Studiu EY Romania: Sustenabilitatea va juca un rol important în redresarea companiilor

in Business 31 August 2020 122 Views

Conform studiului derulat de EY Romania “Sustenabilitate ╚Öi investi╚Ťii responsabile ├«n contextul COVID-19”, 80% dintre responden╚Ťi afirm─â c─â integrarea sustenabilit─â╚Ťii ├«n procesul decizional are un impact pe termen lung asupra performan╚Ťei opera╚Ťionale ale companiilor lor.

Astfel, speciali╚Ötii EY spun c─â rolul pe care ├«l are sustenabilitatea ├«n strategia de dezvoltare a companiilor ├«ncepe s─â devin─â tot mai bine definit la nivelul managementului, fie c─â este vorba de gestionarea impactului general pe care ├«l are activitatea companiei, fie despre crearea de valoare pe termen lung pentru p─âr╚Ťile interesate.

├Än privin╚Ťa investi╚Ťiilor responsabile, bazate pe criterii legate de factorii de mediu, sociali sau de guvernan╚Ť─â corporativ─â (factorii ESG: environmental, social and governance), reprezentan╚Ťii mediului de afaceri nu prev─âd ├«ns─â o schimbare substan╚Ťial─â pentru pia╚Ťa din Rom├ónia: aproape┬ájum─âtate (49%) dintre responden╚Ťi se a╚Öteapt─â la o cre╚Ötere minor─â a investi╚Ťiilor sustenabile, iar 18% afirm─â c─â nu pot estima ce se va ├«nt├ómpla dup─â epidemia COVID-19 cu acest tip de investi╚Ťii.

Laura Ciobanu, Manager, Schimb─âri Climatice ╚Öi Sustenabilitate, EY Rom├ónia:┬á“Factorii ESG ╚Öi valoarea pe termen lung pot fi considera╚Ťi dou─â fe╚Ťe ale aceleia╚Öi monede, sunt interdependen╚Ťi. Lumea se schimb─â, iar aceste schimb─âri pot afecta rapid mediul de afaceri, a╚Öa cum am observat recent. Este important ca societ─â╚Ťile s─â ├«n╚Ťeleag─â faptul c─â includerea principiilor de sustenabilitate ├«n procesele decizionale poate contribui la crearea unui avantaj competitiv, r─âspunz├ónd ├«n acela╚Öi timp la presiunea p─âr╚Ťilor interesate privind adoptarea practicilor de responsabilitate social─â. Acceptarea acestei tendin╚Ťe va presupune o serie de schimb─âri ├«n cultura organiza╚Ťional─â, ├«n procesele ╚Öi tehnologiile existente, ├«ns─â, pe termen lung, aceste eforturi pot duce la crearea de noi oportunit─â╚Ťi, la ├«mbun─ât─â╚Ťirea performan╚Ťelor, dar ╚Öi a reputa╚Ťiei companiei.”

Sustenabilitatea în mediul de afaceri din România
Odat─â cu introducerea legisla╚Ťiei privind protejarea mediului, siguran╚Ťa ╚Öi protec╚Ťia angaja╚Ťilor ╚Öi a comunit─â╚Ťilor, precum ╚Öi obligativitatea raport─ârii nefinanciare, conceptul de sustenabilitate a devenit din ce ├«n ce mai popular, ├«n ton cu dialogul purtat la nivel global pe tema dezvolt─ârii sustenabile.

├Än Rom├ónia, raportarea aspectelor nefinanciare este reglementat─â prin Ordinul nr. 1802/2014, care include modific─ârile aduse prin Ordinul MFP nr. 1938/2016 ╚Öi Ordinul MFP nr. 3456/2018, ╚Öi prevede obligativitatea companiilor cu peste 500 de angaja╚Ťi de a raporta informa┼úii privind cel pu┼úin aspectele de mediu, sociale ┼či de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corup┼úiei ┼či a d─ârii de mit─â.

Conform sondajului derulat de EY, aproape 74% dintre responden╚Ťi sus╚Ťin c─â integrarea principiilor de sustenabilitate ├«n strategia de business ╚Öi managementul opera╚Ťiunilor este o prioritate pentru companiile pe care le reprezint─â.

Peste 43% dintre companiile respondente cu mai pu╚Ťin de 500 de angaja╚Ťi raporteaz─â deja aspecte non-financiare. Din categoria ├«ntreprinderilor cu peste 500 de angaja╚Ťi, 85% dintre companiile respondente public─â un raport de sustenabilitate/ declara╚Ťie nefinanciar─â, av├ónd ├«n vedere c─â ├«ndeplinesc criteriul de obligativitate.

Aproximativ 80% dintre responden╚Ťi consider─â c─â factorii de mediu, sociali sau de guvernan╚Ť─â corporativ─â sunt lua╚Ťi ├«n considerare atunci c├ónd companiile lor iau decizii ├«n ceea ce prive╚Öte managementul opera╚Ťional ╚Öi strategia de investi╚Ťii. 10% afirm─â c─â factorii ESG nu reprezint─â un element important pe agenda strategic─â a companiilor din care provin.

├Än contextul noii pandemii, cel mai important factor ESG luat ├«n considerare de c─âtre responden╚Ťi este ÔÇ×s─ân─âtatea ╚Öi siguran╚Ťa la locul de munc─âÔÇŁ, fiind prioritar pentru aproape trei sferturi dintre profesioni╚Ötii cu putere de decizie din cadrul companiilor.

Pe urm─âtoarele locuri ca importan╚Ť─â se situeaz─â ÔÇ×transparen╚Ťa decizional─âÔÇŁ (40%), ÔÇ×eficien╚Ťa energetic─âÔÇŁ (29%) ╚Öi ÔÇ×impactul general al activit─â╚Ťii companiilor asupra mediuluiÔÇŁ (27%).

Pe ultimele locuri se afl─â ÔÇ×evaluarea furnizorilor pe criterii de mediu ╚Öi socialeÔÇŁ, ÔÇ×libertatea de asociere a angaja╚ŤilorÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×protejarea biodiversit─â╚ŤiiÔÇŁ.

Cum va influen╚Ťa pandemia strategia de sustenabilitate a companiilor din Rom├ónia?
Peste jum─âtate din responden╚Ťi (52%) afirm─â c─â epidemia COVID-19 a determinat o reg├óndire a strategiei de business pentru companiile pe care le reprezint─â, sustenabilitatea juc├ónd un rol ├«n redefinirea priorit─â╚Ťilor pe termen lung.

Pentru 20% dintre responden╚Ťi, noua epidemie nu a determinat o schimbare a strategiei de business, iar pe 28% criza COVID-19 i-a determinat s─â fac─â schimb─âri strategice la nivelul companiilor lor, ├«ns─â sustenabilitatea nu a avut un rol ├«n acest proces.

Proiectele de implicare ├«n comunitate reprezint─â una dintre modalit─â╚Ťile prin care companiile pot integra sustenabilitatea ├«n activitatea lor, av├ónd astfel un impact pozitiv la nivel social ╚Öi gener├ónd valoare pe termen lung. Volumul activit─â╚Ťilor de implicare ├«n comunitate ale companiilor private este, ├«ns─â, ├«n mare parte, determinat de bugetul anual alocat c─âtre proiecte CSR, direct influen╚Ťat, la r├óndul s─âu, de profitul anual al fiec─ârei companii.

Investi╚Ťiile sustenabile joac─â ╚Öi ele un rol ├«n strategia de dezvoltare sustenabil─â a companiilor ╚Öi pot varia ca volum ├«n func╚Ťie de domeniul de activitate. ├Än aceast─â privin╚Ť─â, epidemia COVID-19 a generat o cre╚Ötere a bugetelor de sustenabilitate, ├«n special pentru companiile care direc╚Ťionau peste 10% din bugetul anual ├«n activit─â╚Ťi de implicare ├«n comunitate ┼či pentru investi╚Ťii responsabile.

Pentru companiile care alocau între 0% și 10%, se pot observa stagnări sau reduceri ale bugetelor de sustenabilitate, ilustrând vulnerabilitatea companiilor cu bugete anuale mai mici.

Cele mai populare investi╚Ťii responsabile ├«n r├óndul responden╚Ťilor sunt cele direc╚Ťionate pentru eficien╚Ť─â energetic─â, tehnologii care reduc impactul de mediu ╚Öi achizi╚Ťii responsabile. Peste 60% dintre profesioni╚Ötii cu putere de decizie chestiona╚Ťi sus╚Ťin alocarea de fonduri la nivelul companiilor lor pentru aceste tipuri de investi╚Ťii.

Reducerea amprentei de carbon, precum ╚Öi dezvoltarea de produse ╚Öi servicii destinate incluziunii sociale ╚Öi grupurilor dezavantajate ocup─â locuri secundare, fiind considerate mai pu╚Ťin atractive de c─âtre responden╚Ťi ╚Öi companiile pe care le reprezint─â.

Ce rol va juca sustenabilitatea post-pandemie?
Este ├«nc─â incert ├«n ce m─âsur─â sustenabilitatea va juca un rol central ├«n revenirea economic─â post-pandemie ╚Öi ce principii de sustenabilitate vor lua ├«n considerare companiile rom├óne╚Öti pentru investi╚Ťiile viitoare. ├Äns─â, la nivel opera╚Ťional, sustenabilitatea pare s─â devin─â un element tot mai important.

Epidemia COVID-19 poate reprezenta un moment important pentru companiile rom├óne╚Öti, ├«n care pot ├«n╚Ťelege provoc─ârile atipice ale prezentului ╚Öi se pot replia strategic pentru a se dezvolta sustenabil, cre├ónd valoare pentru to╚Ťi stakeholderii.

Studiul ├«╚Öi propune s─â eviden╚Ťieze tendin╚Ťe ce pot fi ulterior validate prin cercet─âri de pia╚Ť─â extinse, pe e╚Öantioane reprezentative. Acest material este dezvoltat pe baza informa╚Ťiilor de╚Ťinute la momentul redact─ârii. El are un caracter informativ ╚Öi de aceea se recomand─â apelarea la asisten╚Ť─â specializat─â ├«nainte de a ├«ntreprinde orice ac╚Ťiune ├«n baza lui.

Studiul este bazat pe r─âspunsurile a 66 de responden╚Ťi, membri din echipe de conducere cu func╚Ťii relevante, parte din diverse companii apar╚Ťin├ónd urm─âtoarelor sectoare: Divertisment (1.5%), Turism ╚Öi industria hotelier─â (1.5%), Telecomunica╚Ťii (1.5%), Industria auto (3.08%), Industria chimic─â (1,5%), Industria grea (4.62%), Transport (4.62%), Energie (6%), Servicii financiare (4.62%), IT, software, internet (9.23%), Servicii profesionale (cercetare, consultan╚Ť─â, comunicare – 9.23%), Imobiliare / Construc╚Ťii (10.77%), Bunuri de larg consum (12.31%), Comer╚Ť (12.31%), Alte sectoare (16.92%)

Datele au fost colectate ├«n perioada 15 iunie ÔÇô 1 august prin intermediul unei platforme interne EY.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angaja┼úi ├«n peste 700 de birouri ├«n 150 de ┼ú─âri ┼či venituri de aproximativ 36,4 miliarde de dolari ├«n anul fiscal ├«ncheiat la 30 iunie 2019.

Cite╚Öte ╚Öi: Cl─âdirea de birouri Vox Technology Park a ob╚Ťinut certificarea sustenabil─â BREEAM in-Use cu calificativul Outstanding

Comentarii

comentarii