Valer Hancaș, Kaufland România: “Sustenabilitatea a devenit o filosofie integrată în toate acțiunile noastre”

in CSR 15 January 2021 475 Views

Kaufland România este una dintre companiile recunoscute din România pentru implicarea în proiecte de sustenabilitate. Îm 2020 a primit pentru al treilea an consecutiv recunoașterea pentru „Cea mai sustenabilă companie din România”, conform studiului CSR Index. Strategia de CSR a companiei se bazează pe 5 divizii de importanță strategică: educație, mediu, proiecte sociale, sport și sănătate, cultură. În 2019, compania a reușit să diminueze cu aproximativ 6% intensitatea energetică față de 2018 și a înregistrat o scădere de aproximativ 5% a intensității emisiilor, comparativ cu 2018. De asemenea, investițiile ultimilor doi ani în proiecte comunitare au depășit 70 de milioane de lei în comunitate, venind în sprijinul a peste 3,4 milioane de beneficiari. 

Cât de importantă este pentru Kaufland integrarea principiilor de sustenabilitate în strategia de business și managementul operațiunilor?

Pentru noi, sustenabilitatea a depășit de mult timp conotația de reciclare sau practici fair trade. La Kaufland, sustenabilitatea a devenit o filosofie integrată în toate acțiunile noastre, pentru că ea înseamnă, în primul rând, a acționa cu grijă, responsabilitate și recunoștință față de cei din jur.

Sustenabilitatea nu este un trend, ea face parte din modelul de business Kaufland, de la cum luăm fiecare decizie în parte, la modul în care protejăm parteneriatele pe care le avem cu producătorii locali și oamenii din echipă.Este inclusă în ADN-ul companiei.

Credem cu tărie că implicarea face diferența! Această promisiune stă la baza tuturor demersurilor noastre și politicilor pe care le adoptăm. Avem acțiuni și obiective concrete pe care le măsurăm de la an la an, cu ajutorul unui institut, ale căror rezultate le publicăm apoi în Raportul de Sustenabilitate, realizat în linie cu standardele internaționale de raportare GRI.

Anul acesta am primit pentru al treilea an consecutiv recunoașterea pentru Cea mai sustenabilă companie din România”, conform studiului CSR Index, datorită investițiilor majore pe care le-am făcut în ultimii ani în toate proiectele noastre ce ajută la dezvoltarea sustenabilă a României

O parte importantă a sustenabilității este și investiția în comunitate, pe care noi o cântărim prin proiectele de CSR.

În strategia noastră de CSR, urmăm 5 piloni:

  • educație;
  • mediu;
  • proiecte sociale;
  • sport și sănătate;
  • cultură.

În ultimii doi ani, am investit mai mult de 70 de milioane de lei în comunitate și am susținut 266 de proiecte comunitare, ce au venit în sprijinul a peste 3,4 milioane de beneficiari. Totodată, am derulat 3 programe de finanțare pentru organizațiile non-guvernamentale.

În 2019, am reușit să diminuăm cu aproximativ 6% intensitatea energetică față de 2018 și tot în 2019, am avut o scădere de aproximativ 5% a intensității emisiilor, comparativ cu 2018.

Folosim tehnologii ecologice în construcția magazinelor, investim peste 300 de milioane de euro anual pentru tehnologii inovatoare, modernizare și expansiune.

Misiunea noastră este aceea de a fi un partener implicat și susținător activ al comunității și al economiei locale și de a contribui la creșterea gradului de conștientizare a consumului responsabil.

Care sunt principalii piloni de sustenabilitate luați în considerare de Kauflandîn stabilirea strategie de business?

Implicarea în proiecte de comunitate și mediu, reducerea consumului de plastic,consumul conștient, prin limitarea resurselor și a risipei, aceștia ar fi principalii piloni de sustenabilitate pe care îi luăm în considerare în elaborarea strategiei noastre de business.

Promovăm politici anti-plastic, politici de combatere a risipei alimentare, oferim clienților posibilitatea de a recicla în toate magazinele noastre, avem programe speciale de angajare a persoanelor cu dizabilități.

Avem o strategie la nivel de grup, denumită ReSet Plastic, care cuprinde cinci domenii de acțiune: reducerea cantității de plastic din ambalaje – Reduce, regândirea designului acestora – Redesign, reciclarea și eliminarea completă a plasticului – Recycle, Remove, precum și inovare și educare în acest domeniu – Research.

Obiectivul strategiei este ca până în anul 2025 utilizarea plasticului să fie redusă cu 20%, iar 100% din ambalajele produselor marcă proprie să fie realizate din materiale care permit un nivel maxim de reciclabilitate.

Am fost primii pe piață care au introdus pungile reutilizabile. Încercăm să îi inspirăm permanent pe clienții noștri să adopte o atitudine eco, prietenoasă cu mediul înconjurător și le reamintim permanent importanța reutilizării.

Credem că un viitor sustenabil înseamnă să evităm consumul de plastic, să reutilizăm și să consumăm mai conștient.

Cum a influențat pandemia strategia de sustenabilitate a companiei în România?

Pandemia a însemnat în primul rând un test al promisiunilor făcute de companii. Anul acesta, a fost momentul în care companiile au fost puse în ipostaza de a răspunde cu adevărat nevoilor comunității și de a fi alături de consumatorii lor mai mult ca oricând. A fost și este in continuare o lecție și un test de loialitate față de oameni. Dar și un test de echipă, la nivel de organizare internă.

Ne-am luat angajamentul de a fi mereu aproape de oameni, iar in 2020 Kaufland a trecut această încercare cu succes.

Am adoptat rapid și eficient toate măsurile de siguranță necesare.Am fost alături de anjagați, prin sprijin permanent și măsuri prompte de siguranță. Ne-am ajutat partenerii, furnizorii mici și mijlocii, prin implementarea unor termene de plată mult mai rapide, la 3 sau la 7 zile. În acest moment, peste 85% din furnizorii Kaufland sunt din România, iar procentul crește de la an la an.

Am demonstrat clienților noștri că se pot baza pe noi în orice moment, printr-un nivel de siguranță înalt, campanii de educare și rsponsabilizare, aprovizionare constantă. În această perioadă, au fost extinse platformele de comenzi online cu livrare la domiciliu, în mai multe orașe, dar și în mediul rural. Totodată, am venit în sprijinul persoanelor defavorizate, oferind livrare gratuită acasă.

Pentru a diminua efectele negative ale pandemiei, am finanțat până acum investiții de peste 2 milioane de euro.

Ce rol va juca sustenabilitatea în post-pandemie?

Viitorul sustenabilității depinde de noi. Pentru noi, viitorul înseamnă reutilizarea materialelor, a resurselor naturale. Vom continua să susținem lupta anti-plastic și de conștientizare a irosirii și a modului nostru de viață, cu accent inclusiv pe risipa alimentară.

Chiar dacă în pandemie,în focus s-au aflat măsurile igienico-sanitare, adoptate pentru siguranța tuturor, în perioada post-pandemie vom căuta noi modalități de adaptare, care să coincidă cu viziunea noastră privind importanța sustenabilității. Vom continua să transformăm în realitate principiile noastre și să implementăm soluții. 

Este important să ne adaptăm la noua realitate, păstrând sustenabilitatea ca element cheie în toate demersurile noastre.

Care sunt criteriile pe care le aveți în vedere atunci când demarați un nou proiect de sustenabilitate?

Viziunea noastră de bază cu privire la investițiile în proiecte de responsabilitate a rămas și va rămâne constantă, indiferent de schimbările prin care trecem. Misiunea noastră este să fim alături de comunitate. La Kaufland, ne ghidăm după sloganul nostru implicarea face diferența. Iar aceasta e o promisiune de la care nu ne putem abate.

Prin urmare, atunci când demarăm un proiect nou pentru noi contează cel mai mult schimbarea reală pe care acesta o poate aduce și ajutorul oferit comunității, fie că vorbim despre proiecte ale căror rezultate pot fi vizibile pe termen scurt sau pe o perioadă mult mai îndelungată.

Orice pas mic îndreptat către schimbare, pentru noi constituie o reușită!

Care au fost cele mai de impact proiecte de sustenablitate desfășurate de Kaufland și care sunt rezultatele?

Avem numeroase proiecte cu un impact real și rezultate care ne fac zi de zi să fim mândri de modul în care reușim să construim o zi de mâine mai bună.

Una dintre acțiunile noastre a fost programul de diminuare a irosirii necontrolate a pungilor subțiri de unică folosință. Acțiunea noastră de a delista pungile de unică folosință de la raioanele fructe-legume și a le înlocui cu pungi biodegradabile a fost o premieră. Am fost primul retailer care a pus și un preț pe acestea – 10 bani, din dorința de a încuraja clienții să reutilizeze, să fie precauți cu privire la consumul de plastic și am oferit, de altfel, alternative.

Pe lângă pungile biodegradabile, am listat săculeți reutilizabili pentru cântărirea produselor de la raionul legume-fructe. Estimările arată că prin introducerea acestor măsuri în magazine, cantitatea de plastic de unică folosință, nereciclabil, este redusă cu 40 de tone de ambalaje/lună.

În plus, nu este neapărat nevoie ca legumele și fructele să fie puse în pungă de unică folosință, Kaufland înțelege că cea mai bună variantă pentru mediul înconjurător este neutilizarea niciunui tip de pungă, fie ea și din bioplastic, de aceea transmitem constant clienților faptul că pot cântări legumele și fructele în mai multe moduri permise în magazinele noastre:

  • fără nicio pungă, punând produsele direct pe cântar, dacă cantitatea sau articolul le permite (de exemplu pentru banane sau un pepene galben);
  • în punga reutilizabilă adusă de client de acasă;
  • în săculeț reutilizabil pentru legume-fructe, pe care clienții îl pot cumpăra din magazine;
  • dacă nu au la ei o alternativă reutilizabilă, clienții pot cumpăra o pungă biodegradabilă din magazin.

Cât despre rezultate, am fost bucuroși să vedem că doar după 2 luni de la lansare, utilizarea pungilor a scăzut cu 65%, o schimbare pozitivă de comportament, în rândul clienților.

Mai mult, Începând cu 1 ianuarie 2020, în Kaufland nu mai există pungi de plastic, acestea fiind înlocuite cu o versiune biodegradabilă, inclusiv la casele de marcat.

Totodată, pe fondul unei lipse acute de soluții eco-friendly în jurul nostru, mă bucur să observ tot mai multe companii care direcționează bugete în crearea de infrastructuri de sustenabilitate.

Pentru noi a fost, de exemplu, infrastructura de automate de reciclare din parcările Kaufland,  sau prima rețea publică de încărcare rapidă a mașinilor electrice lansată în 2016. În prezent, dispunem de 50 de astfel de automate de reciclare iar rețeaua pentru încărcarea mașinilor electrice acoperă 20 de orașe.

,,Broscuța” este, de asemenea, un alt proiect de succes, un proiect ce reprezintă o inovație și o premieră la nivelul pieței, prin care se pot recicla produse din plastic de uz personal sau de curățenie, ale căror ambalaje sunt foarte dificil de reciclat, din cauza procesului minuțios de sortare, pe tipul de material, respectiv de culori.

„Grădinescu” este un alt proiect cu care ne mândrim. Organizat împreună cu Institutul de Cercetare în Permacultură din România, constă într-o rețea de grădini urbane, amplasate pe acoperișurile magazinelor Kaufland, în parcările sau în spatele magazinelor, în școlile din Capitală, concepute pentru a fi îngrijite de locuitori – prin participare şi de echipa Grădinescu – prin expertiză, facilitare şi cercetare. Grădinescu  reprezintă practic un model de regenerare urbană ce exemplifică cum sisteme de permacultură, educaţie, economie circulară, energie şi hrană se pot îmbina creativ  într-o reţea de grădini urbane, care să aducă un plus de energie şi vitalitate în viețile orășenilor.

Reutilizarea este viitorul. Consumul conștient. Limitarea resurselor, a risipei. Aici intervine și conceptul de mindful living, unul spre care tindem din ce în ce mai mult.

Reciclarea – magazinul a devenit locul unde nu doar cumperi, ci și reciclezi responsabil.

În acest an, mai mult ca oricând, soarta planetei depinde de a fi cu toții responsabili față de cei din jur. Este urgent să integrăm cu toții solidaritatea în modul de a trăi.

Cum monitorizați impactul acțiunilor voastre la nivelul societății și cum vă ajută acestea, concret, în performanțele de business?

Monitorizăm permanent impactul acțiunilor noastre la nivelul societății prin întocmirea raportului de sustenabilitate pe care îl realizăm anual și care ne ajută să avem o imagine de ansamblu asupra activității noastre.

Vrem să fim transparenți, astfel încât rezultatele pe care le publicăm în raport pot fi accesibile publicului larg.

Care sunt provocările în întocmirea raportului sustenabilitate?

Colectarea datelor și structurarea lor reprezintă poate cea mai mare provocare în întocmirea Raportului de Sustenabilitate, însă este o muncă în echipă, în care fiecare membru își cunoaște foarte bine rolul și, mai ales, scopul final.Procesul de întocmire a raportului urmărește metodologia standardelor GRI (Global Reporting Initiative), iar conținutul său este realizat de o echipă de profesioniști.

Considerăm că o comunicare transparentă a acțiunilor de responsabilitate socială pe care le întreprindem ne întărește angajamentul pe care ni-l asumăm pentru comunitate.

Care sunt îmbunătățirile în întocmirea rapoartelor de până acum și ce anume aveți în vedere să îmbunătățiți pe viitor?

Am îmbunătățit, în primul rând, structura raportului, acesta fiind împărțit în 5 mari capitole, care prezintă detaliat activitatea noastră pe fiecare palier. Informațiile sunt structurate astfel încât să ofere detalii și cifre de interes pentru toți partenerii noștri și părțile interesate.

Colectarea datelor se face din toate magazinele, centrele noastre de logistică și sediile centrale, oferind o imagine de ansamblu transparentă cu privire la activitatea noastră. Pentru noi, Raportul de Sustenabilitate reprezintă o evaluare a muncii de zi cu zi, ne arată rezultate concrete și ne ajută să dezvoltăm noi strategii.

Comentarii

comentarii