Pasarile, liliecii si insectele, surse de inspiratie pentru avioane performante

Pentru a intelege cum trebuie facute aeronavele pentru a rezista vremii extreme, oamenii de stiinta si-au intors privirile spre natura, pentru ca pasarile, insectele si liliecii sunt mai performante in acest sens decat navele create de oameni, informeaza ENN.

Inginerii de la Universitatea din Michigan studiaza in prezent aceste zburatoare pentru a face un pas inainte spre designul aripilor avioanelor cu extinderea intre aripi mai mica decat un pachet de carti de joc. Un avion Blackbird care zboara cu aproape 2.000 de mile pe ora acopera 32 de lungimi ale corpului sau pe secunda, dar un porumbel care zboara cu 50 de mile pe ora acopera 75 de lungimi ale corpului.

Aeronavele militare pot rezista la forte gravitationale de pana la 8-10 G, iar multe pasari pot cu usurinta rezista la forte gravitationale de 10, pana la 14 G.

„Pasarile cu siguranta ca au niste proprietati mecanice variate pe care noi inca nu le-am incorporat in inginerie”, a aratat Wei Shyy, seful Departamentului de Inginerie Aerospatiala si autorul lucrarii „The Aerodinamics of Low Reynolds Number Flyers”.

” Nu numai ca sunt mai usoare, dar au mult mai multe structuri adaptive si capabilitati de integrare a aerodinamicii in formele aripilor si a corpului, care se schimba mereu. Pasarile au capabilitati incredibile de a ramane intacte prin vant, ploi si ninsori”, a mai spus Shyy.

Presiunea generata in timpul zborului cauzeaza deformarea aripilor, a mai explicat el, iar aripa deformata poate infrunta mai usor vantul. Daca se intelege cum trebuie, acest fenomen ar putea intarzia stagnarea, ar putea genera stabilitate si ar creste presiunea.

Shyy si colegii lui au intrat in posesia unor burse pentru cercetare din partea Air Force, totalizand 1 milion de dolari pe an pentru creerea unei nave cu aripi mici, flexibile. Un astfel de model ar zbura mai incet si ar plana putand astfel sa monitorizeze anumite zone cu clima ostila. Focusul echipei de cercetare se pune in prezent pe aripile flexibile si aerodinamica lor.

„In prezent, daca vrem sa cream un avion cu aripi flexibile, trebuie sa-l proiectam in asa fel incat nava sa poata zbura intr-un mediu nesigur. Abia suntem la inceputul acestui proiect”, a mai spus Shyy.

spot_img

Ultimele știri