De unică folosință: Presiuni pe supermarketuri, pentru a amenaja raioane cu produse vrac

in De unică folosință, Poluare, Slider homepage 27 February 2017 136 Views

O organizație din Marea Britanie a inițiat o campanie prin care cere marilor retaileri să dea posibilitatea consumatorilor să cumpere produse vrac sau învelite în ambalaje biodegradabile. Îngrijorați de poluarea cu plastic, activiștii speră ca solicitarea lor să aibă un impact global.

de unica folosinta produse vrac fara plastic

Foto: A Plastic Planet

În 2015, am produs la nivel global 322 de milioane de tone de plastic, potrivit Statistia.com. Specialiștii fundației Ellen MacArthur avertizează într-un raport că tendința va continua. Astfel, peste 20 de ani, ar urma să avem de două ori mai mult plastic, iar până în 2050 – de 4 ori mai mult. În primul articol din serialul „De unică folosință”, am explicat cum s-a ajus aici.

O mare parte din cantitatea de deșeuri de plastic este formată din ambalaje. În prezent, consumatorii care doresc să renunțe la acest material poluant duc o adevărată bătălie, mai ales în cazul alimentelor. În supermarketuri, majoritatea produselor sunt ambalate. Există, într-adevăr, și raioane cu produse vrac. Însă, lângă containerele cu produse stau, paradoxal, tot pungile de plastic de unică folosință.

Cum vor britanicii să rezolve problema

Sătui de poluarea cu plastic, fondatorii organizației britanice „A Plastic Planet” au inițiat campania „A Plastic Free Aisle”. Prin intermediul acesteia, încearcă să convingă supermarketurile din Marea Britanie să amenajeze raioane cu produse vrac și să înlocuiască pungile de plastic cu ambalaje biodegradabile, pentru cumpărătorii care nu sunt dispuși să vină de acasă cu propriile recipiente. Pe lângă lobby-ul la nivel național, ei speră să inspire campanii similare și în alte părți ale lumii.

Cei care vor să se alăture demersului au o dispoziție o petiție, prin care pot cere supermarketurilor să acționeze. Pentru a impulsiona companiile, activiștii folosesc trailerul documentarului „A plastic Ocean”:

Magazinele cu produse vrac, de mare succes

În Europa, există deja mai multe magazine cu produse vrac, care au fost foarte apreciate atât de cetățeni, cât și de mass-media. Unul a fost deschis de Alice Bigorgne în Lille (Franța), după ce a citit cartea „Zero Waste Home”, de Bea Johnson.

Un altul se află în Berlin. Se numește Original Unverpackt și a adoptat politica Zero Deșeuri. Iată ce recomandări au fondatoarele:

În Canada, există chiar un retailer care vinde doar produse vrac. Magazinele sale, Bulk Barn, acceptă acum și recipiente reutilizabile.

Consumatorii români, reticenți să cumpere vrac

În România, produsele alimentare neambalate sunt adesea privite cu neîncredere. Consumatorii văd ambalajul ca pe o garanție a igienei și a calității, ignorând uneori faptul că produsele vrac sunt mai ieftine, mai convenabile și mai puțin dăunătoare pentru mediul înconjurător. Opțiunea aduce beneficii semnificative atât pentru producători, cât și pentru consumatori, dar pune totodată unele probleme legate de siguranța alimentelor. Mai multe despre acestea într-un articol publicat în 2015 pe Green Report.

Mihai Panait, Președintele Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România „Optimum Cibum” (ACPA România), atragea atunci atenția că există riscuri în achiziționarea de produse vrac. Susținea că produsele vrac nu sunt la fel de atent verificate ca produsele ambalate, că termenele de expirare și informațiile nutriționale nu sunt vizibile și că adesea produsele sunt manipulate necorespunzător.

În ciuda avertismentelor sale, am continuat să cumpăr alimente vrac, evitând pe cât posibil pungile din plastic. Am renunțat total la supermarketurile supra-aglomerate și am redescoperit piața. Deși nu a fost tocmai simplu, am reușit să îi conving pe comerciații să nu mai insiste în a-mi oferi pungă de câte ori au ocazia. Acum, s-au obișnuit să îmi pună produsele în sacoșele și sacii de pânză și în recipientele proprii. Alternative există, chiar și în România. Trebuie doar descoperite. Singurele lucruri de care este nevoie sunt voința și planificarea în avans.

Comentarii

comentarii