Taxa de primă înmatriculare sufocă România

Numărul total de autovehicule aflate în circulație în România a crescut, în perioada 2008 – 2014, cu 21%, ajungând la 4,9 milioane de autovehicule, însă cea mai mare parte a acestei creșteri a venit din importurile de mașini second-hand. În prezent, trei sferturi din autoturismele vândute în România sunt second-hand, arată o analiză recentă efectuată de consultanții PwC România.

taxa auto

Astfel, vârsta medie a parcului auto național a crescut de la 7,7 ani în 2008 la 12,9 ani în 2014, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie a parcului auto din Uniunea Europeană. În același timp, ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scăzut de al 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

Acest lucru poate fi explicat și prin majorarea vârstei autovehiculelor second hand înmatriculate în România este de peste 10 ani.

Constatăm că în ultimii șase ani, de când formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, parcul auto din România a îmbătrânit simțitor, astfel încât, continuând în ritmul actual, vârsta medie a parcului auto va crește la 14 ani până în 2020, ducând la creșterea emisiilor poluante, dar și punând probleme de siguranță a traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener, consultanță fiscală, PwC România.

Rata anuală de înnoire a parcului auto este de 1,4% în România (adică ponderea autoturismelor noi înmatriculate în totalul flotei auto), față de media europeană de 5,1%. România a înregistrat un vârf de înmatriculări de autoturisme noi în 2007, urmat de o scădere abruptă în timpul crizei economice și o tendință constantă de scădere după aceea.

În scopul stimulării vânzărilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de măsuri, cum ar fi programul Rabla, care vizează reducerea vârstei medii a flotei auto prin stimularea casării mașinilor vechi și a achiziționării de autoturisme noi. Programul a fost eficient în îndeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendințele pieței”, a adăugat Bogdan Belciug, partener, consultanță pentru management.

Un nou mecanism de taxare

Potrivit consultanților PwC România, actualul sistem de taxare nu reușește să stimuleze într-o măsură satisfăcătoare înnoirea parcului auto. Pentru a schimba situația, ar fi necesar ca țara noastră să ia în calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor, care să țină cont de lelemte precum nivelurilre de emisii și normele Euro și nu de capacitatea cilindrică.

Un exemplu de bune practici îl reprezintă renunțarea la impozitarea autoturismelor în funcție de capacitatea cilindrică, în cazul unor țări precum Irlanda, Marea Britanie sau Luxemburg, și trecerea cître un impozit bazat pe emisiile de dioxid de carbon. Alte state precum Germania sau Portugalia au inclus factorul emisiilor poluante în calcului impozitului auto, alături de capacitatea cilindrică. În toate cazurile menționate, trecerea la un nou sistem de impozitare s-a realizat treptat, aplicându-se în paralel cu sistemele vechi.

Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculului cu taxa de înmatriculare va încuraja achiziția de autoturisme noi, ceea ce va duce la o scădere a vârstei medii a parcului auto la 120 ani până în 2025, ajutând astfel la îndeplinirea de către România a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, a mai spus Bogdan Belciu.

Citește și:

Ministrul Mediului: „Reglementarea situației financiare a salariilor nu se poate face la nivelul Ministerului Mediului”

spot_img

Ultimele știri