Revista CSR: Mona Nicolici: “Nu ne-am dorit sa cream niste activisti in mediu, ci lideri care sa vina cu solutii”

Pentru Petrom, Responsabilitatea Sociala Corporativa (CSR) inseamna o schimbare de atitudine in bine, de la primul angajat pana la management. Proiectele „Acces la viata“ si „Tara lui Andrei“ dezvoltate de companie reprezinta modul in care aceasta a reactionat la problemele interne si la nevoile comunitatilor. Totul a plecat de la dorinta romanilor de a trai intr-o comunitate unde educatia este la mare pret si unde sanatatea este, de asemenea, un domeniu strategic. Despre cum s-au dezvoltat cele doua proiecte si ce schimbari au reusit sa produca in randul celor implicati ne-a vorbit Mona Nicolici, Head of Community Relations&Social Affairs, Petrom.

„Acces la viata“ si „Tara lui Andrei“, cele mai importante proiecte
Daca ar fi sa vorbim despre proiectele CSR realizate in ultima perioada, avem mult de spus despre „Acces la viata“ si „Tara lui Andrei“. „Acces la viata“ este ultimul nostru proiect, unul foarte important, foarte provocator, intr-un domeniu pe care nu l-am abordat pana acum – cel al medicinei de urgenta si al sistemului national de sanatate.

Prin intermediul sau vrem sa contribuim la construirea agendei publice, pentru ca in domeniul sanatatii sunt foarte multe probleme.
Prin „Acces la viata“ am ales un model deja functional, si anume sistemul de medicina care exista la Targu-Mures. Impreuna cu doctorul Raed Arafat, fondatorul SMURD, si cu echipa de la spitalul Floreasca, am extins reteaua de telemedicina (sistem de interconectare audio-video si de date, prin care spitalele mai mici din tara pot primi sprijin si recomandari medicale, pentru transferul bolnavilor aflati in stare critica, din partea unui centru de coordonare) pentru 9,5 milioane de romani, ceea ce inseamna ca ne apropiem de jumatatea populatiei Romaniei. Astfel, romanii vor beneficia de asistenta medicala de urgenta si se vor reduce cazurile de malpraxis.

De asemenea, ne dorim sa oferim din nou credibilitate comunitatii de medici care merita acest lucru. Am observat reticenta din partea medicilor care urmau sa intre in acest sistem pentru ca vorbeam despre un sistem audio-video – o transmisiune live. Din pacate, colegii mei din presa au contribuit la aceasta situatie. Asa ca ne-am gandit sa identificam cu ajutorul oamenilor din toata tara medicii valorosi, iar la final vom incerca sa recompensam trei dintre ei, oferindu-le burse de specializare in strainatate.

Acest proiect nu reprezinta o schimbare fata de „Tara lui Andrei“, o tara pe care noi, romanii, ne-am dori-o. Romanii isi doresc sa traiasca intr-o comunitate in care oamenii se ajuta, se respecta, unde educatia este la mare pret si unde sanatatea este, de asemenea, un domeniu strategic. De ce Andrei? – pentru ca Sfantul Andrei este ocrotitorul romanilor si cred ca spiritualitatea este pentru noi un lucru care misca lucrurile.
Pe de alta parte, fiecare dintre noi avem in preajma o Andreea sau un Andrei. Eu am un baiat pe care-l cheama Andrei, am colege pe care le cheama Andreea, noi, romanii, ne identificam fiecare cu acest nume.

100.000 de cetateni in „Tara lui Andrei“
Am pornit acest proiect de la ideea ca in tara noastra sunt romani care vor sa schimbe lucrurile. Le-am creat un loc in care sa se regaseasca si sa poata comunica cu cei care impartasesc aceleasi idei, convingeri. Am vrut sa cream o comunitate a celor care vor sa se implice, iar aceasta a crescut spectaculos, dar cu multe provocari, pentru ca nu poti din prima sa cerni oamenii de oameni.

Avem proiecte foarte bune, dar au existat si cazuri in care unii s-au inscris din alte dorinte decat ideea de la care am plecat noi. Cu toate acestea, „Tara lui Andrei“ are astazi aproape 100.000 de cetateni, care cu adevarat vor sa faca lumea mai buna. Acest proiect a devenit un brand atat de cunoscut, incat vrem sa mergem mai departe. In acesti 4 ani de cand am inceput „Tara lui Andrei“, am construit si validat atat de multe lucruri, incat am vrea sa le vedem pe o harta.

Merita sa fie cunoscute zonele pe care le-am impadurit, comunitatile din „Tara lui Andrei“, scolile pe care le-am construit sau renovat, casele pentru sinistrati pe care, de asemenea, le-am facut, dar si miile de copii si profesori care au depus proiecte si care au venit cu idei absolut exceptionale, pe care lumea ar trebui sa le cunoasca. Importanti sunt toti copiii, profesorii si voluntarii care au participat la tabara din „Tara lui Andrei“ si bineinteles lucrurile pe care ei au reusit sa le realizeze prin proiectele castigatoare.

Apel catre societatea civila din Romania
Noi, cei de la Petrom, am facut ce am crezut noi ca ar fi bine pentru oamenii din Romania, si acestia ne-au raspuns si au venit alaturi de noi. Mai departe vrem sa-i intrebam pe ei ce-si doresc si daca sunt de parere ca lucrurile pe care le-am facut noi au fost de folos, daca merita sa continuam. Mai mult decat atat, am vrea sa vedem nu doar o implicare a oamenilor din comunitati si a primarilor din comunele mici sau a profesorilor, dar si mai mult din partea societatii civile. Mi-as dori sa vad ONG-urile din Romania tragand in aceeasi directie, sa nu mai existe aceasta dispersare pe proiecte mici, si, de ce nu, mi-as dori sa vad oameni politici raspunzand la intrebarea: Ce-si doresc ei pentru Romania?

CSR inseamna schimbare de atitudine
Responsabilitatea Sociala Corporativa (CSR) este ceea ce face astazi o companie astfel incat sa poata avea un business profitabil acceptat de societate si peste 100 de ani. Companiile care au investit si continua sa investeasca in CSR reprezinta un indicator pentru cat de puternice sunt.
Din punctul de vedere al Petrom, CSR inseamna o schimbare de atitudine in bine, de la primul angajat pana la management. Acesta este un demers foarte lung pentru ca Petrom este cea mai mare companie din Romania. Important este, insa, ca am inceput si ca suntem pe un drum foarte bun.
Ne cream proiectele, dar ne uitam si la ce fac altii pentru ca ONG-urile din Romania sunt importante pentru noi.Nu putem sa acoperim o intreaga tara.
Nu vom prelua, insa, niciodata un proiect pe care-l face un ONG. Aceste organizatii fac asta din credinta, filantropie, activismul care-i caracterizeaza, iar noi lucram cu ONG-urile care vin si ne livreaza solutii pentru problemele noastre, pentru ca vorbim de CSR, nu despre filantropie. Proiectele pe care le facem se bazeaza pe o strategie care pleaca de la problemele interne si de la nevoile comunitatilor in care operam.

Accent pe cultura si traditie
In ultimii ani, proiectele CSR s–au orientat catre mediu, de impadurire, reciclare. Un important lider de opinie imi spunea „si ce daca este o moda? Foarte bine! Macar de s-ar transforma intr-o moda la nivel national“. Copiii au incercat, insa, sa fie mai creativi, iar brieful nostru pe „Scoala lui Andrei“ de anul acesta a fost mult mai larg. Nu ne-am dorit sa cream niste activisti in mediu din acesti copii, ci niste lideri care sa se gandeasca la comunitatea in care traiesc si sa incerce sa vina cu solutii la problemele pe care le identifica acolo.

Asa am aflat ca exista extraordinar de multe obiective turistice, iar anul acesta foarte multe propuneri au fost legate de cultura si traditie. Am avut foarte multe propuneri de construire a unor muzee, care sa prezinte traditia. Cumva, oamenii incep sa se lege de locul in care stau, nu mai vor sa plece la oras, ci vor sa construiasca acolo. Sau poate ca si noi i-am ghidat intr-un fel sau altul. Am avut in continuare foarte multe proiecte de impaduriri si de reciclare, de curatare, dar sper ca au ajuns si ei la concluzia ca pana la urma asta trebuie sa faca si autoritatile.

Probabil ca vor face asta atunci cand societatea civila din Romania o sa fie suficient de puternica sa puna presiune cu adevarat pe autoritati.
Primariile si companiile sunt formate din oameni care trebuie sa invete din experienta sau din experienta Europei. Vom continua proiectul „Tara lui Andrei“ anul viitor si sper si peste 5 ani pentru a face lucruri importante pentru comunitate si mai ales durabile.

„Tara lui Andrei“, in cifre
Tabara de vara „Tara lui Andrei“
1.950 de copii
151 de profesori si 227 de voluntari

„Scoala lui Andrei“ si tabara de vara „Tara lui Andrei“
21.169 de elevi coordonati de 1.521 de profesori din toata tara
792 de proiecte inregistrate
Petrom a premiat participantii cu 114.000 de euro, biciclete, materiale scolare, laptop-uri pentru profesori, becuri economice si sisteme multimedia pentru scoli.

Plantari de copaci in „Tara lui Andrei“
92.000 de copaci plantati pe o suprafata de 26 ha (Ploiesti, Osoiu si zona Tasbuga, in Moinesti, satul Spataru, judetul Buzau, Videle, Suplacu de Barcau, judetul Bihor, satul Bogati, judetul Arges)
28.000 de voluntari, din care 500 angajati Petrom
Petrom a acordat 170.000 de euro pentru 34 de solutii pentru comunitati locale
450.000 de beneficiari in 32 de sate, orase si municipii
396 de persoane fara experienta in project management au invatat cum sa planifice si sa scrie un proiect pentru comunitatea lor in „Tara lui Andrei“
396 de proiecte, facute pentru a rezolva problemele comunitatilor, au fost inscrise in concurs
55 de proiecte inregistrate in competitia interna si 17 proiecte finantate si implementate gratie implicarii angajatilor Petrom

Interviu de Cosmin Zaharia

Citeste:

Revista CSR: „Sturionii de aur“ ai Apa Nova Bucuresti

Omul din spatele bunelor intentii. Meseria de CSR

Responsabilitatea Corporativa atinge cel mai ridicat nivel din toate timpurile

CSR: Retete romanesti de succes

I Love Velo, unul dintre cele mai de succes programe de CSR din Romania

Indicii de sustenabilitate fac agenda investitorilor

CSR 2012: eficientizare, reducere, reevaluare

De la pionieratul CSR la exportul platformelor de comunicare

Istoria CSR, strans legata de societatea civila

spot_img

Ultimele știri