Reutilizarea paleților, o afacere profitabilă pentru mediu și economie

Cine și-ar fi imaginat că, pe lângă mașini, echipamente IT sau utilaje industriale, companiile pot închiria paleți de lemn pentru a-și transporta marfa? Este ultimul trend în materie de eficientizare a managementului transportului pe întreg lanțul de producție, unul care poate reduce costurile operaționale cu până la 20% și care poate diminua semnificativ impactul companiilor asupra mediului.

12_10_paletichep_lead

În mod tradițional, companiile care transportă marfă își cumpără proprii paleți, blocându-și astfel un capital important. Ulterior, trebuie să se ocupe de depozitarea și gestionarea lor, de recuperarea lor de la retaileri, de reparare sau înlocuire și, în final, de reciclarea lor, conform legii.

În cazul închirierii și folosirii în comun a paleților pentru transportul mărfurilor, toate aceste responsabilități sunt preluate de furnizorul serviciului și astfel se pot reduce costurile cu până la 20%, conform reprezentanților CHEP, companie internațională care închiriază paleți furnizorilor, producătorilor sau chiar retailerilor din sectorul FMCG, iar apoi îi recuperează, îi repară și îi refolosește.

????????????????????????????????????

De 3 ani de când este prezentă pe piața din România, compania a reușit să evite producerea a 320 de tone de deșeuri de paleți, tăierea a 3.364 de metri cubi de lemn și emiterea a 3.895 de tone de dioxid de carbon.

Gabriel Andronescu, Country General Manager CHEP România, a precizat pentru Green Report că beneficiul de mediu este însă considerat a fi unul marginal de către cei mai mulți dintre clienții săi.

Clienții pun pe primul loc beneficiile economice. Reducerea impactului asupra mediului este un „nice to have” și, de multe ori, noi suntem cei care promovăm foarte intens și suntem convinși că va ajunge și pe agenda lor. Depinde mult de cultura organizațională, de cultura companiei și de persoane.

Tranziția spre închiriere, încă dificilă

Din păcate, ideea de închiriere nu este una foarte bine implementată în România. Destul de frecventă în cazul leasingului auto sau IT, în alte sectoare, companiile sunt reticente în a înlocui produsul cu serviciul sau pur și simplu nu cunosc că au și această posibilitate.

Directorul CHEP pune această atitudine pe seama mentalității specific românești:

Avem nevoie de o schimbare de mentalitate. Se observă un awareness din ce în ce mai ridicat referitor la cum putem exploata mai eficient resursele pe care le avem, care sunt din ce în ce mai „obosite”, din cauza activității de industrializare. Trebuie să înțelegem că și închirierea e o soluție.

Reciclarea paleților, de la obligație la avantaj competitiv

În Uniunea Europeană, paleții sunt încadrați în categoria „ambalaje”. În România, după 12 luni de la producție, un palet devine deșeu. Prin urmare, companiile care pun pe piață paleți sunt nevoite să îi și recicleze. Dacă nu o fac, riscă amenzi de 2 lei/kg de lemn.

Oportunitatea de preluare a responsabilității de reciclare a fost sesizată de numeroși antreprenori, care au înființat numeroase companii de reciclare a paleților. În paralel, s-a dezvoltat și o piață neagră de tranzacționare a acestora.

Green Report Shop Transport ECO

Un alt trend din ce în ce ma des întâlnit este cel de transformare a paleților în mobilier. Cătălin Gatin, managerul unui bar cu mobilier realizat din paleți uzați recondiționați, ne avertizează însă că procesul de producție e mai dificil decât pare la prima vedere.

Reutilizarea corectă a paleților durează mai mult decât dacă ai realiza mobilier din scânduri și popice. Paleții stau în depozite de multe ori umede, pline de șobolani și gândaci. Prin urmare, e necesară tratarea cu grunduri speciale pentru lemn vechi, cu substanțe împotriva paraziților, cariilor, ciupercilor. De asemenea, e necesară șlefuirea, care, fără scule, poate dura săptămâni. Însă a meritat efortul. Mobilierul nostru a rezistat foarte bine și aduce un plus de imagine întregului concept.

12_10_pallets

spot_img

Ultimele știri