Responsabilitatea corporativa loializeaza consumatorii

Companiile responsabile fata de comunitate si mediu fac diferenta pe piata. Sunt atat de putine acelea care se bucura de increderea consumatorilor, incat majoritatii europenilor nu le-ar pasa daca 90% din marci ar disparea.

Este concluzia raportului “Indexul Marcilor Semnificative” (Meaningful Brand Index), care analizeaza impactul marcilor asupra comportamentului consumatorilor. In acest studiu sunt cuprinse 700 de branduri si peste 134.000 de consumatori din 23 de tari din toata lumea. Analiza este concentrata pe plusvaloarea adusa de marci pentru consumatori.

Este o mare diferenta intre asteptarile oamenilor si ceea ce livreaza companiile, astfel incat consumatorii sunt tot mai neincrezatori in marci. In tarile dezvoltate, scepticismul este chiar mai accentuat. Daca in America Latina si Asia, consumatorii au declarat ca le este indiferent daca aproximativ jumatate dintre marci ar disparea de pe piata, in Europa si SUA marea majoritate a marcilor sunt vazute intr-o lumina nefavorabila”, potrivit raportului.

Conform studiului mentionat, acest lucru se intampla deoarece doar 20% din marcile de pe tot globul au un impact pozitiv semnificativ asupra bunastarii oamenilor si ii loializeaza. Beneficiile unei astfel de marci nu sunt doar pentru consumatori, ci si pentru companii, ele depasindu-si concurenta cu 120%, dupa cum arata cotatiile la bursa.

Totusi, majoritatea companiilor continua sa-si gestioneze deficitar capitalul reputational, necultivandu-si relatia cu stakeholderii pentru a-si creste valoarea pe piata.

Mai mult decat atat, companiile continua sa aloce fonduri de milioane de dolari pentru initiative de CSR, care sunt lipsite de consistenta, dupa cum demonstreaza arata pentru 2012 clasamentul CSR RepTrak(tm) 100, realizat de Institutul pentru Reputatie.

Pentru a castiga in economia reputatiei, companiile au nevoie de clienti si stakeholderi care sa aiba incredere in ei si sa-i sprijine. CSR este un catalizator pentru formarea increderii si reputatiei. Totusi, avand in vedere ca 50-60% dintre consumatori nu sunt siguri de spiritul civic, deschiderea si transparenta companiilor, este clar ca investitiile in CSR nu sunt bine administrate”, spune Kasper Nielsen, Executive Partner al Institutului pentru Reputatie.

Asadar, CSR-ul trebuie inclus in managementul reputatiei si in strategia de dezvoltare, stabilindu-se indicatori de performanta sociala si de mediu. Acestea nu mai pot fi considerate externalitati, ci trebuie integrate intr-un model de business care genereaza valoare financiara, ecologica si sociala.

Green Business Index,
barometrul responsabilitatii de mediu

In Romania, exista deja de 4 ani un instrument care masoara impactul companiilor asupra mediului si comunitatii. Obiectivitatea si acuratetea evaluarii companiilor sunt asigurate prin raportarea la indicatori de performanta de mediu similari celor din Initiativa Globala de Raportare (GRI) si ISO 26000, standardul international de responsabilitate sociala corporativa.

Prin proiectul Green Business Index se monitorizeaza initiativele verzi din sectorul de afaceri romanesc, principalul livrabil fiind un top anual al companiilor responsabile fata de mediu.

Includerea in topul GBI este conditionata de completarea cel putin unuia dintre cele sapte chestionare de analiza a sustenabilitatii, care abordeaza domenii relevante atat pentru protectia mediului, cat si pentru administrarea eficienta a afacerilor: dezvoltare sustenabila, impactul asupra mediului, transport sustenabil, utilizarea resurselor, starea cladirilor, managementul deseurilor si achizitii verzi.

Marele premiu GBI este castigat de compania care, in urma completarii chestionarelor, a demonstrat ca a inclus responsabilitatea fata de mediu in modelul de business. Anul trecut, castigatorii au fost Danone pentru sectorul industrie/productie, respectiv DHL pentru sectorul servicii/comert.

Companiile se pot inregistra gratuit pe www.gbindex.ro, in perioada 15 mai – 31 august.

spot_img

Ultimele știri