UPCYCLING în ROMÂNIA: Upcycling-ul nu rezolva problema deșeurilor, dar poate fi sustenabil

in Recomandate, Upcycling în România 1 June 2016 1,050 Views

Designerii ╚Öi me╚Öterii care valorific─â de╚Öeuri ╚Ötiu c─â, prin activitatea lor, nu vor sc─âpa ╚Ťara de infringement ╚Öi nici nu vor avea o contribu╚Ťie semnificativ─â la ├«ndeplinirea ╚Ťintelor de reciclare din Rom├ónia. ╚śi, totu╚Öi, valorific─â de nebuni gunoiul altora, at├ót pentru a-╚Öi asigura un venit care s─â le permit─â s─â continue afacerea sau s─â o extind─â, c├ót ╚Öi dintr-o pornire anti-consumerist─â ╚Öi o dorin╚Ť─â de a educa masele cu privire la reciclare.

upcycling profit

Cei de la Reciclare Creativ─â, Upside Down, remesh, Turific, Wood be nice, QUIB, Tubatect, PinkLime, PIMP the GARBAGE, Upcycling Deluxe, Bolsos Berlin, El Reinventor, Freitag ╚Öi Upcyclist sunt con╚Ötien╚Ťi de limit─ârile activit─â╚Ťii de valorificare creativ─â a de╚Öeurilor. Ei ╚Ötiu c─â, oric├ó╚Ťi ar fi, nu vor putea niciodat─â s─â preia nici m─âcar o mic─â parte din ceea ce se arunc─â la nivel na╚Ťional. De aceea, lupta lor se duce pe terenul v├ónz─ârilor.

Profitul, unul dintre obiectivele designerilor-ÔÇ×gunoieriÔÇŁ

To╚Ťi designerii ╚Öi me╚Öterii cu care am vorbit vor s─â fac─â profit. ┼×i e ╚Öi normal. Altfel, nu ╚Öi-ar mai putea continua activitatea, care are ╚Öi un impact benefic asupra mediului.

Daniel (El Reinventor) spune c─â are momente ├«n care afacerea merge foarte bine, dar ╚Öi momente ├«n care ├«i e greu. ÔÇ×Dar dac─â nu ar fi profitabil─â, nu a╚Ö face-o, c─âci nu a╚Ö avea din ce tr─âi, fiind liber profesionistÔÇŁ. La fel fluctueaz─â ╚Öi activitatea celor de la Wood be nice, care au perioade cu foarte multe comenzi, dar ╚Öi perioade ├«n care sunte nevoi╚Ťi s─â se relaxeze. Alina (Reciclare Creativ─â) are o explica╚Ťie: cererile, cel pu╚Ťin din partea companiilor, variaz─â ├«n func╚Ťie de evenimentele speciale (Pa╚Öte, Cr─âciun, M─âr╚Ťi╚Öor, evenimente interne).

Stefan (Upcycling Deluxe) recomand─â tuturor celor care vor s─â fie profitabili s─â ├«ncerce s─â treac─â de la stadiul de art─â la cel de afacere, s─â creeze modele reproductibile ╚Öi s─â men╚Ťin─â totodat─â standardele de calitate ale produselor. Este ├«ntocmai ceea ce ├«ncearc─â Upside Down s─â fac─â, prin consultarea consumatorilor ╚Öi colabor─ârile cu rev├ónz─âtorii (Wunderkraft, C─ârture╚Öti, Librarium, Electric Castle, TIFF, Street Delivery).

upcycling upside down

Stand al celor de la Upside Down

┼×tefan (Pink Lime) are o viziune de business la fel de pragmatic─â:

Am demonstrat că pot face lucruri și că le pot vinde, însă următorul nivel ar fi să pot vinde produse atât de bine încât să pot plăti oameni și să am un business care să facă câteva sute de mii de euro. Aici trebuie să ajungi. Eu așa văd industria reciclării. Dacă vrei să ai impact, trebuie să ai cifre de afaceri mari și să rulezi foarte multe deșeuri.

Pe l├óng─â ob╚Ťinerea de profit, cei care fac upcycling au ╚Öi un scop nobil, altul dec├ót idealul irealizabil de a avea un impact major asupra industriei de╚Öeurilor. Prin produsele lor, ace╚Ötia vor s─â atrag─â aten╚Ťia asupra problemei risipei din societatea de ast─âzi. A╚Öadar, fac educa╚Ťie.

Educa╚Ťia, singura cale spre consum sustenabil

Alina de la Reciclare Creativ─â este realist─â. ┼×tie c─â upcycling-ul este doar un instrument de educare, iar nu o solu╚Ťie pentru problema de╚Öeurilor.

Realist vorbind, dac─â te ui╚Ťi c├ót material reciclat se consum─â ├«n produsele astea, impactul nu este foarte mare.┬á├Äns─â, e un mod de a trage un semnal de alarm─â ╚Öi de a ├«mpinge c─âtre decizii care s─â aib─â un impact mare ├«n modul de consum. Are un rol educa╚Ťional: companiile ╚Öi institu╚Ťiile ├«╚Öi pot schimba politicile de achizi╚Ťii, iar consumatorilor cu genul acesta de proiecte ├«i poate determina s─â ├«╚Öi schimbe comportamentul. ┼×i atunci, e clar c─â poate avea un impact.

Raluca, de la remesh, a g─âsit ╚Öi o explica╚Ťie pentru reticen╚Ťa rom├ónilor fa╚Ť─â de consumul sustenabil:

Trebuie s─â vedem cum sensibiliz─âm noi ni╚Öte oameni care au discursul c─â ÔÇ×p─ârin╚Ťii mei nu au avut ╚Öi eu acuma pot s─â cump─âr ultimul iPhone ╚Öi las lumina aprins─â, pentru c─â pot, am bani ╚Öi potÔÇŁ. Aceasta este mentalitatea la noi ╚Öi ├«nc─â va mai fi o perioad─â ├«n care numeri oarecum pe degete oamenii care sunt sensibiliza╚Ťi la acest nivel, c─â ei au o responsabilitate individual─â ╚Öi c─â po╚Ťi s─â faci prin puterea exemplului t─âu un bine planetei sau ├«n general.

Societatea de consum, în curs de schimbare?

Alina spune c─â deja a remarcat o evolu╚Ťie, fa╚Ť─â de momentul c├ónd au ap─ârut ei pe pia╚Ť─â. Dac─â, la ├«nceput, abia primeau c├ó╚Ťiva bani cu care ├«╚Öi acopereau o parte din costurile de participare la t├órguri, acum, companiile care cer traininguri de reciclare ├«╚Öi aloc─â bugete, iar oamenii de r├ónd par mai dispu╚Öi s─â asculte pove╚Ötile produselor ╚Öi s─â pl─âteasc─â pentru ele. Alinei ├«i place s─â cread─â c─â ╚Öi ei, cei de la Reciclare Creativ─â, au avut un rol ├«n a educa pia╚Ťa.

reciclare upcycling creativa

Atelier al celor de la Reciclare Creativ─â

La fel sau poate chiar mai optimist este Adrian (Tubatect). El crede ├«n viitorul upcycling-ului ╚Öi sper─â ca astfel de solu╚Ťii s─â devin─â comune.

Pe termen lung, cred c─â ne cost─â mai pu╚Ťin s─â facem upcycling ╚Öi reciclare dec├ót s─â producem lucruri noi, c─âci dac─â acum vin din China la un cost foarte greu de concurat. Dar impactul de mediu din China ne afecteaz─â ╚Öi pe noi. Spunem c─â produc la ei, polueaz─â la ei, dar norul ─âla se plimb─â, de la ei la noi ╚Öi ├«n toat─â lumea. ├Änc─â nu ╚Ötim efectele pe termen lung a progresului tehnologic sau a consumului incredibil.

Solu╚Ťia, crede Adrian, st─â ├«n educarea publicului: ÔÇ×Un pas ├«nainte ar fi ca fiecare om s─â se g├óndeasc─â de dou─â ori ├«nainte s─â cumpere un produs. S─â se g├óndeasc─â la alternative: ├«l cump─âr pe ─âsta cu 5 lei sau ├«l cump─âr pe cel─âlalt, care e reciclat, cu 7 lei. Aici ar trebui s─â se fac─â foarte mult─â publicitate. Cei 2 lei nu ├«i dai pentru produc─âtorul corpului reciclat, ├«l dai pentru o via╚Ť─â mai bun─â, pentru viitorul t─âu.ÔÇŁ

Dup─â o asemenea not─â pozitiv─â, nici nu mai este loc de final. Vreau doar s─â le mul╚Ťumesc arti╚Ötilor, designerilor, me╚Öterilor, pentru optimismul ╚Öi inspira╚Ťia insuflate.

Comentarii

comentarii