Zoran Bogdanovic, CEO, Coca-Cola HBC: Oferirea unei vieți noi ambalajelor folosite reprezintă prioritatea agendei noastre de sustenabilitate

in Business 5 June 2019 54 Views

Situația deșeurilor care ne poluează planeta se află, pe bună dreptate, în centrul atenției în ultima perioadă. Înțeleg intensitatea dezbaterilor și a emoțiilor referitoare la această temă  pentru că și pe mine mă deranjează când văd gunoi aruncat în parcuri, pe plaje sau în oceane.

Pentru că suntem o companie care produce și îmbuteliază băuturi, care vinde și dezvoltă branduri în 28 de țări, noi, cei de la Coca-Cola HBC, înțelegem această problemă și rolul nostru în abordarea ei. Tema de anul trecut a Zilei Mondiale a Mediului Înconjurător a fost “combaterea poluării cu deșeuri din plastic”, iar acum, un an mai târziu, aș vrea să ne gândim la ce am făcut pentru a contribui la rezolvarea acestei situații și ce putem face mai bine în următorii ani.

Multă lume mă întreabă de ce nu oprim folosirea plasticului, pur și simplu. Provocarea este faptul că, deocamdată, aceasta este cea mai bună opțiune pentru ambalaje dintre toate materialele disponibile. Pentru că plasticul este sigur, igienic, durabil, flexibil, resigilabil și reciclabil, iar impactul asupra mediului înconjurător pentru producerea și transportul acestui tip de ambalaj este mult mai redus față de celelalte materiale disponibile în prezent. Problemele cu care ne confruntăm astăzi apar în principal după ce ambalajul este folosit și sunt cauzate fie de plasticul care ajunge în gropile de gunoi în loc să ajungă la reciclare, fie pentru că este lăsat la întâmplare în mediul înconjurător. Totuși, lucrurile nu trebuie să stea așa. Dacă putem să recuperăm pentru reciclare suficient de multe deseuri de ambalaje, de o calitate corespunzătoare, acestea devin o materie primă valoroasă, deoarece pot fi reintegrate în circuitul de producție. Și, pe măsură ce tehnologia avansează, suntem tot mai buni la reutilizarea materialelor pe care le punem pe piață sub formă de ambalaje.

O lume fără deșeuri

Împreună cu partenerul nostru strategic, The Coca-Cola Company, începem implementarea unui plan cuprinzător, multianual care vizează în mod direct problemele legate de ambalaje. Această abordare – O Lume fără Deșeuri – are drept scop ca până în 2030 să colectăm și să reciclăm o cantitate de deșeuri de ambalaje echivalentă cu cantitatea de ambalaje pusă pe piață de către noi.

În această direcție, anul trecut, Coca-Cola HBC a lansat un set de ținte care urmează să fie atinse până în 2025, care au fost stabilite pentru a asigura, în continuare, sustenabilitatea operațiunilor  noastre. Ne propunem folosirea unor ambalaje 100% reciclabile; creșterea cantității de PET plastic reciclat în ambalajele noastre, angajându-ne să susținem colectarea echivalentului a 75% din recipientele utilizate pentru băuturile noastre.

99% reciclabil

Am făcut deja pași importanți pentru atingerea acestor obiective. De exemplu, 99% din ambalajele noastre sunt acum din materiale reciclabile și am identificat deja oportunități pentru a îmbunătăți acest indicator, prin asigurarea compatibilității între ambalajele noastre și facilitățile existente pentru reciclare.

În sprijinul eforturilor noastre de a utiliza mai mult PET reciclat (rPET), am stabilit parteneriate ce ne facilitează accesul la furnizori de rPET și la tehnologii adecvate. De exemplu, în Austria am investit într-o fabrică de profil (PET to PET), împreună cu alte companii din industria bunurilor de larg consum (FMCG), unde noi deținem 20% din acțiuni, fapt care a înlesnit anul acesta îmbutelierea brandului nostru austriac de apă, Römerquelle, în sticle obtinute din 100% rPET.

După cum am anunțat recent, de acum înainte, fiecare sticlă a brandului nostru de apă din Irlanda, Deep RiverRock, va fi realizată 100% din rPET, urmând să facem acest lucru și cu alte branduri de apă, de exemplu în Elveția. În plus, vom crește până la 50% ponderea rPET-ului utilizat în ambalajele de Coca-Cola și Coca-Cola Zero în Elveția și Austria, continuând în același timp dezvoltarea facilităților din acest sector în toate cele 28 de țări în care operăm.

Progrese în colectarea deșeurilor

În 2018 am colectat, pentru a fi reciclate, în medie la nivelul Grupului, 45% din echivalentul cantității ambalajelor noastre, în colaborare cu partenerii noștri. În România, în 2018, Coca-Cola HBC și-a îndeplinit integral ținta de 60% stabilită de legislația în vigoare.

Coca-Cola HBC România a fost desemnată, trei ani la rând, cea mai responsabilă companie la nivel local, ocupând primul loc în clasamentul Romania CSR Index în 2016, 2017 și 2018. Câteva rezultate importante ale acțiunilor noastre privind reducerea impactului pe care îl avem asupra mediului înconjurător:

  • Doar în 2017, am redus consumul de apă în procesele de producție din cele trei fabrici locale cu peste 15% față de anul anterior și am redus cu 7% nivelul emisiilor celor trei fabrici din România, față de 2015.
  • Iar din martie 2017, 100% din energia achiziționată pentru  procesele de producție este doar din surse regenerabile și eficiente.

Totodată, în România, am implementat cu succes programul “După Noi, Strângem Tot Noi”, ca parte a platformei noastre de sustenabilitate “După Noi”, un proiect local creat de Coca-Cola HBC. Ca punct de plecare, proiectul a transmis mesaje despre importanța colectării selective a deșeurilor de ambalaje. Anul acesta, în cadrul  “După Noi, Strângem Tot Noi” am devenit parteneri ai proiectului “Harta Reciclării”, lansat de organizația non-guvernamentală Viitor Plus. Harta este o aplicatie web interactivă ce permite identificarea și localizarea punctelor de colectare selectivă a deșeurilor reciclabile din România. În plus, în cadrul unui proiect-pilot, împreună cu Primăria Sectorului 3 și organizația GreenPoint Management am instalat  în centrul Capitalei 30 de pubele inteligente “Big Belly”, pentru colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaje, prin care, doar în primele 75 zile de funcționare, au fost colectate 8,4 tone de deșeuri de ambalaje.,

Nu în ultimul rând, am lansat câteva inițiative importante în diverse alte țări, pentru a crește gradul de colectare a deseurilor de ambalaje pe piețele în care suntem  prezenti. De exemplu, am avut anul trecut un rol activ în Rusia în înființarea primei Organizații de Recuperare a Ambalajelor (RusPRO), împreună cu alti jucatori din industrie. În același timp, am sprijinit inițiativa “Separați cu Noi”, al cărei scop este creșterea gradului de conștientizare a necesității reciclării și a colectării ambalajelor folosite.

În Nigeria, în parteneriat cu industria locală și alte părți interesate, am sprijinit înființarea primei Organizații pentru Recuperarea Deseurilor de Ambalaje. De asemenea, am sprijinit proiecte pentru îmbunătățirea colectării în alte câteva țări, cum ar fi proiectul “Act with imPETus” din Polonia și un proiect pilot de colectare separată a deseurilor de ambalaje în Ucraina.

În plus, lucrăm cu alte părți implicate pentru sprijinirea diverselor proiecte locale de colectare a deseurilor de ambalaje care, în funcție de condițiile de pe fiecare piață în parte, includ Organizații de Recuperare a Ambalajelor și Scheme de Garanție și Retur. Pe piețele în care activăm, facem parte din 19 organizatii de management al deșeurilor din ambalaje și avem, la nivel de Grup, o politică în ceea ce privește deșeurile din ambalaje și reciclarea acestora, care ne oferă cadrul necesar pentru operare în fiecare țară în parte.

Analiza alternativelor

Suntem conștienți de faptul că mai sunt multe de făcut și continuăm să lucrăm cu universități și alte organizații, în căutarea unor alternative la folosirea plasticului. De exemplu, există o oportunitate majoră în ceea ce privește ambalajele secundare, unde avem în vedere trecerea de la folii de plastic la suporturi de carton pentru ambalarea dozelor în baxuri de câte 4-24 de bucăți. Suntem încrezători că, pe măsură ce tehnologia avansează, crește gradul de înțelegere a problemei și sunt identificate din ce în ce mai multe surse de materiale reciclate, de o calitate superioară, ce pot fi folosite în industria alimentară, putem ridica ștacheta, putem crește standardele în ceea ce privește sustenabilitatea ambalajelor noastre și vom da o nouă viață materialelor aflate deja în circulație.

În plus față de eforturile noastre în ceea ce privește ambalajele, tintele noastre – cuprinse în “Misiunea noastră: Sustenabilitatea. Angajamentele pentru 2025” – au drept scop reducerea emisiilor de dioxid de carbon, axarea eforturilor noastre pe utilizarea eficientă a apei, pe procurarea ingredientelor din surse sustenabile, pe nutriție și un stil de viață echilibrat în organizația noastră și în comunitățile din care facem parte. Progresele pe care le înregistrăm în acest domeniu pot fi urmărite în Raportul Anual Integrat, aici: https://coca-colahellenic.com/en/investors/2018-integrated-annual-report/, cât și în Raportul de Sustenabilitate al Coca-Cola HBC România disponibil aici: https://ro.coca-colahellenic.com/media/3091/raport-de-sustenabilitate-2016-2017-coca-cola-hbc-romania.pdf

Comentarii

comentarii