Un dosar penal în primele trei luni de funcționare a Radarului pădurilor

in Legislatie, Popular, Recomandate 5 February 2015 4,864 Views

După primele trei luni de funcționare, sistemul de urmărire a masei lemnoase cunoscut sub numele de “Radarul pădurilor” s-a lăsat cu un dosar penal în urma controalelor efectuate pe baza apelurilor de la cetățeni.  Funcționalitatea sistemului se regăsește în valoarea amenzilor aplicate, dar și a altor metode de combatere a tăierilor ilegale de lemne a declarat, pentru Green Report, Dan Achim, directorul Direcției Managementul Resurselor Forestiere din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

radarul-padurilor-620x400

“Valoarea sancțiunilor contravenționale din perioada 9 octombrie 2014 – 23 ianuarie 2015 a fost de 57.500 de lei, iar în urma controalelor s-a întocmit un singur dosar penal”, a spus Achim. Din datele furnizate de Ministerul Mediului, valoarea totală a amenzilor acordate în 2014 pentru nerespectarea legislației de circulație a materialului lemnos, unde se încadrează “Radarul pădurilor”, a fost de 8.328.250 lei.

Potrivit sursei citate, volumul de material lemnos confiscat în primele trei luni de funcționare a sistemului “Radarul pădurii” a fost de aproximativ 130 metri cubi. Conform legislației, valoarea metrului cub în 2014 a fost stabilită la 85 de lei, prin urmare valoarea materiei confiscate este de aproximativ 11.000 de lei. Județele cu cel mai mare volum de material lemnos confiscat fiind Alba, Bistrița Năsăud și Vâlcea.

Reprezentanții Ministerului Mediului spun că sistemul este foarte bun, iar în timp va deveni și mai eficient. A înăsprit condițiile de lucru pentru cei care preferau să activeze în afara legii și multe depozite de lemne ilegale s-au închis sau au fost abandonate.

Controlul transporturilor de lemn este efectuat de polițiști, angajați ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic și de vânătoare și vameși. De asemenea, cetățenii sunt încurajați să facă sesizări sau să ceară verificarea unui transport, apelând 112 și indicând numărul mașinii de transport. Numărul apelurilor efectuate prin 112 în perioada 9 octombrie 2014 – 23 ianuarie 2015, înregistrate la Serviciul de Transmisiuni Speciale, a fost de 4097. Din totalul alertelor, 1056 de transporturi au fost ilegale, 159 nu aveau număr de înmatriculare, restul de 2882 s-au dovedit a fi legale.

Deși funcționarea sistemului a coincis cu perioada sărbătorilor de iarnă, niciun pom de Crăciun nu a fost confiscat  în baza procedurilor “Radarului pădurilor”. Cu toate acestea, numărul de pomi de Crăciun confiscați în 2014 a crescut de peste șapte ori față de perioada anului precedent, 2013. Astfel, numărul a crescut de la 1.572 de pomi confiscați, la 13.673.

Niciun transport de lemne fără cod unic

“Radarul pădurilor” este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real. Prin Hotărârea de Guvern nr. 470/2014 s-a stabilit că, începând cu data de 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepția lemnului “pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic.

Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone. Datele de pe avizul de însoțire a transportului vor fi verificate de sistem și, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic care trebuie înscris în avizul de însoțire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicația nu generează codul unic și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă către organele de control.

Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica și fără oprirea mașinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.

Când ajunge la destinație, lemnul nu poate fi recepționat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeași verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.

Citește și:

Radarul Pădurii, sistemul prin care orice persoană poate semnala un transport ilegal de lemne

Europa are mai multe păduri decât acum 100 de ani

FOTO O plimbare prin pădurile virgine ale României, care deține 65% din pădurile neatinse de om din Europa

Comentarii

comentarii