Si masinile electrice polueaza… indirect. Sunt mai eco cele conventionale?

Masinile electrice fac deja parte din peisajul auto al intregii planete. Ele sunt promovate de cele mai multe ori ca fiind solutia eco pentru problemele cu poluarea: zero emisii, dar oare si zero poluare? Ei bine si ele polueaza, se stie deja. Nu doar prin acumulatorii care inmagazineaza energia electrica necesara motorului electric, ci si prin energia insasi. Adica pana sa ajunga in acumulator, ea trebuie produsa undeva, si acel loc este centrala pe carbuni, pentru ca, din nefericire, aceasta este principala sursa de energie a omenirii din prezent. Iar masinile conventionale, cu motor cu ardere interna, sunt din ce in ce mai putin poluante datorita inovatiilor tehnologice si a normelor impuse de Uniunea Europeana.

Prin urmare, daca o persoana dispune de banii necesari, ce ar trebui sa aleaga: o masina electrica sau una pe benzina/motorina. Cat polueaza una si cat cealalta?

Dar sa o luam cu inceputul. Energia pe care o foloseste o masina electrica la noi in tara, spre exemplu, provine din mai multe surse. In procente ar fi cam asa:

41,6% – carbune
5,8% – gaze + pacura
18,4% – nucleara

Deci energia produsa din surse poluante in Romania reprezinta, in procente, 65,8%.

33,1% – hidroelectric
1,1% – eolian (acest procent variaza in functie de viteza vantului)

Iar energia verde reprezinta 34,2 % din totalul celei produse in tara.

Ceea ce inseamna ca cea mai mare parte, adica 65,8% din energia produsa in Romania, este poluanta, mai precis provine din carbune, gaz, pacura sau nuclear. Iar un automobil electric consuma 12 kwh la un „plin” cu care parcurge aproximativ 100 de kilometri. Dupa ultimele raportari ale ANRE, din decembrie 2010, media nationala anuala a C02 rezultat din producerea energiei electrice este de 370 g/kwh.

Daca o masina electrica consuma 12 kwh pentru 100 de km asta inseamna ca pe o distanta de 100 de km emisiile de CO2 sunt de 4440 g/100km.

12kwh/100 km (sursa: Renault) x 370 g/kwh (sursa: ANRE) = 4440 g CO2/100km

Adica, la un kilometru parcurs, o masina electrica emite 44,4 g CO2. Prin comparatie, o masina care foloseste benzina are emisii cuprinse intre 100 (cele mai noi si putin poluante) si 250 g/km.

Insa aici trebuie luate in calcul si emisiile rezultate prin procesele de extragere a petrolului, transportul lui, apoi tranformarea lui in benzina si din nou transportul la pompa. Iar aceste cifre sunt necunoscute. Prin urmare, daca folosim o masina propulsata de combustibili fosili, emisiile de CO2 vor fi cu siguranta mai mari decat in cazul uneia electrice.

Foto: solarcartech.com

Florin Tulbure

Citeste si:

Masinile electrice – viitorul in materie de transport sau doar o noua sursa de poluare?

Test drive Green-report.ro. Mitsubishi i-MiEV, buburuza electrica de oras (FOTO)

Acumulatorii viitorului, compusi din grafit si apa. Se incarca in doar cateva secunde

Gordon Murray Design prezinta T.27, „cea mai eficienta masina electrica din lume” (FOTO)

Test drive Green Report: Fluence, primul sedan 100% electric disponibil in Romania

Renault Twizy, cea mai ieftina masina electrica, poate fi comandata online (VIDEO)

Cea mai "verde" masina de curse din lume, interzisa pentru ca e prea rapida

Mercedes-Benz F-Cell, lansat mai devreme cu un an

Prima statie publica pentru incarcarea masinilor electrice, lansata in Romania

Ford sustine ca Focus ECOnetic va fi mai economic decat un automobil hibrid

In Romania vor circula un milion de masini electrice peste 15 ani, estimeaza Schneider Electric

 

spot_img

Ultimele știri