Sustainable Mobility Forum – Care sunt piedicile și oportunitățile în planificarea mobilității urbane

Teama de reacția cetățenilor, lipsa coerenței în acțiuni, accesul la finanțări, diferențele de vârstă ale infrastructurii orașelor, toate acestea reprezintă problemele pe care autoritățile locale trebuie să le depășească în implementarea unor proiecte de mobilitate urbane care să raspundă eficient nevoilor de deplasare ale cetățenilor și protecția mediului, consideră Radu Andronic, general manager FIP Consulting, în cadrul dezbaterilor din cadrul partea Sustainable Mobility Forum.

Radu Andronic, Cătălin Boghiu și Dan Petre

Majoritatea muncipiilor au sisteme de transport public învechite și putem profita de oportunitatea finanțărilor nerambursabile, atât fonduri structurale dedicate României, iar municipiile reședință de județ, în speță, beneficiază de fonduri prealocate, deci nici măcar nu există o concurență între ele, iar în restul municipiilor există bugete suficiente pentru proiecte coerente de zeci de milioane de de euro”, a explicat Radu Andronic.

Acesta subliniază că dacă autoritățile locale nu comunică bine de la încept cu cetățenii în privința începerii unor prooiecte de infrastructură și mobilitate, care inițial produc un anumit grad de disconfort locuitorilor orașelor, însă beneficiile pe termen mediu și lung, cetățenii vor avea o atitudine ostilă.

Ne trezim în fiecare dimineață cu câte o inițiativă. De exemplu, parcarea în centru 10 lei pe oră. E o idee foarte bună, dare este foarte prost implementată în București. De ce? Pentru că nu există nicio altă acțiune coerentă și legată de aceasta, de genul creșterea numărului de taxatori astfel încât să nu parchezi lângă locul de parcare cu 1o lei pe oră. Sau construcția de parcări înainte de a pune o astfel de masură restrictivă”, a precizat Andronic.

Accesul municipalitatăților la finanțare, reprezintă o altă piedică. De exemplu, pentru a accesa fonduri din Programul Regional, municipalitățile sunt obligate să realizeze o bandă dedicată transportului public pe orice stradă care are două benzi pe sens.

Trebuie adaptat și aplicat pe specificul fiecărui oraș”, este de părere Radu Andronic.

De asemenea, capacitatea administrativă redusă a primăriilor în privința dezvoltării și implementării planurilor de mobilitate reprezintă o altă problemă, consideră Radu Andronic.

De multe ori, aceste planuri sunt doar o bifă. Niciodată nu există un proces coerent de planificare, nu există oameni dedicați pentru implementare.

Taxarea parcărilor în zona centrală, resursă importantă pentru bugetul local

Cred că elementul de la care să plecăm este taxarea parcărilor și limitarea parcărilor în zona centrală. La Dej am făcut un proiect în care am scos toate parcările din zona centrală”, a mai spus Andronic.

Potrivit acestuia, în vestul Europei bugetele municipalităților au o mare parte din fonduri provenite din taxarea parcărilor.

Oradea încearcă să facă acest lucru, și are ca obiectiv ca 15% din bugetul anual să vină din parcări”, conform reprezentantului FIP Consulting.

spot_img

Ultimele știri