Street Delivery X aduce în lumina reflectoarelor proiecte care schimbă orașul

Mașinile ne înghit din ce în ce mai mult străzile și trotuarele, iar noi respirăm un aer tot mai poluat, care, încet, încet ne ucide. În timp ce toată strategia urbanistică a orașului e focalizată pe mașini, printre noi se găsesc oameni care să lupte pentru un oraș sănătos, în care să te poți plimba și să te simți bine. Street Delivery, evenimentul-manifest pentru un oraș mai prietenos, împlinește 10 ani. Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România organizează și anul acesta, între 12 și 14 iunie, în București, Timișoara, Iași și Cluj un weekend național dedicat spațiului public și recuperării peisajului urban de către pietoni și comunitate.

SDX

În zece ani, Street Delivery s-a aglomerat, de asemenea, peste măsură, dovadă că nevoia de spațiu public este stringentă. Proiecte și idei fantastice au ajuns uneori să fie acoperite de zgomot de fond. Așa că ediția a zecea a Street Delivery (SDX) e complet regândită, ca să pună în valoare idei care schimbă orașul. „Pentru ediția aniversară propunem o mutație reală în felul în care privim orașul din prisma schimbărilor climatice, oferind soluții pentru diminuarea efectelor asupra mediului și oamenilor. Reducerea producției de deșeuri, reciclarea creativă, îngrijirea spațiilor verzi, alternativele de transport, reducerea emisiilor de noxe și a nivelului de praf — încep pe o stradă și continuă în tot orașul”, explică organizatori Street Delivery.

Dintre sute de aplicații înscrise la apelul deschis de proiecte pentru SD București, anul acesta au fost selectate numai 50, așa încât fiecare să aibă suficient spațiu să respire, să se prezinte mai bine, să fie văzute și înțelese în mod real de către cei 40.000 de vizitatori care vin la Street Delivery anual. Dintre cele 50 de proiecte, juriul SDX a ales cele mai bune 10, pe care le premiază cu 10.000 de euro (1.000 de euro pentru fiecare proiect), premii finanțate de către ArCub, Cărturești, Ordinul Arhitecților și donatori individuali.

În timpul zilei de sâmbătă, un juriu format din donatorii individuali – Corina Șuteu, Andreea Esca, Ada Solomon, Elvira Lupșa, Anca Fronescu, Nicoleta Dumitru, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Dan Perjovschi, Șerban Sturdza, Șerban Țigănaș, Claudiu Dobriță și Șerban Radu – va vizita fiecare din cele 10 proiecte afișate la Street Delivery, urmând să decidă proiectul câștigător, „The Big Idea”. Proiectul nu va primi o finanțare suplimentară, dar va fi susținut în diverse moduri. În același timp, membrii juriului vor adopta fiecare câte un proiect dintre cele premiate și îl va ajuta să crească. Scopul lor este să devină un incubator pentru idei care schimbă orașul în bine, să nu se oprească doar la cele trei zile ale evenimentului. Lista celor 10 proiecte poate fi consultată pe site-ul evenimentului.

„Ne interesează ca proiectele care sunt afișate, testate pe stradă, în măsura în care pot, pe principiul bulgărelui de zăpadă, să capete viață și să se desfășoare în continuare. Orașul, prin definișie, e al oamenilor”, a explicat Şerban Radu, co-fondator al Librăriilor Cărturești, în cadrul conferinței de presă care a avut loc astăzi în ceainăria de la Cărturești Verona.

Restul proiectelor găzduite respectă tema Amprenta de Carbon și s-au înscris în 10 categorii: artă; arhitectură și urbanism; carte; dezbateri; junior (activități pentru copii); muzică; societate civilă și mediu; sport; teatru, film, performance; transport alternativ. „Acestea vin cu propuneri prin care Bucureștiul să scape de stigma de „cea mai poluată capitală europeană” cu toate că nu are industrie, în care turiștii nu vor să calce fiindcă e un oraș sufocat, cu monumente istorice distruse și mașini parcate, dacă s-ar putea, și în copaci. Am ales tema asta pentru că ni se pare că Street Delivery poate fi o platformă foarte bună prin care un mesaj dificil și greu acceptat de publicul larg poate fi mai bine transmis prin proiecte pe stradă. Astfel, mobilăm strada într-un mod care să o facă mai prietenoasă, fiindcă vrem un București în care pietonii sunt prioritari”, explică Cristian Neagoe, unul dintre organizatorii SD.

SD

Organizatorii evenimentului au avut parte și de surpize mai puțin plăcute. Vineri dimineață au aflat că, pentru a folosi strada, trebuie să plătească locurile de parcare care, dacă nu ar avea loc evenimentul, ar fi folosite și plătite de posesorii autoturismelor. „Dincolo de faptul că mașinile ne ocupă trotuarul, străzile, și ne sufocă orașul, mai trebuie să și plătim pentru că pietonii iau în posesie ce e al lor. Dar asta nu înseamnă că trebuie să demonizăm orice departament al primăriei”, au spus organizatorii. Ei cred că schimbarea vine prin continuarea acestui dialog început în urmă cu zece ani.

ArCub, de pildă, a înțeles impactul pe care îl are Street Delivery și susține evenimentul-manifest pentru oraș, în contextul unui proiect de anvergură — București Memoria | Explorarea | Imaginarea Orașului —, proiect ce lansează candidatura Bucureștiului la titlul de Capitală Europeană a Culturii.

În cadrul SDX, Ordinul Arhitecților din România, partener SD, prezintă macheta traseului pietonal Verona după 10 zece ani: de unde au pornit, ce au reușit să facă, ce-și doresc cetățenii pentru spațiul public. Evenimentul este inclus în programul Anualei de arhitectură al Filialei teritoriale București a OAR, care aduce în discuție calitatea spațiului public al zonei Grădina Icoanei – bd. Magheru, transformările lui din ultimii 10 ani și cerințele cetățenilor.

„Ceea ce am dori să se întâmple ar fi ca autoritățile să simtă că pierd teren dacă nu se aliniază cu o generație care să fie activă, nu doar critică. Aș anunța că într-adevăr pierd teren, singura lor șansă este să încurajeze ideile care vin din comunitățile ce se formează în București și în alte orașe”, a declarat Şerban Sturdza, președintele Ordinului Arhitecților din România.

Street Delivery Sports extinde evenimentul în Piața George Enescu, unde înlocuiește parcarea pentru mașini cu o competiție internațională de polo pe biciclete: Polo Delivery.

Tot în cadrul Street Delivery X, Red Bull BC One Cypher aduce cultura hip-hop pe o scena construită deasupra iazului din Grădina Icoanei. Inițiativa are ca obiectiv găsirea celui mai talentat B-Boy care să reprezinte România la finala regională Red Bull BC One de la Tbilisi. Pelezinho (Brazilia), Mounir (Franța) si Slav (Bulgaria), trei B-Boy care au scris istorie la nivel mondial, vin la București să jurizeze cea mai importantă competiție de B-Boying, iar DJ Tyrone vine din Olanda cu cele mai cool beat-uri pentru breaking. Mario B, tot din Olanda, va fi cel care va anima atmosfera și îi va introduce în arenă pe temuții B-Boy. Pe 14 Noiembrie, cei mai buni B-Boy din lume se vor lupta pentru titlul suprem, în competiția de la Roma.

Pe parcursul celor trei zile, parcarea de la Ciclop, de pe Bd. Magheru, va funcționa ca spațiu de parcare pentru biciclete.

Street Delivery este un eveniment non-profit și de responsabilizare socială care promovează un oraș pentru oameni, spațiul public real, importanța culturii și a memoriei în dezvoltarea durabilă a orașului. Accesul este gratuit pentru toți cei care își iubesc orașul. Sunteți așteptați pe străzi mobilate cu ideile voastre!

Mai citește și:

Clujenii sunt chemați să-și revendice Someșul

VIDEO Campanie pentru mediu lansată de realizatorii „Natură și aventură”

Concurs de proiecte eco la 10 ani de Street Delivery

spot_img

Ultimele știri