Scuter electric inteligent, dezvoltat în România, pentru Europa de Vest

V-ați putea imagina că vă deplasați spre serviciu cu un vehicul pentru care nu cheltuiți pentru încărcare mai mult de 50 de bani la suta de kilometri și care poluează chiar mai puțin decât o mașină electrică? Ei, bine, câțiva antreprenori români nu doar că și l-au imaginat, dar l-au și creat. Se numește Scooterson și va putea fi văzut în curând și pe străzile din România.

Scooterson, Green Report

Scooterson este o combinație dintre un scuter electric și o trotinetă, pe care utilizatorii îl pot controla printr-o aplicație, direct de pe telefon. A fost dezvoltat de o echipă de tineri antreprenori din Arad, dar, în ciuda interesului stârnit pe piața din România, va popula, cel mai probabil, străzile Londrei sau ale Germaniei.

Mihnea de VriesMihnea de Vries este unul dintre dezvoltatorii acestui concept unic pe piața românească. A studiat IT și regie de film, iar după terminarea studiilor a înființat prima companie care furniza servicii de Internet în Arad. Din 2004, s-a reorientat spre producția de videoclipuri și spoturi TV. Dintr-o nevoie pe care o avea ca regizor s-a născut și ideea scuterului inteligent.

Ca regizor, avusesem nevoie de o soluție profesională pentru filmări aeriene, dar, negăsind nimic care să fie cum îmi doream, am început să construiesc un obiect zburător, împreună cu un coleg, un director de imagine. Era vorba de un octocopter pentru filmări aeriene. Asta era prin 2012, cam cu un an înainte ca multicopterele să devină mainstream.

În același an, zborul cu multicoptere în scopuri comerciale a fost interzis în SUA. De aceea, cei doi au renunțat la proiect sau, mai bine zis, l-au readaptat.

Într-o zi, privind unul din motoarele de 300W ale octocopterului, care nu erau mai mari decât ceașca de cafea de lângă el, m-am gandit: Motorul astă are destulă putere să împingă o trotinetă și să încapă în roata ei. Acela a fost momentul în care s-a născut idea Scooterson.

Control inteligent și posibilitatea de sharing, principalele caracteristici

Spre deosebire de un scuter electric obișnuit, Scooterson vine cu o inovație tehnică care îl face un vehicul „inteligent”. Nu are mâner sau manetă de accelerație și nici schimbător de viteze. Are doar frână. Pornirea se face prin împingere cu piciorul în pământ, ca în cazul unei trotinete obișnuite. Accelerarea și schimbarea vitezelor se petrece însă automat, cu ajutorul unei aplicații instalate pe telefonul mobil.

Totuși, atunci când telefonul nu mai are baterie, scuterul reusește să detecteze viteza dorită de utilizator în funcție de numărul de împingeri din picior. Are 3 viteze și atinge maximum 25 de kilometri la oră, deși motorul ar putea suporta mai mult. Mihnea ne-a explicat de ce au ales însă să îl limiteze:

Așteptăm legislația care va apărea anul viitor, referitoare la vehiculele electrice care nu sunt încă catalogate. În acest moment, ele sunt încadrate la scutere sub 50 de cm cubi. Asta inseamna că trebuie înmatriculat, că trebuie să ai RCA și un permis de conducere. De anul viitor însă, e posibil ca vehiculele cu 2 sau 3 roți și cu o putere a motorului sub 250W să fie exceptate și să intre în aceeași categorie cu bicicletele electrice. Decathlon, Toyota, Honda și Segway au inițiat deja o procedură europeană pentru modificarea legii.

O altă trăsătură „smart” a vehiculului o reprezintă posibilitatea de a fi folosit în comun. Proprietarul poate oferi prin intermediul aplicației acces mai multor utilizatori. Astfel, dacă unul dintre ei are nevoie de scuter, îl poate prelua de unde l-a parcat utilizatorul principal.Scooterson, Green Report

Pe lângă aspectele de vehicul inteligent, Scooterson mai are un beneficiu major: este mai puțin poluant decât o mașină electrică. Aceasta pentru că are un consum redus, de doar 1 kW la suta de kilometri. Prin urmare, costul încărcării sale este și el unul nesemnificativ: 50 de bani la suta de kilometri. Constructorii estimează o autonomie de circa 50 km.

Scooterson, un produs destinat pieței din vestul Europei

Mihnea de Vries ne-a mărturisit că nu intenționa să producă scuterul pentru piața din România. Viza Londra și Germania, piețe cu o putere mai mare de cumpărare, pregătite pentru produse premium.

Lansarea lui în România s-a făcut însă fără să vrem. Un prieten a pus pe internet o poză cu el pe scuter, iar ea a devenit virală.

A fost preluată de numeroase publicații, iar solicitările pentru producția scuterelor nu au întârziat să apară. Atunci, dezvoltatorii au dat posibilitatea clienților români să îl comande pe site, însă vor limita producția pentru piața noastră la doar 100 de bucăți.

Motivul pentru care se vor orienta către țările din Europa de Vest este acela că nu consideră piața românească destul de pregătită pentru produse de lux:

Pentru cei cu salarii mari, poate fi ca o chestie de fiță, cu care să te plimbi vara la cafenea. Dar nu cred că va fi un mijloc de transport pentru navetiști, de exemplu. Prețul de producție este destul de ridicat, întrucât fiecare scuter are o notă de unicitate. Vom personaliza produsul în funcție de culorile cerute de client, vor adapta înălțimea ghidonului și a scaunului în funcție de conformația lui și vom face un preset al motorului după greutate.

Întrucât oferă numeroase opțiuni de personalizare, producția nu este întocmai ușoară. Ea nu va fi realizată doar în Arad, iar Mihnea ne-a explicat de ce:

Prototiparea în România este foarte dificilă. Dacă ai nevoie de o piesă tăiată la o mașină cu comandă numerică, trebuie în primul rând să-i găsești pe cei care ți-o pot tăia, iar apoi trebuie să îi convingi să ți-o facă. Cei care au utilaje fac serii foarte mari. De aceea, prototiparea am făcut-o parțial în România, parțial în alte părți, căci la noi nu am găsit unde.

Cu toate acestea, e posibil ca în viitor să reperăm pe străzile noastre unul dintre cele 100 de scutere deja comandate de români.

spot_img

Ultimele știri