UPDATE Pistele de biciclete din România, mai mult pentru statistici decât pentru nevoile bicicliștilor

in Transport 16 September 2016 1,725 Views

├Än marile ora╚Öe din Rom├ónia, sunt raportate c├óteva zeci de kilometri de piste de biciclete. Cel pu╚Ťin pe h├órtie. Multe dintre acestea sunt, ├«ns─â, aproape inutilizabile ╚Öi pun ├«n pericol bicicli╚Ötii, potrivit Pre╚Öedintelui Federa╚Ťiei Bicicli╚Ötilor din Rom├ónia. V─â invit─âm s─â afla╚Ťi ce au declarat pentru Green Report autorit─â╚Ťile unora dintre cele mai dezvoltate ora╚Öe ╚Öi s─â ne ajuta╚Ťi s─â verific─âm informa╚Ťiile.

piste pentru biciclete

Sursa: pixabay.com

160┬áde┬ákm de piste de biciclete┬á├«n Bucure╚Öti din care 26 de km – deschi╚Öi circula╚Ťiei, 5 km – ├«n Constan╚Ťa ╚Öi Mamaia, 10 km- ├«n Cluj-Napoca, aproape 20 km – ├«n Craiova, 30 km – ├«n Bra╚Öov, ├«n jur de 35 km – ├«n Timi╚Öoara, 46 km – ├«n Ia╚Öi ╚Öi 70 km – ├«n Sibiu. A╚Öa ar ar─âta, potrivit autorit─â╚Ťilor, bilan╚Ťul pistelor de biciclete ├«n ora╚Öele pe care le administreaz─â.

Chiar dac─â cifrele nu sunt mari, realitatea din teren este ╚Öi mai trist─â, potrivit lui Radu Mititean, pre╚Öedintele Federa╚Ťiei Bicicli╚Ötilor din Rom├ónia. ├Äntr-un interviu acordat pentru Green Report, acesta s-a declarat dezam─âgit de calitatea pistelor ╚Öi revoltat de cifrele prea mari raportate de autorit─â╚Ťi.

C├ó╚Ťi kilometri de piste au marile ora╚Öe, potrivit autorit─â╚Ťilor

├Än momentul public─ârii ini╚Ťiale a acestui articol, lungimea pistelor de biciclete din Bucure╚Öti┬áera ├«nc─â sub semnul ├«ntreb─ârii. Dup─â aproape o lun─â de insisten╚Ť─â, Prim─âria Bucure╚Öti┬ánu dezv─âluise cu┬áexactitate┬ácifra. Precizaser─â, ├«ns─â, c─â exist─â piste pe Calea Victoriei, pe str─âzile Buze╚Öti ╚Öi Berzei ╚Öi ├«n Pia╚Ťa Presei Libere. De asemenea, declarau┬ác─â pistele de pe ╚Öoseaua Iancului, Pantelimon ╚Öi bulevardul Liviu Rebreanu sunt aproape gata.

La aproximativ o or─â dup─â publicare, au revenit cu informa╚Ťii am─ânun╚Ťite. Din documentele transmise, reiese faptul c─â s-au construit piste ├«n 2008 ╚Öi ├«n 2010. Cele din 2008 ├«nsumau aproape 50 de kilometri ╚Öi au costat aproximativ 4,7 milioane de lei. Din lungimea total─â, doar 6 km par s─â figureze ca piste func╚Ťionale, restul fiind fie ├«nchise, fie marcate cu ÔÇ×lucr─âri drumuriÔÇŁ.

Ceva similar s-a petrecut┬á├«n 2010. Conform documentelor transmise, s-au amenajat┬áaproximativ 111 kilometri de piste, pentru care s-au cheltuit ├«n jur de 24,5 milioane de lei. Acum, sunt declara╚Ťi func╚Ťionali cam 20┬áde kilometri, adic─â ├«n jur de 18% din total.

Raport─ârile actuale confirm─â ceea┬áce declara ├«n martie purt─âtorul de cuv├ónt al prim─âriei, Alexandru Ichim. El spunea atunci┬ác─â 80% dintre pistele construite ├«n capital─â au fost ├«nchise┬áde Poli╚Ťie.

piste pentru biciclete

Pe l├óng─â situa╚Ťia din Bucure╚Öti, Green Report a f─âcut o centralizare a situa╚Ťiei din alte 7 mari ora╚Öe. O pute╚Ťi vedea mai jos, ├«n ordinea lungimii pistelor declarate de municipalit─â╚Ťi.

Autorit─â╚Ťile din Constan╚Ťa au recunoscut faptul c─â au doar 1 kilometru de pist─â ├«n ora╚Ö. Al╚Ťi 4┬ákm au fost construi╚Ťi ├«n Mamaia, cu fonduri europene. Ambele piste, spun ei, sunt la standarde europene.

Cluj-Napoca are 10 kilometri de piste, potrivit reprezentan╚Ťilor prim─âriei. Ace╚Ötia precizeaz─â, ├«ns─â, c─â exist─â al╚Ťi 13 km ÔÇ×favorabili bicicli╚ÖtilorÔÇŁ (ÔÇ×semnaliza╚Ťi cu indicatoare rutiere ca zone reziden╚Ťiale ╚Öi pentru bicicli╚ÖtiÔÇŁ), dar ╚Öi posibilitatea ca bicicli╚Ötii s─â foloseasc─â benzile dedicate transportului ├«n comun.

├Än plus, se m├óndresc cu primul sistem automatizat de ├«nchiriere de biciclete din ╚Ťar─â. ├Än urma unei investi╚Ťii de 14 milioane de lei din fonduri europene, clujenii ar trebui s─â beneficieze de 50 de sta╚Ťii, 540 de biciclete ╚Öi 4.65 km de piste noi.

piste pentru biciclete

Reprezentan╚Ťii Prim─âriei Craiova ne-au declarat existen╚Ťa a 6 piste de┬ábiciclete pe 3 artere rutiere. Pe o lungime de 16.225 km, exist─â pist─â simpl─â, iar pe al╚Ťi 3.48 kmpist─â dubl─â. Acestea nu sunt ├«ns─â omologate, fiind realizate at├ót pe trotuare, c├ót ╚Öi pe carosabil.

Declarativ, Bra╚Öovul st─â ceva mai bine. Se pare c─â locuitorii ora╚Öului de la poalele T├ómpei au la dispozi╚Ťie 30 de kilometri de piste: 4 km – pe trotuar, 4 km ÔÇô separat de trotuar ╚Öi carosabil, iar restul – pe carosabil, ca band─â separat─â pentru biciclete sau marcate pe prima band─â de circula╚Ťie.

├Äi urmeaz─â Timi╚Öoara, cu aproximativ 38 de kilometri de piste pe un sens ╚Öi aproximativ 33 pe cel─âlalt. Autorit─â╚Ťile recunosc ├«ns─â c─â ÔÇ×re╚Ťeaua de ciclism existent─â este insuficient dezvoltat─â din punctul de vedere al calit─â╚Ťii ╚Öi al suprafe╚Ťei ╚Öi, ca atare, nu ofer─â condi╚Ťii de siguran╚Ť─â pentru deplasarea cu bicicleta de la ╚Öi la numeroase puncte de origine ╚Öi de destina╚Ťie importanteÔÇŁ.

piste pentru biciclete

Sursa: pixabay.com

Situa╚Ťia ├«n Ia╚Öi pare s─â fie una dintre cele mai bune. Autorit─â╚Ťile se laud─â cu 46 de km de piste construite la standarde europene, din fonduri europene.

Aparent, ├«i ├«ntrece doar ora╚Öul Sibiu, cu aproape 70 de km de piste (vezi harta lor). Autorit─â╚Ťile men╚Ťioneaz─â c─â acestea au rol utilitar, nu doar pentru agrement, leg├ónd centrul ora╚Öului de cartiere. Adaug─â de asemenea c─â au o l─â╚Ťime cuprins─â ├«ntre 0,75 m ╚Öi 1 m, conform─â, zic ei, cu practicile ╚Öi standardele europene.

Site-ul Comisiei Europene ├«i contraice, ├«ns─â. Speciali╚Ötii recomand─â o l─â╚Ťime minim─â de 1.5 metri ╚Öi avertizeaz─â c─â amenajarea de piste mai ├«nguste este mai periculoas─â chiar dec├ót inexisten╚Ťa lor.

Ce probleme au pistele de biciclete existente în România

Despre calitatea pistelor din Rom├ónia am discutat cu Radu Mititean, Pre╚Öedintele FBR. Acesta a atras aten╚Ťia asupra pericolului la care autorit─â╚Ťile ├«i expun pe bicicli╚Öti.

Acum 7-8-10 ani, foarte multe ora╚Öe mari ╚Öi chiar ora╚Öe medii au ├«nceput s─â ├«╚Öi fac─â a╚Öa-zise piste de┬ábiciclete. Problema este calitatea dezastruoas─â. Aproape toate sunt prea ├«nguste, f─âr─â continuitate, f─âr─â spa╚Ťii de siguran╚Ť─â, cu o geometrie care pune ├«n pericol biciclistul. ├Än plus, ├«i descurajeaz─â pe bicicli╚Ötii care sunt la un nivel rezonabil de circula╚Ťie, pentru c─â ├«i fr├óneaz─â ╚Öi ├«i pericliteaz─â.

piste pentru biciclete

Mititean ne-a explicat ╚Öi┬ácum func╚Ťioneaz─â ceea ce el nume╚Öte ÔÇ×arta umfl─ârii cifrelorÔÇŁ:

Gradul de ├«ncredere a statisticilor ╚Öi a raport─ârilor este extrem de sub╚Ťire. Declarativ, to╚Ťi edilii de mari ora╚Öe spun: ÔÇ×bicicleta este o component─â important─â, trebuie s─â o promov─âmÔÇŁ. Atunci, ╚Öi consemnul este ÔÇ×hai s─â ne rezolv─âm statisticileÔÇŁ. Astfel apar a╚Öa-zise piste de r├ósul curcilor, pe ni╚Öte str─âdu╚Ťe ├«n periferia ora╚Öului, unde circul─â la un sfert de or─â o ma╚Öin─â. Acolo s-au apucat s─â traseze pist─â, s─â delimiteze, s─â pun─â st├ólpi╚Öori, unde nu are nicio utilitate. De ce? Ca s─â ias─â ├«n statistic─â: s─â zic─â: ÔÇ×uite, am mai crescut anul ─âsta cu 5 km sau 10 kmÔÇŁ. Tipul ─âsta de praf ├«n ochi este foarte r─âsp├óndit.

La zeci de ani distan╚Ť─â de ora╚Öele europene

Fa╚Ť─â de marile ora╚Öe europene, suntem cu mult ├«n urm─â ├«n ceea ce prive╚Öte amenajarea infrastructurii pentru bicicli╚Öti.┬áCele mai recente date arat─â c─â ├«n Amsterdam ar exista aproximativ 800.000 de biciclete. 63% din locuitorii ora╚Öului folosesc bicicleta ├«n activit─â╚Ťile zilnice, av├ónd la dispozi╚Ťie 500 km de piste de biciclete si alte 900 km de drumuri unde se poate circula cu 30 de km/h.

În 2015, în Paris erau în jur de 700 km de piste de biciclete. Unele sunt dedicate, separate de traficul rutier, altele sunt amenajate pe linii speciale pentru autobuze, care au fost lărgite pentru a fi folosite și de biciciliști.

În Copenhaga, lungimea totală a pistelor de biciclete ajunge la 454 km. Se estimeaza că 56% dintre locuitorii orașului danez folosesc bicicleta zilnic pentru a se deplasa spre serviciu sau studii. Un studiu făcut recent arată ca bicicliștii care ies pe pistele din Copenhaga pedalează aproximativ 1.240. km zilnic.

Oare vom ajunge ╚Öi noi vreodat─â la acest nivel? P├ón─â s─â afl─âm r─âspunsul, haide╚Ťi s─â afl─âm┬áce ├«╚Öi propun autorit─â╚Ťile rom├óne.

Ce planuri au autorit─â╚Ťile rom├óne cu┬ápistele de biciclete

piste-pentru-biciclete-la-mare

Sursa: pixabay.com

P├ón─â ├«n 2020, autorit─â╚Ťile de la malul m─ârii┬á╚Öi-au planificat s─â amenajeze ├«nc─â 34 de kilometri de piste, pe bulevarde ╚Öi str─âzi principale din Constan╚Ťa. Pentru realizarea lor, vor s─â acceseze fonduri europene ╚Öi s─â fac─â studii de fezabilitate, de oportunitate ╚Öi de trafic, dar ╚Öi dezbateri publice.

┼×i la munte exist─â┬áplanuri de ├«mbun─ât─â╚Ťire a infrastructurii pentru bicicli╚Öti. Bra╚Öovul┬ávrea s─â limiteze circula╚Ťia ma╚Öinilor ├«n centrul istoric ╚Öi s─â construiasc─â piste care ÔÇ×s─â lege principalele cartiere ale Bra╚Öovului ╚Öi s─â conecteze institu╚Ťii publice, pie╚Ťe, trasee montane ╚Öi zone de agrementÔÇŁ.

├Än plus, vor s─â construiasc─â piste ├«n afara ora╚Öului, care s─â ├«l lege de localit─â╚Ťile ├«nvecinate ╚Öi de bisericile fortificate din ┼óara B├órsei ╚Öi Transilvania de Sud. Un astfel de proiect a fost deja planificat. Este vorba despre o pist─â de 17 km, ├«ntre Bra╚Öov ╚Öi Cristian, respectiv R├ó╚Önov. Potrivit autorit─â╚Ťilor, se lucreaz─â ╚Öi la documenta╚Ťia necesar─â pentru realizarea a 2 trasee MTB downhill ├«ntre p├órtiile Subteleferic ╚Öi Lupului ╚Öi un traseu pentru copii ╚Öi familie ├«ntre Poiana Bra╚Öov ╚Öi Poiana de Jos.

├Än total, autorit─â╚Ťile bra╚Öovene ╚Öi-au propus s─â fac─â 25 de km de piste p├ón─â ├«n 2020 ╚Öi 40 de km p├ón─â ├«n 2030. Inten╚Ťiile sunt incluse ├«n planul de mobilitate urban─â durabil─â al ora╚Öului.

Clujenii au fost mai pu╚Ťin ÔÇ×genero╚ÖiÔÇŁ cu informa╚Ťiile despre planuri viitoare de dezoltare a infrastructurii pentru bicicli╚Öti. Au declarat c─â au ÔÇ×o politic─â de promovare a circula╚Ťiei cu bicicletaÔÇŁ, c─â vor s─â construiasc─â noi piste ╚Öi s─â fac─â sensuri unice.

La fel de vagi ├«n exprimare au fost cei din Craiova ╚Öi din Sibiu. Primii┬ávor s─â conecteze pistele existente ├«ntre ele, s─â amenajeze noi trasee ╚Öi astfel s─â ÔÇ×creeze o re╚Ťea ciclabil─â at├ót la nivelul minicipiului Craiova, c├ót ╚Öi la nivelul Zonei Metropolitane CraiovaÔÇŁ. Autorit─â╚Ťile sibiene urmeaz─â s─â stabileasc─â traseele viitoare cu ajutorul unui consultant, care va analiza ÔÇ×nevoile de deplasare ale popula╚ŤieiÔÇŁ.

piste pentru biciclete

Sursa: pixabay.com

Autorit─â╚Ťile din Timi╚Öoara au cele mai ambi╚Ťioase planuri, excluz├óndu-le pe cele din capital─â. Spun c─â ar putea investi 11 milioane de euro, pentru a amenaja 5 piste cu o lungime de 61 de km la nivel regional, p├ón─â ├«n 2030. Nici municipiul Ia╚Öi nu se las─â mai prejos. Vor s─â construiasc─â 60 de km de piste p├ón─â ├«n 2030, estimate la 4 milioane de euro.

Capitala ar trebui s─â aib─â anul viitor cel pu╚Ťin 100 de kilometri de piste de┬ábiciclete. Ministerul Mediului, Apelor ╚Öi P─âdurilor i-a alocat pentru construc╚Ťia lor 10 de milioane de euro, ├«nc─â din 2014. Banii nu au fost ├«nc─â accesa╚Ťi, ├«ns─â┬áproiectul este, potrivit autorit─â╚Ťilor, ÔÇ×├«n faza de achizi╚Ťie a studiului de fezabilitateÔÇŁ. Asta dup─â ce, ├«n martie, primarul interimar R─âzvan Sava declara c─â ar urma s─â fie finalizate ├«n maximum un an – un an ╚Öi jum─âtate.

R─âm├óne de v─âzut ├«ns─â c├ót din ceea ce ╚Öi-au propus vor ╚Öi realiza.┬áP├ón─â atunci, v─â invit─âm s─â ne trimite╚Ťi fotografii, comentarii sau informa╚Ťii despre situa╚Ťia pistelor din ora╚Öele analizate, ┬áprin mesaje private pe contul de Facebook Green Report sau pe adresa redactie@green-report.ro. Ne dorim s─â afl─âm astfel dac─â ceea ce declar─â ├«n acest moment autorit─â╚Ťile se verific─â pe teren.

Comentarii

comentarii