Un studiu arată că viitorul bike-sharing-ului sună bine

Elliot Fishman, un cercetător de la Institute for Sensible Transport din Australia, a realizat un studiu prin care a aflat ce anume face ca sistemele de bike-sharing din întreaga lume să fie atât de populare, informează Treehugger.com

bike sharing

Bikeshare: A Review of Recent Literature” a fost publicat la începutul acestui în Transport Reviews, și oferă o imagine de ansamblu a stadiului cercetării privind programele de bike-share (BSP).

Fishman a adunat la un loc niște informații impresionante legate de creșterea bike-sharing-ului. Iată câteva dintre ele:

  • Între 2004 și 2014, BSP au crescut de la 13 sisteme la 855, 54 dintre ele aflându-se în Statele Unite
  • Sistemele cu cele mai multe biciclete se află în Paris (17.902), în Londra (9.901), în Changsu, China (5.924) și în New York (5.233)
  • În prezent, cele mai multe sisteme de bike-share sunt „de a treia generație”, ceea ce înseamnă că pot fi plătite cu ajutorul cărților de credit, bicicletele pot fi urmărite prin GPS și, cu ajutorul aplicațiilor de smartphone, poate fi verificate stațiile și disponibilitatea bicicletelor
  • Barcelona e orașul în care locuitorii fac cele mai multe drumuri cu bicicleta luate prin sistemele de bike-sharing, zilnic

Fishman a constatat că bike-sharing-ul este cel mai folosit tocmai în orele de vârf, între 7 și 9 dimineața, și între 4 și 6 seara, în timpul săptămânii. Acesta e un aspect important pentru viitorul bike-sharing-ului, având în vedere că orașele devin din ce în ce mai aglomerate. Motivul principal pentru care utilizatorii apelează la bike-share, conform unui sondaj realizat în Washington D.C., spune Fishman, este confortul: 69% dintre utilizatorii intervievați au spus că motivul cel mai important pentru care folosesc sistemele de bike-sharing e ușurința cu care se pot deplasa.

În aproape toate cazurile studiate, bike-sharing-ul reduce numărul de kilometri care ar fi parcurși de către cetățeni cu autovehicule. Singura excepție este Londra. Dezavantajul constă în faptul că oamenii care folosesc bike-sharing-ul îl înlocuiesc cu mersul pe jos sau cu transportul public, mai degrabă decât cu un drum cu mașina. Asta înseamnă că operatorii sistemelor de bike-sharing vor trebui să facă mai mult pentru „a încuraja utilizarea lor, și, astfel, să maximizeze beneficiile sociale și de mediu pe care acestea le oferă”, spune Fishman.

În același timp, multe orașe au ajuns să înțeleagă că crearea infrastructurii care să favorizeze la nesfârșit mașinile, duce la creșterea numărului de autoturisme în trafic. Iar asta înseamnă blocaje de trafic, accidente, decese și înrăutățirea sănătății locuitorilor.

Gilles Vesco, un politician care a contribuit la înființarea programului de bike-sharing din Lyon, Franța, crede că tehnologia digitală facilitează renunțarea la mașini, în orașe. Vesco spune că platformele de colaborare ale aplicațiilor de smartphone vor aduce la un loc diverse servicii – transport public, bike-sharing și car-sharing – pentru a permite oamenilor confortul de care au nevoie în deplasările lor prin oraș.

În timp ce unii oameni susțin că am atins un număr de vârf al mașinilor iar alții prezic că numărul autoturismelor din întreaga lume va continua să crească, piața de bike-sharing pare „roz”. Roland Verger, un consultant din Marea Britanie, spune că până în anul 2020, piața de bike-sharing va valora aproximativ 5 miliarde de dolari.

Sursă foto: Flickr.com

Mai citește și:

Cu bicicletele studentObike în Vama Veche

Studenții au dat o mână de ajutor la repararea bicicletelor studentObike

 

spot_img

Ultimele știri