V├ónz─ârile de ma┼čini electrice la nivel global au crescut cu 50% ├«n 2017

in Transport 5 June 2018 18 Views

Num─ârul vehiculelor electrice a urcat anul trecut cu 54% pe plan global, ajung├ónd la nivelul record de 3,1 milioane, dar pentru a stimula cre┼čterea v├ónz─ârilor sunt necesare mai multe subven┼úii ┼či investi┼úii ├«n cercetare, se arat─â ├«ntr-un raport publicat de Agen┼úia Interna┼úional─â a Energiei (IEA).

├Än aceast─â categorie sunt incluse automobile electrice hibride, cele care folosesc baterii electrice ┼či baterii de combustie.

├Än 2017, pe pia┼úa chinez─â au fost livrate 40% dintre vehiculele electrice comercializate la nivel mondial, ├«ns─â cota de pia╚Ť─â a r─âmas la un procent modest de 2,2%.

├Än Norvegia, vehiculele electrice au de departe cea mai mare cot─â de pia╚Ť─â pe plan mondial, dar chiar ╚Öi acolo aceasta se situeaz─â la doar 6,4%, potrivit IEA.

Cu toate acestea, agen╚Ťia de la Paris este optimist─â cu privire la perspectivele sectorului de ma╚Öini electrice.

“Politicile de sprijin ╚Öi reducerile de costuri vor conduce probabil la o cre╚Ötere semnificativ─â a consumului pe pia╚Ť─â (vehiculele electrice) ├«n perioada de perspectiv─â p├ón─â ├«n 2030”, se arat─â ├«n raport.

├Än cazul ├«n care factorii de decizie ├«╚Öi onoreaz─â angajamentele actuale fa╚Ť─â de mediu, num─ârul vehiculelor electrice ar ajunge 125 milioane p├ón─â ├«n 2030. Iar dac─â aceste angajamente ar fi ╚Öi mai ambi╚Ťioase pentru a ├«ndeplini obiectivele privind schimb─ârile climatice, acest num─âr ar putea ajunge la 220 de milioane ├«n 2030.

Dar IEA a spus c─â, pentru ca autovehiculele viitorului s─â dep─â╚Öeasc─â concuren╚Ťii pe benzin─â ╚Öi motorin─â, guvernele vor trebui s─â preia conducerea.

“Privind ├«n perspectiv─â, semnalele cele mai puternice ale politicii actuale fa╚Ť─â de mediu ╚Öi ma╚Öinile electrice provin din din China ╚Öi California, precum ╚Öi din propunerea recent─â a Uniunii Europene privind emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru anul 2030.”

UE s-a angajat s─â reduc─â cu 40% emisiile sale de gaze cu efect de ser─â din 1990 ╚Öi s─â-╚Öi intensifice utilizarea energiei regenerabile cu cel pu╚Ťin 27%.

Fran╚Ťa, care g─âzduie╚Öte cea de-a doua mare industrie a automobilelor dup─â Germania, a anun╚Ťat un plan de a pune cap─ât v├ónz─ârilor de autovehicule pe benzin─â ╚Öi motorin─â p├ón─â ├«n 2040, ca parte a unui plan ambi╚Ťios de a-╚Öi ├«ndeplini obiectivele conform acordului climatic de la Paris.

Vehiculele electrice folosesc baterii în loc de benzină sau motorină, reducându-le astfel în mod considerabil daunele aduse mediului. Dar nici acest domeniu nu este ocolit de controverse.

Trecerea la vehicule electrice va majora cererea pentru anumite materiale, ├«n special cobalt ┼či litiu, folosite la bateriile litiu-ion. O mare parte din aceste materiale provin din Congo, ╚Ťar─â unde exist─â┬á├«ngrijor─âri serioase cu privire la corup╚Ťia din industria cobaltului ╚Öi, adesea, iar condi╚Ťiile de munc─â sunt proaste pentru mineri.

Potrivit sursei citate, cheltuielile de cercetare-dezvoltare (R&D), politicile de sprijin, investi┼úiile ├«n infrastructura de ├«nc─ârcare a bateriilor ┼či ├«mbun─ât─â┼úirea produc┼úiei vor sprijini v├ónzarea de vehicule electrice ┼či vor duce la sc─âderea costurilor bateriilor.

Până acum, majorarea numărului de vehicule electrice a avut un impact limitat asupra cererii de electricitate. În 2017, cerea globală de electricitate pentru toate vehiculele electrice este estimată la 54 TWh, aproape cât cererea de energie din Grecia, apreciază IEA.

Comentarii

comentarii