Programul Rabla, un eșec pe linie pentru mașinile electrice

in Recomandate, Transport 17 March 2016461 Views

Programul Rabla 2015 s-a dovedit a fi un eșec, pentru al doilea an consecutiv, pentru automobilele electrice. Niciun astfel de vehicul nu a fost achiziționat prin Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național, deși la nivel național au existat câțiva clienți pentru acest segment, a declarat, pentru Green Report, șefa biroului de presă al Administrației Fondului de Mediu, Adriana Geană.

Ineficiența programului în promovarea mașinilor electrice este dovedită și de un alt aspect: un singur automobil electric a fost achiziționat prin programul “Rabla” în 2013 de către UAT Municipiul Moinești, cu o valoare solicitată de 12.000 lei. Prin Programul ”Rabla 2013” nu a fost achiziționat niciun autovehicul hibrid.

Întretimp, Rabla a devenit mai atractivă pentru doritorii de automobile hibrid. 157 de astfel de automobile au fost achiziționate pe parcursul anului trecut prin acest program.

În sistemul informatic PSIPAN 2015, au fost înscrise facturi pentru achiziționarea a 148 de autovehicule hibrid de către persoanele fizice și 9 autovehicule hibrid de către persoanele juridice”, a declarat Adriana Geană.

Aproape 500 de mașini “verzi” cumpărate anul trecut

Potrivit datelor Asociaței Europene a Producătorilor de Automobile, în România au fost cumpărate anul trecut 24 de mașini 100% electrice, o creștere spectaculoasă de 242,9% față de anul 2014, când au fost achiziționate 7 mașini electrice.

“În ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice 100%, au fost vândute în anul 2015, un număr de 495 de autoturisme noi, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu anul trecut, când au fost vândute 236 unități”, se arată într-o analiză realizată de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).,

Piata auto

Din datele prezentate, ponderea mașinilor electrice și hibrid în piața auto din România, în 2015, era de o,5%, comparativ cu 53,5% pentru autovehiculele cu motorizare diesel sau 46% pentru cele pe benzină.

De semenea, în privința mărcilor care au vândut cel mai bine, prima în preferința cumpărătorilor din România este Toyota, care a comercializat anul trecut 335 de autoturisme cu combustibili alternativi. La o distanță destul de mare se poziționează Lexus, 68 de unități, Land Rover, 25 de unități. Cea mai cunoscută marcă de mașini electrice, Tesla, a vândut 13 automobile. În 2014, marca a vandut doar două.

Untitled2

 

Stimulente pentru achiziționarea de autovehicule “verzi”

Membrii APIA propun pentru stimularea pie;ei autovehiculelor “verzi” bonusuri semnificative de minim 4 sau 5000 de euro prin timbrul de mediu și operaționalizarea acordării ecotichetului pentru acest tip de mașini. De asemenea, ar fi utilă stabilirea unui procent minim pentru autoritățile publice pentru înnoirea parcului auto cu astfel de vehicule.

Companiile care acordă în mod gratuit angajaților încărcarea vehiculelor electrice să beneficieze de deducerea cheltuielilor pentru realizarea sau instalarea de prize electrice.

Alte propuneri ar fi parcarea gratuită pe drumurile publice, scutirea de timbrul de mediu, scutirea de taxele de drum, precum și reducerea sau scutirea de la plata impozitului anual pe o anumită perioadă.

De asemenea, autorizațiile pentru construcțiile comerciale sau locuințele tip bloc să fie acordate numai în condițiile în care spațiile de parcare aferente vor fi dotate cu stații de încărcare sau prize pentru mini 20% din totalul acestora.

Ce bonusuri au primit cumpărătorii de mașini “ecologice”

Începând cu 2015, în cadrul programului Rabla, statul oferă bonusuri celor care vor să cumpere vehicule mai puțin poluate. Astfel, pe lângă prima de casare a unui vehicul vechi, în valoare de 6.500 de lei, cei care optează pentru o mașină cu emisii mai mici de 100g/km primesc un bonus de 750 de lei. Cumpărătorii de mașini hibrid convenționale obțin 1.500 de lei în plus, iar cei care vor mașini electrice – 2.500 de lei. Cei interesați trebuie să știe totuși că nu pot cumula mai mult de 2 bonusuri.

Anul trecut, statul a acordat în programul Rabla 20.000 de tichete valorice pentru persoane fizice și 5.000 de tichete pentru persoane juridice.

Pe lângă aceste bonusuri, autoritățile anunțau în luna iulie a anului trecut că vor acorda subvenții de 20.000 de lei la achiziționarea de mașini electrice. Proiectul, denumit sugestiv Ecotichetul, urma să fie pus în aplicare de Administrația Fondului pentru Mediu, începând cu sfârșitul lunii iulie. Şefa biroului de comunicare din cadrul instituției, Adriana Geană, a precizat astăzi pentru Green Report că acesta „nu s-a demarat” și că urmează să se decidă dacă i se vor aloca fonduri, după aprobarea bugetului AFM, aflat în acest moment în dezbatere publică.

Însă, indiferent de decizia autorităților, principala problemă a deținătorilor de mașini electrice rămâne lipsa infrastructurii care le-ar permite să își încarce mașinile. Într-un interviu acordat Green Report toamna trecută, Monica Bucurescu, Sales Manager Schneider Electric, estima că „infrastructura pentru mașini electrice s-ar putea dezvolta în următorii 2 ani”.

Comentarii

comentarii