Primarii din marile orașe gândesc strategii verzi pentru recuperarea după criza Covid-19

in EcoLIFESTYLE 5 May 2020 180 Views

Orașe din toată lumea se pregătesc de viața de după Covid-19, de ieșirea din carantină, cu o serie de măsuri care protejează mediul, care vor asigura siguranța locuitorilor, dar și lupta față de schimbările climatice. Bucureștiul nu este pe această listă.

Primarii orașelor din Europa, SUA și Africa au avut discuții în ultima săptămână din aprilie, potrivit The Guardian, pentru a-și coordona eforturile de a susține o recuperare sustenabilă, cu o amprentă mică de carbon din această criză, în contextul în care guvernele anunță pachete uriașe pentru stimularea economiei. Edilii care au luat parte la noul grup economic de lucru cred că aceste măsuri arată calea spre unele mult mai radicale, pe termen lung, care ar ajuta în gestionarea crizei climatice.

Măsurile pe care unele orașe le-au anunțat deja – cum ar fi sute de kilometri de piste noi pentru biciclete în Milano și Mexic sau lărgirea sau înmulțirea trotuarelor în New York sau Seattle – au scopul de a le permite oamenilor să se deplaseze în siguranță, fără să crească poluarea aerului.

„Prioritatea noastră imediată este să protejăm sănătatea rezidenților și să depășim pandemia. Totuși, trebuie să ne uităm mai departe la felul în care vom ține locuitorii în siguranță în viitor. Felul în care ne structurăm eforturile de recuperare acum va defini orașele noastre pentru următoarele decenii”, a declarat primarul orașului Milano, Giuseppe Sala, care prezidează o inițiativă a 96 de orașe din întreaga lume, însă nici unul din România.

În cadrul întâlnirilor online, primarii au discutat despre diferite măsuri, de la programe uriașe de reamenajare pentru a face clădirile mai eficiente din punct de vedere energetic, până la plantarea masivă de copaci și investiții în energie solară și eoliană.

„Trebuie, mai mult ca niciodată, să poziționăm recuperarea economică în contextul luptei față de schimbările climatice. Mie îmi e clar că recuperarea economică trebuie să meargă mână în mână cu recuperarea socială”, a spus primarul Montréalului, Valérie Plante.

Milano a anunțat unul din cele mai ambițioase planuri de promovarea mersului pe bicicletă și pe jos, cu 35 de kilometri de străzi transformate vara aceasta în acest scop. În Paris, primarul Anne Hidalgo va aloca 300 de milioane de euro pentru lărgirea rețelei de benzi de bicicletă, care va urma, practic, liniile de metrou existente, pentru a oferi o alternativă la transportul în comun. În Bogota, capitala Columbiei, o rețea de 120 de kilometri de străzi care erau dedicate de obicei doar o zi bicicliștilor, acum va fi deschisă numai pentru aceștia. Iar în viitor vor mai fi deschiși 75 de kilometri de piste noi. New York-ul a anunțat deschiderea a 160 de kilometri de străzi pentru „Recreere social responsabilă”, orașul Mexic are în plan 129 de kilometri de piste temporare, iar Barcelona adaugă 30.000 de metri pătrați rețelei destinate pietonilor și 21 de kilometri, celei de piste pentru biciclete. În Marea Britanie, guvernul scoțian a anunțat un buget de 10 milioane de lire pentru crearea unor piste și trotuare temporare, iar Londra va lua măsuri pentru a lărgi trotuarele, a închide traficul pe anumite străzi și a îmbunătăți condițiile pentru mers pe jos și cu bicicleta. Deocamdată, Bucureștiul nu a anunțat măsuri asemănătoare.

7 măsuri pe care primarii le pot lua pentru o recuperare sustenabilă după Covid-19

The Guardian a făcut o listă cu șapte măsuri care ar îmbunătăți calitatea aerului după ce orașele vor intra în ritmul normal, de dinainte de pandemie.

  • Interziceți traficul auto pe străzile rezidențiale și extindeți trotuarele în apropiere de magazine, școli și parcuri pentru a face mersul pe jos un mod sigur și plăcut pentru transport și exerciții fizice.
  • Introduceți căi de acces sigure pentru mersul pe jos, pe biciclete și pe trotinete de la case la parcuri și spații verzi și introduceți semnale luminoase automate pentru pietoni la treceri, astfel încât oamenii să nu fie nevoiți să apese pe butoane și să riște să ia virusul.
  • Stabilirea rutelor sigure pentru biciclete către și de la locuri de muncă pentru lucrători din domenii-cheie, în special personalul spitalelor, prin închiderea drumurilor și a căilor carosabile, pentru ca oamenii să aibă o alternativă sigură la mașinile private și la transportul public.
  • Creați trasee sigure de mers pe jos și cu bicicletele către și dinspre școli și închideți străzile din jurul școlilor pentru autovehicule la orele de începere și terminare a orelor.
  • Utilizați bibliotecile, școlile și stadioanele sportive pentru a distribui alimente hrănitoare, produse în mod durabil, comunităților care au cel mai mare nevoie de acestea și extindeți colectarea și tratarea deșeurilor de produse alimentare, inclusiv distribuirea kiturilor de făcut compost acasă.
  • Modernizați toate clădirile publice, multe dintre ele fiind acum goale, îmbunătățind drastic eficiența energetică și creând mii de locuri de muncă ecologice.
  • Colaborați cu alte orașe pentru a investi miliardele stabilite în fondurile orașelor în soluții climatice pentru crearea de locuri de muncă ecologice și pentru o economie mai rezistentă și mai durabilă.

Despre autor: Oana Racheleanu

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Pe ei îi caută Oana Racheleanu, despre ei îi place să scrie.

Comentarii

comentarii