Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Proprietarii si producatorii auto critica timbrul de mediu

Timbrul de mediu ar urma sa reduca poluareaProiectul legislativ privind timbrul de mediu a fost criticat sever de producatorii auto si de reprezentantii societatii civile, intr-o dezbatere organizata astazi la Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice.

Tinta europeana: 90 de grame CO2 pe kilometru

Ministrul Rovana Plumb a declarat ca a lucrat personal la proiect, alaturi de reprezentantii Administratiei Fondului pentru Mediu, si ca obiectivele ei sunt reducerea emisiilor de CO2 si incurajarea achizitiei de masini noi. Pe aceasta cale, Romania va atinge tinta fixata de Comisia Europeana pentru anul 2020: emisii de 90 de grame CO2 pe kilometru.

In replica, participantii la dezbatere au sustinut ca obiectivele sunt corecte, dar ca timbrul de mediu nu le va indeplini.

Cele mai multe contestatii sunt legate de masinile Euro 3 si Euro 4, in cazul carora timbrul de mediu ar fi, in medie, mai mare decat actuala taxa auto. In schimb, la masinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2, timbrul de mediu va fi mai mic decat vechea taxa auto.

“Ce facem cu cei care in 2005 – 2006 au cumparat o masina noua, o Dacia Logan, Euro 3, ajutand industria romaneasca? Daca o vand acum, timbrul de mediu este 1600 de euro, este enorm, aproape de valoarea masinii! Ar trebui stabilita o taxa platibila de catre noi, pentru ca altfel va apare tentatia sa eludezi statul”, explica Daniel Stirbu, un detinator de masina veche.

Potrivit acestuia, in anii 2005 – 2006 Dacia a vandut circa 200.000 de masini, iar proprietarii acestora vor dori sa le vanda, la un moment dat. “Veti avea o bomba sociala!”, a avertizat-o Daniel Stirbu pe Rovana Plumb.

In loc sa plateasca timbrul, romanii vor repara masina veche

Pentru cei care detin o masina veche in functiune, tentatia va fi s-o utilizeze cat mai multa vreme, in ciuda faptului ca e poluanta: „La un Opel Astra din 2005, timbrul de mediu daca o vand este 800 de euro. Cu 800 de euro, repar masina asta veche de sapte ani, de inca sapte ori”, a sustinut un alt proprietar auto.

Pe de alta parte, stabilirea unui timbru de mediu de numai 300 de euro pentru o masina Euro 2 ar putea determina imbatranirea parcului auto intern, intrucat romanii vor cumpara masiv, la preturi derizorii, asemenea masini . Pe un singur site de profil, din Occident, se ofera spre vanzare peste un milion de masini Euro 2, si aproape la fel de multe Euro 1.

Din partea industriei auto, cei mai nemultumiti de proiectul timbrului de mediu sunt reprezentantii grupului Dacia Renault. “Timbrul de mediu va reduce foarte mult vanzarea de masini noi, Euro 5, iar noi am investit foarte mult pentru a le putea produce in Romania. Scaderea vanzarilor poate determina scaderea productiei, ceea ce ar putea determina reducerea numarului de locuri de munca. Vorbim de cateva sute sau mii de locuri de munca”, a avertizat Jerome Olive, director general Dacia Romania.

Participantii la dezbatere au amintit ca o masina polueaza nu numai prin emisiile sale de CO2 (luate in calcul in formula timbrului de mediu) ci si de oxizi de azot, de hidrocarburi nearse si de particule solide.

O precizare tehnica a oferit Cristian Nevzoreanu, reprezentantul Centrului de cercetare Renault de la Titu:

Intre Euro 4 si Euro 5, particulele solide emise de un motor scad de zece ori. Noi am cheltuit cate 1000 de euro, pentru fiecare masina produsa si vanduta, pentru a trece de la Euro 4 la Euro 5”.

Ministrul Rovana Plumb a promis ca observatiile critice vor fi analizate la Ministerul Mediului si ca proiectul timbrului de mediu ar putea fi modificat. In cel mult o luna de zile, proiectul va ajunge la forma finala, iar timbrul de mediu va fi aprobat prin Ordonanta de Guvern, a subliniat Rovana Plumb.

spot_img

Ultimele știri