Numarul masinilor casate prin “Rabla” a scazut de peste doua ori in 2012

in Transport 30 January 2013 621 Views

Masini vechi in schimbul unor tichete noi

Numarul masinilor casate in 2012, prin programul de reinnoire a parcului auto, a scazut de peste doua ori, de la 112.016 masini uzate la  44.856 de automobile mai vechi de zece ani, potrivit informatiilor furnizate de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) la solicitarea Green Report.

Potrivit, in 2012, cu ajutorul voucherelor primite au fost cumparate 15.268 de masini noi. Dintre masinile noi cumparate prin tichete Rabla, 4.740 au fost de productie romaneasca.

Ca si in anii anteriori, valoarea unui tichet Rabla 2012 a fost 3800 de lei. Bugetul alocat de AFM pentru ÔÇťProgramul de stimulare a innoirii Parcului auto nationalÔÇŁ a totalizat, in anul 2012, 171 milioane de lei, a precizat, pentru Green Report, Claudiu Preoteasa, presedintele AFM. Aceasta suma permitea casarea a 45.000 de masini.

In anul 2011, pentru programul Rabla fusesera alocate 120.000 de vouchere, pe baza carora au fost casate 112.016 masini uzate.

“Bursa neagra a tichetelor”

Pentru a facilita innoirea parcului auto national, o persoana fizica a putut folosi, pentru a cumpara o masina noua, pana la trei vouchere. In acest mod, proprietarii care si-au casat o masina veche dar n-au dorit o masina noua au putut ceda tichetele Rabla catre alte persoane fizice, care le-au cumulat cu tichetele proprii.

Pe de alta parte insa, acest mod de colectare a voucherelor a fost criticat, acum doua luni, chiar de premierul Victor Ponta. Acesta a subliniat ca ÔÇťexista o bursa neagra a tichetelor autoÔÇŁ, in care sumele de bani tranzactionate nu sunt supuse niciunei impozitari.

Pentru reducerea acestui fenomen, premierul a sugerat ca din anul 2013 sa nu mai fie acceptat, la cumpararea unei masini noi, decat un singur tichet valoric.

Valoarea unui voucher ar putea fi majorata la 1500 de euro

Programul Rabla va fi reluat in anul 2013, iar valoarea unui voucher ar putea fi majorata pana la echivalentul a 1500 de euro, au declarat surse din Ministerul Mediului.

Noua forma a Programului de innoire a Parcului auto va intra insa in vigoare abia dupa aprobarea timbrului de mediu, a precizat, acum cateva zile, ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice, Rovana Plumb.

Timbrul de mediu va inlocui vechea taxa de inmatriculare auto. In actuala sa forma ÔÇô aflata inca in dezbatere publica ÔÇô timbrul de mediu va fi mai mare decat vechea taxa auto pentru masinile Euro 3 si Euro 4. In schimb, timbrul va fi mai mic decat vechea taxa pentru masinile non ÔÇô Euro, Euro 1 si Euro 2.

In acest mod, va fi descurajata revanzarea masinilor Euro 3 si Euro 4, iar proprietarii lor vor avea posibilitatea sa le caseze in cadrul programului Rabla.

Potrivit ministrului Rovana Plumb, in Romania sunt inmatriculate cinci milioane de autoturisme, acestea reprezentand 80 la suta din totalul parcului auto national. Vechimea medie a masinilor din Romania este de 10,5 ani. Varsta medie a masinilor care circula in UE este de 8 ani, sustine ministrul Rovana Plumb.

Subventii pentru automobilele electrice sau hibrid

Cititorii Green Report considera ca solutia cea mai buna pentru innoirea parcului auto din Romania este acordarea de subventii pentru achizitionarea de masini electrice si hibrid. 59 la suta dintre optiunile exprimate pe site-ul Green Report au indicat aceasta varianta.

[poll id=”3″]

In ordinea voturilor exprimate de cititori, urmatoarele lor sugestii au fost acordarea unui numar mai mare de tichete Rabla pentru un automobil casat, precum si interzicerea inmatricularii masinilor cetatenilor romani in Bulgaria.

Comentarii

comentarii