Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Responsabilitatea sociala imbraca haine noi in Uniunea Europeana

Consiliul Europei si Parlamentul Europei i-au cerut Comisiei Europene sa-si continue dezvoltarea politicii in materie de CSR, iar, in documentul sau, Europa 2020, Comisia Europeana si-a luat angajamentul sa reinnoiasca strategia Uniunii Europene in ceea ce priveste responsabilitatea sociala a intreprinderilor (CSR).

Un astfel de demers, ce se va concretiza intr-o Directiva, poate fi profitabil pentru companii in planul gestionarii riscurilor, al reducerii costurilor, al relatiilor cu clientii sau al administrarii resurselor umane ori al capacitatii de inovare.

Text de Mihaela Pavnutescu

Noua Directiva va fi redactata si va intra in procesul de consultari, cu Parlamentul Europei si cu Consiliul Europei, in prima jumatate a anului 2012.
Acest lucru se va intampla sub pre-sedintia daneza a Consiliului Europei, iar Directiva este posibil sa preia modelul din Danemarca, unde companiile listate la bursa, cele de stat, cat si investitorii institutionali sunt obligati sa includa informatii despre CSR in rapoartele lor anuale.

Raportari anuale, potrivit modelului danez

Directiva va fi cel mai probabil transpusa in legislatia statelor nationale in 2013, urmand ca ea sa-si produca efectele in 2014.
Danemarca a introdus in 2008 obligativitatea raportarii anuale pe teme de responsabilitate sociala corporativa (CSR), iar acest lucru a avut un efect de catalizator asupra activitatilor de CSR. Dintre cele 1.100 de companii afectate de aceasta lege, 97% au facut raportari in anul urmator, in contextul in care 43% din ele raportau pentru prima data.

Numarul companiilor din Uniunea Europeana care au subscris principiilor CSR, definite in Pactul Mondial al Intreprinderilor (Global Compact) al Organizatiei Natiunilor Unite (ONU), a fost de 600, in 2006, si de peste 1.900, in 2011.

Numarul organizatiilor cu preocupari in domeniul mediului inconjurator a progresat de la 3.300, in 2006, la mai mult de 4.600, in 2011, iar numarul companiilor europene care si-au publicat Raportul de dezvoltare sustenabila a progresat de la 270, in 2006, la 850, in 2011.

Insa, in ciuda progreselor inregistrate, raman destule aspecte care urmeaza sa fie rezolvate. In Uniunea Europeana exista inca numeroase companii carora le lipseste o strategie la nivel national in domeniul responsabilitatii sociale corporative.

Impactul companiilor asupra mediului, revizuit

Comisia Europeana a definit res-ponsabilitatea sociala a intreprinderilor ca „un concept care desemneaza integrarea voluntara a preocuparilor sociale si de mediu in activitatea lor comerciala”.

Comisia a propus redefinirea CSR ca „responsabilitate a intreprinderilor fata de efectele pe care activitatea lor o are in cadrul societatii”. Pentru a-si asuma aceasta responsabilitate, trebuie, in prealabil, ca intreprinderile sa respecte legislatia in vigoare si conventiile colective convenite cu partenerii sociali.

Inainte de a se achita pe deplin de responsabilitatea sociala, companiile ar trebui, potrivit reprezentantilor UE, sa aiba o colaborare stransa cu partile interesate si sa previna potentialele efecte negative pe care activitatea lor ar putea sa o aiba asupra societatii si asupra mediului inconjurator.

Responsabilitatea sociala se aplica tuturor intreprinderilor din UE. In ultima perioada, mai multe comitete de dialog social sectorial au incurajat bunele practici in materie de CSR, iar Comisia a stimulat aceste initiative si a recunoscut ca CSR contribuie la dialogul social si il completeaza.
Actualul program de actiune contine angajamente ale Comisiei insesi, sugestii pentru intreprinderi, pentru statele membre, cat si pentru partile implicate.

Din 2012, sistem de recompense

Comisia Europeana intentioneaza sa creeze, in 2013, platforme CSR multilaterale intr-un anumit numar de sectoare industriale de anvergura sau sa puna in practica, din 2012, un sistem european de recompense pentru parteneriatele CSR intre intreprinderi si partile implicate.

CE intentionea-za, in acelasi timp, sa abordeze chestiunea practicilor co-merciale mincinoase, in raport cu efectele pe care produsele acestora le au asupra mediului inconjurator.

Comisia Europeana are in vedere, de asemenea, sa organizeze o dezbatere publica impreuna cu cetatenii, cu intreprinderile si cu partile implicate asupra rolului si potentialului intreprinderilor in comunitate.

Coeziune sociala si slujbe mai bune

CE intentioneaza sa se angajeze, incepand din acest an, impreuna cu intreprinderile si cu celelalte parti implicate, in procesul de responsabilitate sociala si in elaborarea unui cod de bune practici, in materie de autoreglare si coreglare, scopul final fiind acela de a eficientiza procesul CSR.

In alta ordine de idei, Comisia are in intentie examinarea posibilitatii de a impune tuturor fondurilor de investitii si institutiilor financiare obligatia de a informa toti clientii asupra tuturor criteriilor pe care le aplica in materie de investitii etice sau responsabile si asupra tuturor normelor si codurilor la care adera. Comisia

Europeana va colabora cu statele membre ale Uniunii Europene, cu companiile, cat si cu partile implicate in procesul de responsabilitate sociala corporativa, inainte de a asigura o monitorizare constanta a progresului realizat in materie de responsabilitate sociala corporativa.
CE este interesata de CSR, pe care il vede ca un mijloc pentru atingerea obiectivului stabilit la Consiliul European de la Lisabona, din 2000.

Obiectivul este acela ca UE sa devina cel mai competitiv si mai dinamic sistem economic din lume, capabil sa sustina dezvoltarea economica, prin slujbe mai multe si mai bune, si sa creeze o coeziune sociala mai mare.

CSR, impotriva schimbarilor climatice

In Politicile Publice ale UE si ale statelor membre, Capitolul 5 face referire la cresterea potentialului responsabilitatii sociale corporative in lupta impotriva schimbarilor climatice.

In timp ce guvernele, socie-tatea civila ori presa au devenit „campionii” CSR, obligand companiile sa dea socoteala asupra impactului activitatilor lor comerciale asupra climei, nimeni nu aduce in discutie si faptul ca acestea joaca totusi un rol important in atenua-rea schimbarilor climatice.

Contributia companiilor se concentreaza pe inovare si pe investitii in tehnologii ori pe produse sau servicii curate, cum ar fi eficacitatea energetica, energiile regenerabile sau dezvoltarea durabila.

Potrivit Raportului Stern, una dintre cele mai complexe analize ale fenomenului de incalzire globala si ale impactului economic al schimbarilor climatice, cat si Raportului de evaluare al Grupului Interguvernamental asupra Evolutiei Climei (GIEC), actiuni cat mai rapide impotriva schimbarilor climatice sunt indispensabile.

6 milioane de noi locuri de munca in UE

Sectorul public si cel privat al Uniunii Europene recunosc ca lupta impotriva incalzirii globale nu este singura obligatie, dar constituie ocazia de a genera noi oportunitati comerciale si de a crea noi locuri de munca.

Un recent studiu european, „A New Growth Path for Europe”, arata ca reducerea poluarii cu 30%, in urmatoarea decada, ar putea duce la o crestere economica internationala de 0,6%, cat si la crearea a 6 milioane de noi locuri de munca in Europa.

„In viitoarea decada, Europa va trebui sa accepte provocarea unei cresteri economice, sa creeze noi locuri de munca si sa reduca gazele cu efect de sera. Concluziile acestui studiu indica faptul ca reducerea cu 30% a gazelor cu efect de sera, in comparatie cu nivelul inregistrat in 1990, ar putea crea 6 milioane de noi locuri de munca si ar putea aduce o crestere economica internationala de 0,6% pe an”, a declarat, pentru „Green Report”, Excelenta Sa Andreas von Mettenheim, ambasadorul Germaniei la Bucuresti.

 

spot_img

Ultimele știri