Recomandări pentru elaborarea sesizărilor către autoritățile de mediu

in Poluare 19 October 2020 135 Views

Cristian Țetcu, membru fondator al Asociației RURALIS, din Bistrița, a realizat un ghid cu câteva recomandări pentru persoanele care vor să formuleze sesizări către autoritățile de mediu. După cinci ani în care bărbatul a atras atenția asupra unui depozit ilegal de deșeuri menajere amenajat într-o arie naturală protejată SIT Natura 2000, cele 17 tone de deșeuri au fost adunate în urma unei sesizări făcute după acest ghid.

Foto: Cristian Țetcu

„Comunicarea cu autoritățile de mediu, implicit cu personalul angajat, pentru a sesiza și a găsi rezolvare la problemele pe care le întâmpinați, este extrem de dificilă și, de cele mai multe ori, fără rezultat”, și-a început Țetcu postarea pe Facebook.

Membru fondator al Asociației RURALIS (Grup de Acţiune Locală pentru Dezvoltare Durabilă în Microregiunea Bistriţa-Şieu-Someş), acesta a depus o petiție către instituțiile statului cu privire la un depozit ilegal de deșeuri menajere pe malul râului Șieu, la confluența cu râul Budac – arie naturală protejată, SIT Natura 2000.

Pentru că inițiativa a avut succes, după cinci ani în care a fost semnalată problema, și după ce un operator de salubrizare a excavat peste 17 tone de deșeuri menajere, bărbatul a primit solicitări de a scrie un ghid cu câțiva pași pentru elaborarea sesizărilor către autorități.

Așadar, Cristian Țetcu recomandă:

  1. Adresați sesizarea către autoritatea care are competențe/atribuții cu privire la problema pe care o sesizați. Este posibil să pierdeți câteva zeci de minute pentru a face verificarea, dar vă veți asigura că nu pierdeți câteva zile până se înregistrează, se repartizează și apoi se redirecționează adresa între două instituții publice. În problemele de mediu, câteva zile pot face radical diferența.
  2. Țineți cont de faptul că petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiționarului nu se iau în considerare și se clasează, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind activitatea de soluționare a petițiilor. Furnizați numele, adresa fizică (județ, localitate, stradă) și/sau adresa de e-mail, numărul de telefon la care puteți fi contactat.
  3. În cazul în care sursa problemei poate fi localizată (de exemplu, o companie care depozitează sau arde ilegal deșeuri), furnizați autorităților numele și adresa, cât mai exact posibil. Cu cât mai multe date care să faciliteze identificarea sursei, cu atât mai puține motive pentru ca autoritățile să nu acționeze în cel mai scurt timp. Încercați să transmiteți împreună cu scrisoarea dvs. și coordonatele GPS ale locației unde sesizați o problemă de mediu.
  4. Cum aflu coordonatele GPS ale locației unde sesizez o problemă de mediu? Dacă aveți un telefon modern, puteți obține în câteva secunde coordonatele GPS cu ajutorul uneia dintre multele aplicații care oferă acest serviciu sau puteți folosi Google Maps pentru acest lucru. GPS Coordinates sau My GPS Coordinates sunt două dintre ele, disponibile pe Google Play. Tot ce trebuie să faceți este să instalați aplicația, să permiteți aplicației accesul la locația telefonului, iar aceasta vă va oferi imediat coordonatele dvs. Mai departe, tot ce trebuie să faceți este să copiați coordonatele (exista butonul “Copy” pentru acest lucru) și să le inserați în scrisoarea dvs.
  5. În cazul în care evenimentul se produce în timpul nopții sau în zilele nelucrătoare, încercați să realizați fotografii și înregistrări video care pot constitui probe în temeiul cărora autoritățile pot să aplice sancțiuni.
  6. Atunci când trimiteți sesizarea, solicitați să vi se comunice numărul de înregistrare pentru aceasta. Termenul în care autoritățile sunt obligate să comunice răspunsul la o sesizare este de 30 de zile de la data înregistrării. Excepții: în situația în care aspectele sesizate prin petiție necesită o informare și o cercetare mai amănunțită, termenul se poate prelungi cu cel mult 15 zile, iar în domeniul energiei și gazelor naturale, termenul poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile, cu notificarea prealabilă a petentului. Dacă nu ați primit numărul de înregistrare, reveniți telefonic la autoritatea sesizată pentru a verifica dacă petiția dumneavoastră a ajuns în atenția acesteia.

Citește și: 

Fierbinți-Târg. Platformă de deșeuri, în aria protejată Natura 2000

Patrula Zero Plastic: Peste o tonă de deșeuri adunate în Delta Dunării

Despre autor: Oana Racheleanu

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Pe ei îi caută Oana Racheleanu, despre ei îi place să scrie.

Comentarii

comentarii