Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Studiu: De ce este mai greu sa invatam lucruri noi dupa o anumita varsta

Creierul persoanelor de varsta a doua nu mai este la fel de ager din cauza stresului indurat de-a lungul vremii, se arata intr-un nou studiu al cercetatorilor americani.

Acestia spun ca stresul provoaca micsorarea celulelor nervoase intr-o parte a creierului folosita la invatare. De asemenea, aceste celule isi pierd plasticitatea, adica abilitatea de a forma rapid conexiunile denumite sinapse.

Animalele mai tinere isi pot reveni din aceasta situatie, insa cele mai in varsta incep sa-si piarda abilitatea incepand cu varsta a doua, relateaza abc.net.au.

Datorita acestor descoperiri cercetatorii pot intelege mai bine procesul de imbatranire si ar putea explica de ce unii oameni intra in declin mai rapid decat altii.

“Suspectam faptul ca aceste celule nervoase sunt alterate odata cu inaintarea in varsta, insa pierderea plasticitatii sinapselor in contextul experientelor de viata are implicatii profunde pentru declinul cognitiv aflat in legatura directa cu varsta”, a declarat John Morrison din cadrul Scolii de Medicina Mount Sinai, al carui studiu a fost publicat in Journal of Neuroscience.

In cadrul acestui studiu Morrison si colegii sai au studiat creierul unor sobolani tineri si al unora de varsta a doua. Ei au fost asezati intr-o zona inchisa timp de mai multe ore, provocand eliberarea hormonilor de stres care duc la modificarea celulelor nervoase din cortexul prefrontal – parte a creierului utilizata la invatare.

Echipa a cercetat apoi schimbarile intr-o parte a celulelor nervoase utilizata pentru formarea sinapselor. La microscop au putut vedea modificari in aceste celule la sobolanii mai tineri, indicand faptul ca se pot adapta la experientele stresante. Dar modificarile au fost minore la sobolanii de varsta mijlocie si inexistente la cei mai in varsta.

Descoperirile sugereaza faptul ca imbatranirea duce la pierderea semnificativa a abilitatii creierului de a raspunde la stres, un lucru esential pentru procesul de invatare, spune Morrison.

“Cortexul prefrontal se <<recableaza>> constant ca raspuns la experientele de viata. (…) Nu as incerca sa invat o noua limba straina. Oamenii o pot face intr-o anumita masura, dar nu asa cum invata un copil”, sustine Morrison.

Totusi, nu pierdem chiar totul odata cu varsta, spune cercetatorul. “Unul dintre cele mai importante lucruri legate de imbatranire este ca nu ne pierdem sinapsele si circuitele cele mai stabile”, a mai spus Morrison.

Foto: abc.net.au

Florin Tulbure
 

spot_img

Ultimele știri