Organiza╚Ťiile de mediu, front comun pentru sus╚Ťinerea Legii contraven╚Ťiilor silvice

in Biodiversitate, Legislatie 27 February 2017 79 Views

Ordonan╚Ťa de Urgen╚Ť─â a Guvernului 51/2016 pentru modificarea ╚Öi completarea Legii 171/2010 privind stabilirea ╚Öi sanc╚Ťionarea contraven╚Ťiilor silvice a reprezentat un pas semnificativ ├«n prevenirea t─âierilor ilegale, se arat─â ├«n textul unei pozi╚Ťii comune a celor mai importante organiza╚Ťii de mediu din Rom├ónia: Greenpeace Rom├ónia, WWF Rom├ónia, Funda╚Ťia Eco-Civica, Federa╚Ťia Coali╚Ťia Natura 2000, EcoAssist – Plant─âm fapte bune ├«n Rom├ónia.

contraven╚Ťii silvice

Potrivit organiza╚Ťiilor, ordonan╚Ťa a completat┬ácadrul de contraven╚Ťii, acoperind sfera ilegalit─â╚Ťilor documentate din domeniu, de la autorizarea lucr─ârilor silvice la exploatare, transport ╚Öi punerea pe pia╚Ť─â, pentru a asigura trasabilitatea lemnului ╚Öi a combate un fenomen al lemnului ilegal care s-a dezvoltat sistematic de-a lungul timpului.

M─âsura actualiz─ârii acestui cadru al contraven╚Ťiilor silvice┬áprin ordonan╚Ť─â de urgen╚Ť─â┬áa fost bine justificat─â de necesitatea transpunerii corecte a Regulamentului UE nr. 995/2010┬áde stabilire a obliga╚Ťiilor care revin operatorilor care introduc pe pia╚Ť─â lemn ╚Öi produse din lemn. Printre altele, acest Regulament al Uniunii Europene prevede c─â sanc╚Ťiunile trebuie s─â fie eficiente, propor╚Ťionale ╚Öi disuasive, ceea ce p├ón─â la modificarea Legii 171/2010 prin OUG 51/2016 nu era valabil. ├Än 2015 Comisia European─â a deschis o┬áprocedur─â de infringement┬á├«n cazul Rom├óniei ├«n leg─âtur─â cu transpunerea Regulamentului 995/2010. ├Än urma adopt─ârii OUG 51/2016, procedura de infringement din acest domeniu a fost┬áclasat─âÔÇŁ, se arat─â ├«n pozi╚Ťia comun─â.

Conform organiza╚Ťiilor de mediu,┬áprin acest document ┬áau fost introduse sanc╚Ťiuni┬ápentru fapte prev─âzute sau interzise de norme tehnice din domeniul silvic care ├«n trecut puteau fi constatate dar care r─âm├óneau nesanc╚Ťionate sau, eventual, ├«n unele cazuri puteau fi sanc╚Ťionate administrativ precum ╚Öi sanc╚Ťiuni pentru ├«nc─âlcarea unor prevederi din Codul Silvic pentru procesatorii de lemn.

Nu ├«n ultimul r├ónd, ini╚Ťiative de amendare a Legii 171/2010 au fost ini╚Ťiate┬ála dou─â luni┬áde la adoptarea legii precum ╚Öi ├«n┬á2014. Aceste ini╚Ťiative vizau, printre altele, reducerea validit─â╚Ťii avizului pentru transporturile de lemn, stabilirea drept contraven╚Ťii a transportului lemnului pe timp de noapte, construirea de drumuri forestiere pe pante mai mari de 25┬░, a lipsei panoului de informare la parchet, a ne-efectu─ârii nivel─ârii drumurilor de scos bu╚Öteni la terminarea procesului de exploatare forestier─â ╚Öi a multor alteleÔÇŁ, se mai arat─â ├«n declara╚Ťia comun─â. Aceste ini╚Ťiative legislative nu au avut o finalitate ├«n Parlamentul Rom├óniei (am putea spune c─â au fost blocate ├«n Parlament), ├«ns─â au constituit baza pe care s-a construit OUG 51/2016. ├Än fapt, Legea 171/2010 ├«i urmeaz─â Legii 31/2000 privind contraven╚Ťiile silvice, la care au existat trei ├«ncerc─âri de modificare ├«n Parlament, ├«n┬á2001,┬á2002┬á╚Öi┬á2005, toate respinse; aceasta nu poate dec├ót s─â fundamenteze, printre altele, faptul c─â o modificare printr-o ordonan╚Ť─â de urgen╚Ť─â a legii din acest domeniu a fost justificat─â. Acestea fiind scrise,┬ánu ├«ncuraj─âm ca regul─â stabilirea cadrului legislativ prin ordonan╚Ťe de urgen╚Ť─â, ci ├«mbun─ât─â╚Ťirea procesului legislativ ├«n Parlament ╚Öi atragem aten╚Ťia asupra am├ón─ârii grave a acestuia cu privire la contraven╚Ťiile silvice, cu impact deosebit de grav asupra mediuluiÔÇŁ.

Amploarea fenomenului tăierilor ilegale rămâne o necunoscută

Organiza╚Ťiile de mediu trag ╚Öi un semnal de alarm─â cu privirea la amploarea fenomenului t─âierilor ilegale care, ├«n momentul de fa╚Ť─â, nu poate fi apreciat─â cu exactitate.

Pe de o parte, Ministerul Mediului, Apelor ╚Öi P─âdurilor, ├«n baza Inventarului Forestier Na╚Ťional, a subliniat faptul c─â┬á├«n perioada 2010-2013┬ávolumul estimat de mas─â lemnoas─â t─âiat─â ilegal a fost de 8,8 milioane de metri cubi pe an, ceea ce reprezint─â┬áo amenin╚Ťare la adresa securit─â╚Ťii na╚Ťionale a Rom├óniei (…)┬áRegia Na╚Ťional─â a P─âdurilor Romsilva┬áraporteaz─â┬áo sc─âdere a volumului de t─âieri ilegale┬ála 47 788 de metri cubi, cu 16,27% mai pu╚Ťin fa╚Ť─â de anul 2015, c├ónd s-au ├«nregistrat 57 080 de metri cubi,┬áf─âr─â s─â ofere ├«ns─â detalii despre natura infrac╚Ťiunilor, localizarea lor ╚Öi m─âsurile dispuse.┬áFurtul r─âm├óne contraven╚Ťie. Este vorba de t─âieri ilegale investigate ├«n p─âdurile administrate de Romsilva. La aceasta se adaug─â cazurile din p─âdurile administrate de ocoale silvice privateÔÇŁ.

Conform unei┬áanalize┬áGreenpeace, ├«n cursul anului 2015 autorit─â╚Ťile de control din domeniul silvic au ├«nregistrat 34 870 de cazuri de t─âieri ilegale, ceea ce reprezint─â 96 de cazuri/zi. Acela╚Öi tip de┬áanaliz─â┬ápentru perioada 2013-2014 ar─âta un volum de lemn t─âiat ilegal de 1.011.892 mc (pentru doi ani). Este vorba de cazurile descoperite, investigate de autorit─â╚Ťi, nu de volumul total de t─âieri ilegale. Orice fel de date cu privire la amploarea fenomenului t─âierilor ilegale vor fi, ├«n mod evident, contestate de p─âr╚Ťile afectate de m─âsurile luate pentru combaterea acestuia.

Ca urmare a acestei situa╚Ťii, dar ╚Öi pentru respectarea recomand─ârilor EUTR , este esen╚Ťial─â o baz─â de date centralizat─â ╚Öi transparent─â care s─â includ─â raport─ârile tuturor autorit─â╚Ťilor cu abilit─â╚Ťi de control.

├Än ceea ce prive╚Öte aducerea de┬áamendamente la OUG 51/2016, ne dorim ca┬ásanc╚Ťiunile s─â fie propor╚Ťionale cu gravitatea faptei ╚Öi disuasive, pentru a fi eficiente ├«n prevenirea ├«ntregii game de ├«nc─âlc─âri ale normelor silvice esen╚Ťiale, inclusiv a celor care vizeaz─â transparen╚Ťa ╚Öi ├«n special trasabilitatea lemnului din p─âdure p├ón─â la punctul de desfacere final. ├Än acela╚Öi timp, consider─âm c─â trebuie modificate prevederile OUG 51/2016 care din experien╚Ťa practic─â de p├ón─â acum nu au aplicabilitate, nedrept─â╚Ťesc personalul silvic ╚Öi operatorii economici de bun─â credin╚Ť─â, ori acord─â puteri discre╚Ťionare agen╚Ťilor constatatori prin lipsa normativelorÔÇŁ, sus’in reprezentan╚Ťii organiza╚Ťiilor de mediu.

Ace╚Ötia subliniaz─â faptul c─â introducerea acestor amendamente de c─âtre Ministerul Apelor ╚Öi P─âdurilor ar trebui s─â primeasc─â puncte de vedere ╚Öi din partea tuturor institu╚Ťiilor care au calitatea de agent constatator pentru contraven╚Ťii silvice┬áÔÇô Poli╚Ťia, Jandarmeria, Garda Forestier─â, administratori silvici ╚Öi dezbaterea public─â a acestora ├«mpreun─â cu operatori economici, proprietari de p─âduri, societate civil─â, Ministerul Justi╚Ťiei.

Av├ónd ├«n vedere c─â OUG 51/2016 a fost┬áadoptat─â┬áde Senat f─âr─â modific─âri iar timpul r─âmas ├«n camera decizional─â este limitat, comisiile din┬áCamera Deputa╚Ťilor trebuie s─â exercite precau╚Ťie ├«n adoptarea amendamentelor ╚Öi s─â resping─â amendamentele a c─âror fundamentare nu poate fi verificat─â sub presiunea timpului, urm├ónd ca acestea din urm─â s─â fac─â obiectul unui parcurs legislativ ulterior.┬áAten╚Ťion─âm c─â┬árespingerea legii de aprobare a OUG 51 echivaleaz─â┬áde facto┬ácu dezincriminarea tuturor contraven╚Ťiilor silvice care nu se reg─âsesc ├«n legea 171 / 2010, dar care fuseser─â incluse ├«n OUG 51 / 2016, cu consecin╚Ťe dramatice pentru ├«ntregul sectorÔÇŁ.

Comentarii

comentarii