Mecanismul “pl─âte╚Öti c├ót arunci” ar putea fi implementat de la ├«nceputul anului viitor

in Legislatie, Poluare 10 April 2018 13 Views

Instrumentul economic “pl─âte╚Öti c├ót arunci” (PAYT) ar putea fi implementat de la ├«nceputul anului viitor, potrivit declara╚Ťiilor consilierului ├«n cadrul Ministerului Mediului, Flavius Ardeleam , ├«n cadrul dezbaterii┬áÔÇťPl─âte╚Öti c├ót arunci – de la concept la practic─â”, eveniment organizat de┬áAsocia╚Ťia Coali╚Ťia pentru Economia Circular─â – CERC, Asocia╚Ťia Rom├ón─â pentru Managementul De╚Öeurilor – A.R.M.D. ╚Öi Asocia╚Ťia Rom├ón─â pentru Ambalaje ╚Öi Mediu ÔÇô A.R.A.M.┬áProiectul de modificare ╚Öi completarea a legii nr 211/2011 privind regimul de╚Öeurilor ╚Öi a legii 249/2015, ce are la baz─â mecanismul pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci este la momentul de fa╚Ť─â ├«n dezbatere public─â, urm├ónd a fi finalizat ├«n luna mai.┬á

Instrumentul economic “pl─âte┼čti pentru c├ót arunci” se practic─â la nivelul statelor Uniunii Europene de mai bine de zece ani. El reglementeaz─â modul de tarifare al de┼čeurilor generate de popula┼úie pe cele dou─â mari categorii: de┼čeurile umede ┼či de┼čeurile uscate, care includ frac╚Ťia reciclabil─â. Ceea ce ne dorim noi este ca cet─â╚Ťeanul s─â pl─âteasc─â doar pentru acele de┼čeuri care ajung la eliminare. ├Än timp ce pentru de╚Öeurile reciclabile, costurile de gestionare s─â fie suportate de c─âtre produc─âtori. Este mecanismul cel mai bun prin care noi putem s─â ne apropiem de acele ┼úinte de reciclare ┼či valorificare impuse prin Directivele europene. S─â nu uit─âm c─â de colectare selectiv─â se vorbe┼čte ├«n Rom├ónia de ani buni, ├«ncep├ónd cu 2011. De atunci exist─â obligativitatea de a colecta pe patru frac╚Ťii, ╚Öi iat─â c─â dup─â 7 ani de la apari╚Ťia legii 211, Rom├ónia se g─âse┼čte, ├«n continuare, undeva la doar 5%-6% grad de reciclare (…)”, a declarat Flavius Ardelean, consilier ├«n cadrul Ministerului Mediului, prezent la eveniment.

Totodat─â, Ministerul Mediului, cu sprijinul ANRSC, lucreaz─â la o formul─â de calcul pentru a stabili nivelurile de taxare pentru de╚Öeuri reciclabile (frac╚Ťia uscat─â) ╚Öi ne-reciclabile (frac╚Ťia umed─â), care s─â se aplice unitar la nivelul ├«ntregii ╚Ť─âri.

Formula, ├«n linii mari, va con┼úine costurile de operare ale serviciului respectiv. Costurile vor fi suportate 100% de c─âtre cet─â┼úean pe partea de de┼čeuri menajere ┼či costurile de gestionare pentru de┼čeurile reciclabile. Acestea se ├«mpart ├«n dou─â categorii: ambalajele ┼či reciclabilele non-ambalaje. La acestea din urm─â avem dou─â variante: s─â fie suportate de c─âtre cet─â┼úean sau s─â fie recuperate din pre┼úul de v├ónzare al produsului reciclat”, a declarat reprezentantul ministerului, Flavius Ardelean.

Totodat─â, acesta este de p─ârere c─â prin implementarea principiului pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci, tarifele pentru popula╚Ťie pentru gestionarea de╚Öeurilor vor sc─âdea cu 30%-35%.

Rom├ónia este singura ┼úar─â la acest moment care nu aplic─â mecanismele recomandate de c─âtre Comisia European─â ca ┼či presiuni asupra cre┼čterii gradului de colectare separat─â ┼či reciclare: taxa la groap─â ╚Öi sistemul de taxare de tipul pl─âte┼čti pentru c├ót arunci. Pentru taxa la depozitare a fost ob╚Ťinut─â o derogare de 2 ani, Comisia European─â accept├ónd implementarea ei de la 1 ianuarie 2019. Pe de alt─â parte, sistemul pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci este deja inclus ├«n proiectul de ordonan╚Ť─â de urgen╚Ť─â pentru modificarea ╚Öi completarea legii nr 211/2011 privind regimul de╚Öeurilor ╚Öi a legii 249/2015, gener├ónd numeroase discu╚Ťii.

Perioada de implementare a sistemului a fost una dintre temele care a st├órnit reac╚Ťii contradictorii din partea participan╚Ťilor. Dac─â Dumitru Mihalache, pre╚Öedinte al A.R.M.D. a prezentat exemple din alte ╚Ť─âri, unde a fost nevoie de aproximativ 5 ani pentru ca sistemul s─â fie complet func╚Ťional, al╚Ťi participan╚Ťi la dialog au men╚Ťionat lipsa infrastructurii de colectare, legisla╚Ťia din domeniu necorelat─â cu realit─â╚Ťile din pia╚Ť─â sau con╚Ťin├ónd termeni neclari, ca factori care vor ├«ngreuna tranzi╚Ťia, exprim├óndu-╚Öi ne├«ncredere c─â implementarea sistemului de tip pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci se va putea face ├«n termenul previzionat de reprezentan╚Ťii ministerului.

PAYT func╚Ťioneaz─â ├«n ora╚Öul Mizil ╚Öi Sectorul 6

Dou─â exemple concrete de implementare cu succes ale acestui sistem, ora╚Öul Mizil, jude╚Ťul Prahova ╚Öi Bucure╚Öti ÔÇô Sector 6, arat─â c─â oamenii au nevoie de beneficii sau stimulente pentru a se implica ├«n colectarea selectiv─â. ├Än ceea ce prive╚Öte rolul campaniilor de educare a popula╚Ťiei, majoritatea a fost de acord c─â ├«n lipsa unei infrastructuri potrivite ╚Öi f─âr─â aceste stimulente, campaniile sunt o risip─â.

Am pornit de la o idee: s─â eficientiz─âm serviciul de salubrizare, adic─â s─â reducem cantitatea de de╚Öeuri, f─âr─â s─â cre╚Ötem tarifele. ├Än 4 luni de implementare, cantitatea de gunoi depozitat la groap─â s-a redus cu 30%. (…) Ast─âzi, doar 200 de propriet─â╚Ťi din Mizil nu sunt incluse ├«n sistem, a declarat Negraru┬áSilviu-C─âlin, primarul ora╚Öului Mizil.

Acesta a subliniat c─â decizia sa de a investi ├«n sistemul pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci a fost criticat─â de cet─â╚Ťeni la ├«nceput, dar c─â ├«n scurt timp a dus la sc─âderea taxelor pl─âtite de ace╚Ötia pentru de╚Öeuri.

├Än acela╚Öi timp, Dan Ceau╚Öescu, reprezentantul Urban SA, a prezentat pe scurt proiectul pilot implementat ├«n sectorul 6 al Capitalei, la care au aderat 400 de asocia╚Ťii de locatari din cele 2300 ├«n total de pe raza sectorului. Conform acestuia, cet─â╚Ťenii devin furnizori ai firmei de salubritate, fiind r─âspl─âti╚Ťi pentru cantitatea de╚Öeurilor reciclabile colectate, printr-o reducere de 0,54 lei/sac frac╚Ťie uscat─â (material reciclabil) care se scade din taxa de 7,11 lei/persoan─â pe care cet─â╚Ťenii o pl─âtesc pentru frac╚Ťia umed─â.

O alt─â ├«ngrijorare a mediului de afaceri este ╚Öi nivelul sc─âzut al tarifelor percepute pentru gestionarea de╚Öeurilor, corelat cu nivelul mare de investi╚Ťii necesar pentru implementarea mecanismului pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci.

Ast─âzi ne ferim s─â vorbim de o cre╚Ötere a tarifelor. E adev─ârat, nu ar trebui s─â pl─âtim c├ót ├«n Germania, dar suntem ├«n coada clasamentului tarifelor pentru gestiunea de╚Öeurilor. E ca ╚Öi cum vrem s─â dormim la 5 stele pl─âtind 1 EUR/zi. Iar investi╚Ťiile ├«n zona gestion─ârii de╚Öeurilor sunt foarte mari. (…) Din p─âcate avem exemplul unor autorit─â╚Ťi care au folosit prea populist termenul de tarif. ├Äntr-o ╚Ťar─â european─â pl─âte╚Öti c├ót arunci ├«nseamn─â, de fapt, poluatorul pl─âte╚Öte. La noi, poluatorul voteaz─â ╚Öi asta pare c─â ├«l scute╚Öte de tarife. Ce nu ╚Ötie cet─â╚Ťeanu este c─â ├«n felul acesta este ╚Öi privat de un serviciu de calitate, a declarat Constantin Damov, pre╚Öedinte C.E.R.C.

La r├óndul lor, produc─âtorii ╚Öi-au manifestat interesul de a sus╚Ťine costurile pe lan╚Ťul gestion─ârii de╚Öeurilor, p├ón─â la reciclare.

Ne asum─âm responsabilitatea extins─â, dar nu nelimitat─â. Sus╚Ťinem sistemul pl─âte╚Öti pentru c├ót arunci, dar doar ├«n condi╚Ťiile ├«n care se implementeaz─â ╚Öi taxa la depozitare, a declarat Alice Nichita, reprezentana A.R.A.M.

Tarif diferen╚Ťiat pentru colectarea de╚Öeurilor biodegradabile ╚Öi a celor reciclabile

Comentarii

comentarii