┼čtin┼úe legate de mediu, s─â-┼či formeze priceperi, s─â devin─â fiin┼úe umane dedicate care sunt dispuse s─â lucreze individual sau colectiv cu scopul de a atinge sau de a men┼úine un echilibru dinamic ├«ntre calitatea vie┼úii ┼či calitatea mediuluiÔÇŁ, spun Harold R. Hungerford, Trudi L. Volk, John M. Ramsey, autorii unui program interna╚Ťional UNESCO de educa╚Ťie ecologic─â.

No╚Ťiunile de ecologie, strecurate ├«n programa ╚Öcolar─â

Copiii sunt fascina╚Ťi de tot ce ├«i ├«nconjoar─â ├«nc─â de c├ónd ├«╚Öi descoper─â m├óinile. ├Äns─â natura, plantele, animalele, fenomenele naturii, precum ╚Öi rela╚Ťiile dintre ele ├«ncep s─â capete sens abia de la 3 ani, c├ónd educatoarele ├«i ├«nso╚Ťesc ├«n aceast─â explorare, oferindu-le explica╚Ťii ╚Öi a╚Öez├ónd astfel primele c─âr─âmizi la educa╚Ťia lor ecologic─â.

C├ónd sunt la gr─âdini╚Ť─â, copiii pot apoi participa, al─âturi de adul╚Ťi, la ac╚Ťiuni practice de ├«ngrijire, ocrotire ┼či protejare a mediului, pot identifica unele probleme de mediu pe care le ├«nt├ólnesc ├«n activit─â┼úile din aer liber (excursii, vizite, plimb─âri), pot s─â ia atitudine fa┼ú─â de cei care gre┼česc ╚Öi s─â-╚Öi imagineaze solu┼úii pentru unele probleme de mediu.

Mai t├órziu, la ╚Öcoal─â, elevii din clasele a III-a ╚Öi a IV-a primesc informa╚Ťii despre mediul ├«nconjur─âtor la materia ÔÇ×╚śtiin╚Ťe ale naturiiÔÇŁ. ├Än clasa a III-a, ei observ─â efectul polu─ârii asupra unor organisme (de exemplu, prin udarea periodic─â a unei plante cu suc de l─âm├óie simul├ónd ploile acide) sau identific─â unele comportamente distructive ale omului fa╚Ť─â de mediu prin jocuri de rol, simul─âri, chestionare (de exemplu, prin chestionarea membrilor familiei, a prietenilor asupra felului ├«n care depoziteaz─â de╚Öeurile).

Ora de ecologie. Programa ╚Öcolar─â face loc no╚Ťiunilor de educa╚Ťie ecologic─â

Cei mai mari, din clasa a IV-a, exerseaz─â unele deprinderi de utilizare ra╚Ťional─â a unor resurse (de exemplu: ├«nscen─âri cu situa╚Ťii ├«n care un copil nu opre╚Öte apa la robinet c├ónd ├«╚Öi perie din╚Ťii, nu stinge lumina c├ónd p─âr─âse╚Öte camera) sau realizeaz─â unele proiecte ce ofer─â solu╚Ťii la diverse probleme din mediul apropiat (de exemplu: ├«nfrumuse╚Ťarea aspectului unui mediu neospitalier prin decorarea cu tipuri de plante rezistente ├«n acele condi╚Ťii).

Biologia este o alt─â cale prin care elevii pot deveni fascina╚Ťi de mediul ├«nconjur─âtor ╚Öi, astfel, s─â ├«n╚Ťeleag─â dac─â sunt fie parte dintr-o problem─â, fie dintr-o solu╚Ťie, ├«n ceea ce prive╚Öte impactul omului asupra naturii.

Ora de ecologie. Programa ╚Öcolar─â face loc no╚Ťiunilor de educa╚Ťie ecologic─â

Ce studiaz─â copiii la biologie (mai pu╚Ťin clasele a VII-a ╚Öi a XI-a):

 

Clasa a V-a – recunoa╚Öterea consecin╚Ťelor activit─â╚Ťilor umane ╚Öi ale propriului comportament asupra mediului ├«nconjur─âtor (sunt recomandate efectuarea unor vizite, excursii pentru promovarea frumuse╚Ťilor naturale ╚Öi pentru observarea efectelor unor comportamente umane asupra acestora).

Clasa a VI-a – ┬áidentificarea rela┼úiilor dintre propriul comportament ┼či starea de s─ân─âtate.

Clasa a VIII-a – ┬ámanifestarea unui stil de via╚Ť─â s─ân─âtos ├«ntr-un mediu natural propice vie╚Ťii.

Clasa a IX-a – transferarea ┼či integrarea cuno┼čtin┼úelor ┼či metodelor de lucru specifice biologiei ├«n contexte noi (de exemplu, proiectarea unor activit─â┼úi de protejare ┼či conservare a mediului).

Clasa a X-a – influen┼úa factorilor de mediu asupra absorb┼úiei, fotosintezei, transpira┼úiei, respira┼úiei, circula┼úiei, excre┼úiei, germina┼úiei (dezechilibre ecologice).

Clasa a XII-a – aplicarea unor reguli de men╚Ťinere a s─ân─ât─â╚Ťii omului ┼či a m─âsurilor de conservare a mediului.

Desigur, no╚Ťiuni de ecologie pot fi predate ╚Öi ├«n cadrul altor disciplinele incluse ├«n trunchiul comun, cum ar fi Geografie, Educa╚Ťie tehnologic─â sau Educa╚Ťie civic─â, dar ╚Öi la limbile str─âine sau chiar la sport. ├Äns─â fiecare profesor decide c├ót ╚Öi cum se implic─â.

Op╚Ťionale de educa╚Ťie ecologic─â

Pe l├óng─â ceea ce afl─â la orele de curs, elevii pasiona╚Ťi de ecologie au posibilitatea s─â aleag─â ├«ntre op╚Ťionalele ÔÇ×Creeaz─â-╚Ťi mediulÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×Educa╚Ťie ecologic─â ╚Öi de protec╚Ťie a mediuluiÔÇŁ, ambele fiind discipline din curriculum la decizia ╚Öcolii, la nivel na╚Ťional.

Potrit Legii Educa╚Ťiei, curriculumul la decizia ┼čcolii cuprinde discipline op┼úionale ofertate la nivel na┼úional ┼či discipline op┼úionale ofertate la nivelul unit─â┼úilor de ├«nv─â┼ú─âm├ónt.

┬áÔÇ×Creeaz─â-┼úi mediul!ÔÇŁ este o ofert─â de disciplin─â op┼úional─â pentru aria curricular─â ÔÇ×Matematic─â ┼či ┼čtiin┼úe ale naturiiÔÇŁ, fiind proiectat─â pentru o or─â pe s─âpt─âm├ón─â ╚Öi care se adreseaz─â elevilor din clasa a III-a p├ón─â ├«n clasa a VII-a.

La op╚Ťional, ├«n func╚Ťie de v├órsta lor, copiii vor ├«nv─â╚Ťa s─â identifice interven┼úiile omului ├«n mediul ├«nconjur─âtor, solu┼úii legate de poluarea din zona ├«n care locuiesc ╚Öi rela┼úiile dintre poluarea mediului ├«nconjur─âtor ┼či calitatea vie┼úii.

├Än plus, ace╚Ötia vor putea s─â colecteze informa┼úii referitoare la poluarea mediului ├«nconjur─âtor, s─â realizeze interpret─âri ale unor scenarii create de elevi, s─â realizaze un ziar ÔÇťverdeÔÇŁ, un album foto, investiga┼úii, sondaje de opinie, s─â organizeze ac┼úiuni de ecologizare a unor spa┼úii, s─â vizioneze filme despre degradarea mediului, s─â dezbat─â unele cazuri preluate din presa local─â, s─â redacteze un ghid de comportare ecologic─â.

ÔÇ×Prin strategii interactive, elevii sunt pu┼či ├«n situa┼úia de a observa, analiza, investiga, fenomene ┼či procese din mediu, exers├ónd deprinderile de munc─â intelectual─â, concomitent cu formarea unui comportament responsabil, implicat, ├«n rela┼úiile cu mediul ├«nconjur─âtorÔÇŁ, este descrierea op╚Ťionalul ÔÇ×Educa╚Ťie ecologic─â ╚Öi de protec╚Ťie a mediuluiÔÇŁ.

Acesta are un caracter interdisciplinar, este proiectat pentru o oră pe săptămână și se adresează elevilor din clasa I până în clasa a VII-a.

Programa acestei discipline arat─â c─â elevii au la dispozi╚Ťie o gam─â larg─â de activit─â╚Ťi de ├«nv─â╚Ťare, cum ar fi popularizarea unor modele de ÔÇ×bune practiciÔÇŁ prin joc, ├«ntocmirea unor tabele comparative cuprinz├ónd impactul factorilor poluan┼úi asupra mediului, campanii de colectare selectiv─â a de┼čeurilor ┼či refolosirea acestora; implicarea, al─âturi de comunitate, ├«n activit─â┼úi de voluntariat viz├ónd protec┼úia mediului.

Elevii ecologi╚Öti, ├«n competi╚Ťii na╚Ťionale

Elevii care ├«╚Öi asum─â roluri de protectori ai mediului ├«nconjur─âtor se pot ├«ntrece la nivel na╚Ťional ├«n solu╚Ťii ╚Öi cuno╚Ötin╚Ťe. ├Än 2017, ecologia a fost ├«n centrul aten╚Ťiei la ÔÇ×Concurs na╚Ťional de proiecte de mediu (Muncel, Ia╚Öi)ÔÇŁ, ÔÇ×Concurs na╚Ťional Creeaz─â-╚Ťi mediul (Slatina)ÔÇŁ, ÔÇ×╚śi gestul t─âu conteaz─â (Boto╚Öani)ÔÇŁ, ÔÇ×Jocul moleculelor! Face╚Ťi totul pentru salvarea Terrei! (Baia Sprie)ÔÇŁ.

De exemplu, pentru concursul ÔÇ×╚śi gestul t─âu conteaz─âÔÇŁ, s-au adunat la Boto╚Öani 34 de echipaje din 23 de jude╚Ťe, care au avut de trecut probe precum orientare pe teren ╚Öi recunoa╚Öterea florei ╚Öi┬á ateliere de lucru cu tema ÔÇ×De╚Öeurile ÔÇô prevenire, refolosire, reciclare, eliminareÔÇŁ.

Concursul na╚Ťional ÔÇ×Creeaz─â-╚Ťi mediulÔÇŁ a avut ca teme poluarea ╚Öi biodiversitatea, iar concursul ÔÇ×Jocul moleculelor! Face╚Ťi totul pentru salvarea Terrei!ÔÇŁ este unul interdisciplinar de chimie experimental─â ╚Öi protec╚Ťia mediului.

Manuale pentru ghidarea profesorilor și a elevilor

Pentru c─â orice materie are nevoie ╚Öi de un manual, am vrut s─â vedem ce con╚Ťine, ├«n linii mari, un astfel de ├«ndrumar. ├Än acest sens, avem dou─â exemple:

├Än 2008, Eco-Rom Ambalaje ╚Öi Asocia╚Ťia Rom├ón─â pentru Ambalaje ╚Öi Mediu au dezvoltat ├«mpreun─â un kit educa╚Ťional dedicat elevilor de clasa a III-a si a IV-a. Kitul, aprobat de c─âtre Ministerul Educa╚Ťiei Na╚Ťionale, este format dintr-un manual cu exerci╚Ťii teoretice ╚Öi practice, ÔÇ×├Änv─â╚Ť─âm s─â recicl─âm ambalajeleÔÇŁ, ╚Öi un ÔÇ×Material informativ pentru cadrele didactice ╚Öi elevii claselor X-XII profil pedagogic care efectueaz─â practic─â pedagogic─â la clasele I-IVÔÇŁ.

├Än cele ╚Öase capitole ale manualului sunt explicate pe ├«n╚Ťelesul copiilor rolul ambalajelor, ├«n ce const─â gestionarea de╚Öeurilor de ambalaje, ÔÇ×drumulÔÇŁ parcurs de fiecare tip de ambalaj de plastic, metal, h├órtie ╚Öi sticl─â p├ón─â la reciclare ╚Öi, ulterior, transformarea ├«n noi produse, precum ╚Öi ce se ├«nt├ómpl─â cu de╚Öeurile de ambalaje care nu pot fi reciclate.

Ora de ecologie. Programa ╚Öcolar─â face loc no╚Ťiunilor de educa╚Ťie ecologic─â

Asocia╚Ťia Greenitiative, WWF Rom├ónia ╚Öi Viitor Plus au creat ├«mpreun─â op╚Ťionalul ÔÇ×Eco educa╚Ťie pentru ╚ścoli verziÔÇŁ ╚Öi un kit educativ care con╚Ťine ÔÇ×Manualul elevului digital, interactivÔÇŁ (cu resurse suplimentare video ╚Öi online), ÔÇ×Ghidul profesoruluiÔÇŁ (cu recomand─âri pentru a preda interactiv, adaptat la contextul local, ├«n aer liber) ╚Öi ÔÇ×Culegerea verdeÔÇŁ, care este o colec╚Ťie de activit─â╚Ťi interactive.

├Äntre aprilie 2014 ╚Öi septembrie 2015, autorii manualului au lucrat cu 14 profesoriÔÇôautori selecta╚Ťi din Bucure╚Öti ╚Öi jude╚Ťele Bra╚Öov, C─âl─âra╚Öi, Maramure╚Ö, Mehedin╚Ťi ╚Öi Suceava. Pentru a concepe manualul, ├«n aceast─â perioad─â ace╚Ötia au testat ├«mpreun─â diferite idei ╚Öi au consultat exper╚Ťi ├«n educa╚Ťie ╚Öi dezvoltare durabil─â.

Personajul Frunzetti ├«i ├«nso╚Ťe╚Öte pe copii ├«n fiecare pagin─â, pe parcursul a trei teme majore abordate ├«n manual: ÔÇ×Ce primim de la Natur─â? (Biodiversitate. Serviciile ecosistemelor)ÔÇŁ, ÔÇ×Ce ├«i d─âm ├«napoi? (Amprenta ecologic─â)ÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×Proiecte verzi (Solu╚Ťii concrete pentru reducerea impactului asupra mediului.)ÔÇŁ.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=LWRuCPU9GhI]

Comentarii

comentarii