Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Un eurodeputat roman a impus criteriul verde pentru achizitiile din transportul public

Comisia pentru transport si turism a Parlamentului European (TRAN) a aprobat joi seara, cu unanimitate de voturi, avizul eurodeputatei social-democrate Adriana Ticau la "Directiva privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic". Noua directiva va permite autoritatilor contractante sa introduca printre criteriile utilizate pentru achizitia de vehicule destinate transportului public si criteriul "verde", care cuantifica impactul utilizarii vehiculului asupra mediului.

Costul operational calculat pentru intreaga perioada de viata a vehiculului va fi introdus incepand cu 2012, in caietele de sarcini destinate achizitiei de vehicule ecologice de catre autoritatile locale sau de catre operatorii ce furnizeaza, pe baza de contract, servicii de transport public unei autoritati publice. Acest cost operational va include pe langa pretul initial de achizitie si costul estimat al carburantului ce va fi utilizat pe durata normala de viata a vehiculului, costul emisiilor de CO2 si a emisiilor poluante. Pana in 2012, orice autoritate contractanta poate utiliza in mod voluntar acest criteriu.

"Scopul directivei de a reduce poluarea cauzata de transportul rutier in mediul urban poate fi realizat daca aceasta directiva va deveni un instrument in slujba autoritatilor locale. Noile tehnologii si eficienta energetica fac insa ca pretul vehiculelor curate si eficiente energetic sa fie mare. Reducerea pretului poate fi obtinuta doar in conditiile unei economii de scala", a afirmat Ticau. "Autoritatile locale trebuie insa sa fie informate si cu privire la noile prevederi si la sursele de finantare disponibile pentru achizitia de vehicule ecologice", a subliniat eurodeputata.

Comisia TRAN a aprobat majoritatea amendamentelor propuse de Adriana Ticau, care astabilit, prin avizul sau, pozitia Comisiei de transport si turism in materie. Statele membre pot incuraja achizitionarea de vehicule de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, inclusiv instalarea ulterioara de motoare si piese de schimb pe aceste vehicule atunci cand acestea nu au depasit 75% din durata normala de viata.

Tot potrivit amendamentelor, autoritatile locale, regionale sau nationale ale caror achizitii de vehicule ecologice reprezinta cel putin 30 la suta din totalul anual de achizitii specifice pot folosi eticheta "transport rutier urban nepoluant si eficient din punct de vedere energetic". Comisia Europeana va stabili un design uniform pentru aceasta eticheta. Incepand cu 1 ianuarie 2013, utilizarea acestei etichete va fi rezervata autoritatilor sau partilor contractante cu achizitii anuale de vehicule de transport public rutier ecologice in proportie de 100%.

De asemenea, Comisia TRAN a decis ca autoritatile publice pot incuraja imbunatatirea gestionarii traficului urban prin intermediul unor componente specifice de infrastructura vizand eficientizarea transporturilor publice. "Consider ca este foarte important ca autoritatile locale sa investeasca in eficientizarea traficului urban si in special a transportului public de calatori prin alocarea unor benzi dedicate taximetrelor si mijloacelor rutiere pentru transportul public de calatori; numai in felul acesta transportul public de calatori poate atrage mai multi pasageri", a conchis Adriana Ticau.

Statele membre ar trebui sa informeze autoritatile si partile contractante nationale, regionale sau locale, care ofera servicii de transport public pentru pasageri in baza unei licente, a unui permis sau a unei autorizatii acordate de autoritatile publice, privind dispozitiile legate de achizitionarea de vehicule de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic.

spot_img

Ultimele știri