Timbrul de mediu va fi mai ieftin pentru masinile vechi

Masinile vechi vor polua mai putin timp, deci vor plati mai putin

Noul timbru de mediu, care urmeaza a fi reglementat printr-o Ordonanta a Guvernului Romaniei, va fi mai redus decat actuala taxa care trebuie platita de posesorii masinilor vechi – Euro 2, Euro 1 si non- Euro.

In schimb, pentru masinile Euro 3 si Euro 4 se va plati mai mult ca in prezent. Pentru masinile cu motor Euro 5, timbrul de mediu va fi similar cu actuala taxa de mediu.

Mecanismul de calcul tine cont de nivelul emisiilor de CO2 si de tehnologia motorului (non – Euro sau Euro 1, 2, 3, 4, 5 sau 6).

„Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 sunt cele menționate de Regia Autonoma Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului”, mentioneaza proiectul Ordonantei.

Viitorul act normativ, aflat acum pe agenda Guvernului Romaniei, are ca scop modificarea si completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Proiectul timbrului de mediu va deveni act oficial doar dupa ce va fi aprobat de Executiv. Cu toate acestea, Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice, ai carui specialisti au lucrat la elaborararea proiectului, a intocmit deja un “Ghid de informatii utile” privind timbrul de mediu.

Ghidul justifica cresterea sumelor ce trebuie platite de masinile Euro 3 si Euro 4 prin faptul ca acestea “se vor afla in circulatie mult timp si deci vor polua o perioada indelungata”.

In schimb, masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro) sunt mai vechi si au o durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa), astfel ca timbrul de mediu va fi mai mic decat taxa actuala.

 Taxa actuala nu includea scaderi importante la acest capitol si se ajungea ca, pentru masini foarte vechi, sa fie virtual imposibila vanzarea din cauza valorilor mari ale taxei. Scopul diminuarii taxei pentru aceste masini este acela de a evita blocajul care ar putea sa apara pe piata interna si care ar genera un interes mai scazut pentru achizitionarea de masini mai putin poluante. Daca oamenii nu si-ar putea vinde masinile foarte vechi, le-ar folosi tot pe acestea, poluand in continuare”, sustine Ghidul emis de Ministerul Mediului.

 

Timbrul va fi zero pentru automobile Euro 6, electrice si hibrid

Pentru masinile cu motor Euro 6, precum si pentru automobilele electrice si hibrid, timbrul de mediu va fi zero. “Statul roman ofera acest stimulent celor care doresc achizitionarea de astfel de masini”, explica Ghidul.

Timbrul de mediu se va plati o singura data: fie la prima inmatriculare in Romania, fie la prima transcriere a dreptului de proprietate, fara a fi incasat din nou in momentul revanzarii.

Comparatie intre cateva modele auto fabricate in anul 2012

Exemple concrete:

–          pentru un autoturism Dacia Logan cu motor de 1149 cm3, Euro 5, care emite 135 de grame CO2 / kilometru, taxa (timbrul) creste de la 73 la 107 euro;

–          pentru un automobil Dacia Logan MCV cu motor de 1461 cm3, Euro 5, care emite  119 grame CO2 / kilometru, taxa scade de la 150 la 85 de euro;

–          pentru un Ford Fiesta, Euro 5, cu motor de 1250 cm3, care emite 129 grame CO2 / kilometru, taxa de mediu de 133 de euro devine timbru de mediu cu valoarea de 105 euro;

–           pentru un Volkswagen Polo cu motor Euro 4, fabricatie 2004, care emite 154 grame CO2 / kilometru, taxa actuala de 272 de euro se transforma in timbru de mediu cu valoarea de 414 euro;

–           pentru un automobil Dacia non – Euro, fabricat in anul 1990, cu motor de 1397 cm3, taxa de mediu de 3321 de euro devine timbru de mediu cu valoarea de 363 de euro. Noua suma este cu 90 la suta mai mica decat cea de pana in prezent.

Actuala taxa auto fusese suspendata pana la data de 31 decembrie 2012 si a reintrat in vigoare la data de 1 ianuarie, urmand a fi inlocuita prin timbrul de mediu.

spot_img

Ultimele știri