Bike Geek, atelierul unde îți transformi bicicleta într-una electrică

in Transport 18 July 2019 593 Views

Cătălin, de la Bike Geek, a urcat 40 de kilometri pe Transfăgărășan cu o bicicletă pe care a transformat-o singur într-un electrică. De atunci, în atelierul pe care îl deține au mai fost făcute altele 10, iar în fiecare lună cel puțin o persoană cere detalii despre acest proces, cu intenția de a renunța la mersul cu mașina.

În cei 70 de metri pătrați din atelierul Bike Geek, de pe Șoseaua Olteniței 140, se află biciclete de vânzare, piese, echipament sportiv și accesorii. Pe un perete stă suspendată o bicicletă neagră pe care scrie, pe un fundal verde fosforescent, „Sprint” – de la modelul Sprint Maverick HDB. A costat 2.000 de lei nouă, iar Bogdan, un antreprenor de 45 de ani, le-a adus-o băieților să o transforme într-una electrică.

A văzut el pe Youtube o bicicletă convertită tot aici și s-a gândit că ar fi o idee bună să urmeze exemplul, căci oricum voia să renunțe la mersul cu mașina ca să facă mai mult sport și să slăbească.

Mecanicul Marius a dat jos angrenajul și monoblocul bicicletei și a montat motorul, care avea deja aceste piese integrate în el. Apoi a montat bateria, în locul suportului de bidon, și a tras cablurile până la ghidon, unde a fixat display-ul, care indică viteza, nivelul de încărcare al bateriei și nivelul de asistență. Cătălin, proprietarul, l-a ajutat doar unde era nevoie de o pereche de mâini în plus.

Mecanicul Marius și bicicleta convertită într-una electrică

El și soția lui, Andreea, au deschis atelierul pe 31 martie 2014, la numai o lună după ce le-a venit ideea. Străbăteau amândoi orașul cu mașina, pe viscol, ca să recupereze bicicleta ei din service. Pentru că este pasionată de ciclism și triatlon, astfel de vizite regulate erau necesare, mai ales când lui Cătălin, care mai șurubărea pe acasă, îi lipseau anumite unelte.

„El este însă foarte tipicar și foarte exigent, așa că de fiecare dată când luam bicicleta din alt service găsea ceva care să nu îi placă. Ceva nu fusese curățat sau strâns cum trebuie. În timp ce contemplam în ce stare vom găsi bicicleta, unul din noi, nici nu mai știm cine, a spus cu voce tare o nebunie: «Hai să ne facem noi un service, aici, în cartier»”, a povestit Andreea pe pagina de Facebook Bike Geek.

Pentru început, și-au permis numai un spațiu mic, de nouă metri pătrați, iar Cătălin – de meserie fizician – era „patron, antreprenor, om de vânzări, om de achiziții, mecanic, administrator, dătător cu mătura”, după cum descria soția lui. Acum, sunt patru angajați și un colaborator.

Andreea și Cătălin

Cum devine o bicicletă obișnuită, una electrică

În 2017, pe Cătălin l-a cuprins febra bicicletelor electrice. A început să analizeze toate sistemele de pe piață și chiar a experimentat pe o bicicletă MTB, cu cadrul din aluminiu, care zăcea la subsol. A montat motorul de 250W pe roata din spate, iar bateria a construit-o de la zero – 36V cu 20Ah (720W). Cu bicicleta astfel convertită a urcat Transfăgărășanul, de la barajul Vidraru până la intrarea în tunel, adică aproximativ 40 de kilometri.

De atunci, cei de la Bike Geek au făcut în jur de 10 conversii de biciclete și cam o persoană pe lună cere detalii despre acest proces.

Când vine vorba de cumpărarea kit-ului de conversie (unul decent pleacă de la 3.000 de lei), aceștia oferă mai mult consultanță, dar se pot ocupa și de achiziție. Bicicleta care va fi transformată nu trebuie să fie nouă – dar starea ei să fie bună – și să nu fie din carbon, căci va fi predispusă la crăpături dacă nu a fost construită special pentru a susține un motor electric.

Conversia în sine, care costă 300 de lei, durează între trei și cinci ore, dar, de obicei, mecanicul își alocă o zi pentru a rezolva eventualele situații neprevăzute. Greutatea unei biciclete devine mai mare cu cinci – șapte kilograme, în funcție de cât cântărește kit-ul, însă niciunul dintre clienții atelierului nu s-a plâns de schimbarea manevrabilității.

„Clienții sunt foarte plăcut surprinși de noua bicicletă electrică. Își dau seama că au făcut o investiție deșteaptă, care inițial costa mult, dar care are costuri de exploatare aproape zero”, a spus Cătălin.

Acesta a mai explicat că e foarte important ca clientul să știe la ce vrea să folosească bicicleta electrică, pentru că în funcție de asta trebuie să aleagă motorul.

„O să fac o comparație ușor nefericită cu domeniul auto. Dacă îți cumperi o mașină pentru a merge la muncă, nu ți-o cumperi pe cea mai frumoasă sau mai puternică, o cumperi pe cea mai practică. În schimb, dacă îți cumperi o mașină să mergi cu ea la munte sau pe nu știu unde, atunci lucrurile se complică și se scumpesc. La fel este și cu bicicletele electrice și motoarele pentru ele. Unele sunt gândite să te ducă din punctul A în punctul B, cât mai ieftin și eficient, dar fără performanțe notabile; în schimb, altele sunt făcute să te ducă până sus pe munte și înapoi”, a zis el.

Nu se laudă că sunt singurii – sau printre puținii – care fac conversii în București, dar spune că, probabil, sunt singurii care oferă bon fiscal. Au vrut de la început să fie corecți, să plătească taxele, să respecte legislația și să aducă o altă viziune pe piața de servicii din Capitală.

Cătălin, în fața primului atelier

„Ne-am dorit și încă ne dorim să fim atelierul de biciclete din cartier unde găsești o soluție la orice problemă ai cu bicicleta. Magazinele mari nu își bat capul cu probleme mai dificile sau consumatoare de timp. Am investit în scule dedicate pe care unii clienți au zis că le-au găsit doar la noi. Scopul final este să încercăm să ajutăm pe toată lumea”.

După o mie de kilometri făcuți cu bicicleta sa Sprint Maverick HDB, convertită într-una electrică, antreprenorul Bogdan a revenit la Bike Geek și le-a zis băieților că este foarte încântat de alegerea făcută.

Despre autor: Oana Racheleanu

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Pe ei îi caută Oana Racheleanu, despre ei îi place să scrie.

Comentarii

comentarii