Studenți din Estonia, Germania, Olanda și România au căutat soluții pentru afaceri din domeniul reciclării din București

in Business 20 May 2019 42 Views

35 de studenți și experți în antreprenoriat social din Estonia, Germania, Olanda și România au petrecut 10 zile în București pentru a elabora soluții sustenabile la provocările adresate de patru afaceri sociale din București, active în reciclarea de hârtie, PET, aluminiu, textile, accesorii, produse alimentare și de uz casnic.

grup de lucru

Programul intensiv de învățare a avut loc în cadrul proiectului european „Community Learning for Local Change” al cărui scop este de a promova antreprenoriatul social ca soluție sustenabilă și colaborativă pentru probleme sociale semnalate de comunități și de a pregăti studenții pentru participarea la activități specifice antreprenoriatului social.

 „Timp de opt zile am fost parte a unui proces intens de învățare activă, bazată pe soluționarea unor probleme reale cu care se confruntă întreprinderi sociale care activează în sectorul economiei circulare în București. Abilități precum înțelegerea contextului local, empatizarea cu angajații și clienții, testarea soluțiilor pe teren și dezvoltarea planului de afaceri pentru soluția propusă au fost câteva dintre cerințele programului. A fost o experiență unică de învățare prin problematizare și experimentare în colaborare directă cu actorii interesați”, a declarat Prof. Dr. Carmen Păunescu, Academia de Studii Economice, profesor în program și co-organizator al programului intensiv de la București.

Afacerile sociale partenere au fost Atelierul de Pânză (Asociația ViitorPlus), Bine Boutique (Crucea Roșie România), Recicleta (Asociația ViitorPlus) și Somaro – Magazinul social.

Fiecare echipă de studenți a fost ghidată în procesul de generare și validare a soluției de câte doi experți în economie circulară din țările participante.

„Formatul acestui program este plin de provocări. Studenții lucrează în echipe interdisciplinare și internaționale, rezolvând teme propuse de companii reale, în acest caz afaceri sociale. Aceasta este cea mai bună pregătire posibilă pentru perioada care urmează după încheierea studiilor, când studenții trebuie să-și dovedească valoarea în practică”, a declarat Prof. Dr. Dirk Funck, facilitator în cadrul programului intensiv de la București.

Cele patru echipe internaționale și multidisciplinare au petrecut aproximativ 100 de ore împreună, într-un proces de generare de soluții sustenabile folosind procesul colaborativ de design-thinking specific pentru conceperea și dezvoltarea unui produs sau serviciu prin consultarea clienților și angajaților pe durata procesului.

„Am fost capabili să lucrăm cu oameni din culturi diferite pentru a ajuta antreprenorii sociali să-și îmbunătățească serviciile și produsele. Este extraordinar să ai șansa de a face o diferență reală și de a avea experiență în lumea reală.”, a declarat Karly Briffa, studentă din Germania, originară din Australia.

Temele de lucru au variat de la identificarea de noi furnizori, a unui nou segment de clienți până la tehnologii de reciclare.

„De obicei afacerile sociale sunt pasionate de misiunea pe care și-au stabilit-o, respectiv să creeze impact social sau de mediu. Adesea însă, le lipsesc abilitățile și resursele necesare pentru a îndeplini această misiune. În acest context, toți antreprenorii sociali implicați au primit propuneri utile de îmbunătățire a modelelor de afaceri.”, a declarat Prof. Dr. Dirk Funck, facilitator în cadrul programului intensiv de la București.

Înainte de a sosi în România, studenții au parcurs un modul online despre antreprenoriatul social, pornind de la identificarea provocării, generarea de soluții, până la dezvoltarea modelului de afacere prin prezentări, studii de caz și discuții cu antreprenori sociali.

 „Acest model vine dintr-o nevoie de a dezvolta un proces de învățare care să producă transformare locală. Mediul universitar trebuie să învețe cum să coopereze cu actori din afara sferei academice pentru a atinge obiective comune pentru binele comunității în care activează cu toții”, a precizat Dr. Ellen Fetzer, HfWU Nürtingen-Geislingen, managerul proiectului și profesor în program.

Programul a fost gândit pentru a contribui la sprijinirea afacerilor sociale partenere din fiecare țară parteneră, prin oferirea unor soluții sustenabile la provocările cu care acestea se confruntă.

Fiecare student internațional participant a primit o bursă de studiu pentru a participa la programul intensiv de studiu găzduit și organizat de Academia de Studii Economice din București și afacerea socială Atelier Merci.

„Mi-a plăcut cu adevărat acest program pentru că am întâlnit antreprenori care lucrează în domeniul social. Programul este ancorat în realitate și temele de lucru sunt provocări cu care afacerile sociale se confruntă. De aceea am vrut să particip în acest program intensiv”, Karly Briffa, studentă în Germania, originară din Australia.

„Activitățile derulate de afacerile sociale pot deveni studii de caz pentru diverse discipline de studiu variind de la managementul resurselor umane, marketing, management financiar, sustenabilitate și multe altele. Acest exercițiu colaborativ a oferit o perspectivă nouă asupra afacerilor sociale și economiei circulare, atât pentru studenți cât și pentru afacerile sociale.”, a declarat Daniela Staicu, co-fondatoare Atelier Merci, co-organizator al programului intensiv de la București.

Proiectul este finanțat prin parteneriatul strategic Erasmus+ și se derulează în perioada 2018 – 2021.

Comentarii

comentarii